Včerejší den byl pro fanoušky kosmonautiky opravdovým požehnáním – po obědě mohli sledovat přílet první lodi Cygnus k ISS a před večeří pro změnu startovala na svou první cestu do kosmu vylepšená raketa Falcon 9 v1.1. Předtím, než jsem se pustil do psaní, jsem dlouho váhal, pro kterou událost se mám rozhodnout. Nakonec zvítězil Falcon. Ostatně není se co divit – Jak jsem naznačil již v minulém článku – start této rakety byl v mnoha ohledech přelomový a ani zdaleka nebylo jisté, zda se všechno podaří podle plánu.
Všechno to začalo už několik hodin před startem. Z montážní haly vyjela raketa Falcon v horizontální poloze a s pomocí speciálního přepravníku docestovala až ke startovní rampě, kde ji velké hydraulické zvedáky vztyčily do pozice vhodné pro start.
V této fázi následovala série testů a zkoušek, které měly odhalit případné problémy. Jelikož se ale žádná závada neprojevila, mohlo se přistoupit k zahájení tankování. do palubních nádrží začaly proudit hektolitry speciálně upraveného leteckého petroleje a kapalného kyslíku, který se kvůli odpařování musel průběžně doplňovat až do okamžiku startu.
Společnost SpaceX je proslulá svými odklady. Včera nám ovšem ukázala, že tato strategie přináší své ovoce. Díky velké opatrnosti se podaří všechny závady odhalit ještě na zemi, dokud je na jejich opravu dost času. I díky tomuto přístupu dnes všechno šlapalo jako švýcarské hodinky a v 18:00 našeho času se nosič na první pokus bez jakéhokoliv odkladu vznesl k obloze.
Před startem Elon Musk prohlašoval, že pravděpodobnost selhání při tomto startu je velká. Jak ale můžete vidět na přiložených obrázcích, pravděpodobnost není rozhodující. Ostatně i SpaceX připustila, že start probíhal „o trochu lépe než čekali“. Pokud by si někdo z Vás chtěl připomenout celý start, ten se může pokochat pohledem na toto video.
Hlavním nákladem rakety Falcon byla kanadská družice Cassiope, která je určená jednak k telekomunikaci, ale kromě toho bude poskytovat i vědecky cenná data při studiu zemské ionosféry. Kromě ní navíc Falcon vynesl i několik malých cubesatů.
Co se trochu nepovedlo byl plánovaný znovuzážeh horního stupně. Mělo se jednat o simulaci situace, kdy bude potřeba dopravit družici např. na dráhu přechodnou ke geostacionární. Horní stupeň ale svůj druhý zážeh nezvládl. Některé nepotvrzené informace hovoří dokonce o jeho explozi. SpaceX ale všechny okolo uklidňuje, že ví, kde je problém. Na druhou stranu to ale vypadá, že se na říjen plánované vynesení telekomunikační družice SES-8 (která měla letět na GTO) odsune o pár týdnů.
Možná Vás zajímá jak dopadl první stupeň – SpaceX už předem avizovala, že před dopadem do vln Pacifiku zažehne své motory a zkusí zbrzdit svůj pád. Do oblasti předpokládaného dopadu vyrazila i loď American Islander, která se používá třeba pro vylovení lodí Dragon. Naprostý úspěch očekával málokdo, ale realita zase tak špatná nebyla. Stupeň přečkal průlet atmosférou a zažehnul svůj motor. Ovšem vlivem atmosférických sil začal rotovat a tento pohyb nešel zastavit – zřejmě se točivý pohyb přenesl i na palivo uvnitř nádrže. Přestože stupeň po dopadu není vcelku, má včerejší zkouška významný přínos pro konstrukci znovu použitelných raket. Elon Musk tvrdí, že příští pokus o zážeh před dopadem by měl přijít už při třetím letu lodi Dragon k ISS. Falcon by snad dokonce už mohl mít i přistávací nohy. A na závěr jedna perlička – SpaceX má k dispozici video z kamery na prvním stupni, které monitoruje celý manévr. Na internetu by mohlo být během týdne, těšme se! Soukromá kosmonautika nabírá grády, dnešní den nás o tom přesvědčil měrou vrchovatou.
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflightnow.com/
http://forum.nasaspaceflight.com/
http://www.kosmo.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/falcon9/006/press/01_600439.JPG
http://spaceflightnow.com/falcon9/006/130927photos/01_297.JPG
http://spaceflightnow.com/falcon9/006/130927photos/04_318.JPG
http://spaceflightnow.com/falcon9/006/130927photos/08_308.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…;topic=32946.0;attach=545371;image
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/…10153315572275131_154945832_o.jpg
http://www.spaceflightnow.com/falcon9/006/press/02_600629.JPG
http://forum.nasaspaceflight.com/…;topic=32946.0;attach=545405;image
http://www.spaceflightnow.com/falcon9/006/press/04_600447.JPG
http://www.spaceflightnow.com/falcon9/006/press/05_449720.JPG
http://forum.nasaspaceflight.com/…;topic=32946.0;attach=545441;image
http://forum.nasaspaceflight.com/…;topic=32946.0;attach=545473;image
Jen bych pripomel ze mise mela jeste jeden sekundarni ukol. Restart motoru druheho stupne ktery budou potrebovat uz pri pristi misi s druzici SEC ktera ma jit na geostacionarni drahu a tudiz budou potreba dva zazehy druheho stupne aby ji dostali prave na drahu prechodovou.
A tento restart se bohuzel nezdaril, motor zaznamenal nejaky problem a prerusil zazeh.
Jsem docela zvedavy zda SES riskne moznou situaci kdy se zazeh opet nepovede a nebo bude restart nejdriv vyzkousen pri letu dalsiho Dragonu
Díky za doplnění, ta zpráva o nepodařeném restartu vyšla až krátce před půlnocí, nestačil jsem ji vložit do článku. Snad dneska najdu chvilku, abych to tam doplnil. Díky za upozornění.
Jsem rád že to víceméně dobře dopadlo.
Jenom pořád nechápu ten cirkus kolem „soukromosti“ SpaceX. Vždyť většinu amerických raket v celé historii stavěly soukromé firmy za peníze NASA nebo vojáků. Stejně jako dnes SpaceX.
Je tam zasadni rozdil – ty soukrome firmy to staveli na primou obednavku/zadani NASA/Armady.
Takovy program probiha standardne asi takto :
1. vyhlasi se pozadavky
2. firmy poslou navrhy
3. NASA/armada vybere a da penize na vyvoj/stavbu prototypu
4. z prototypu se vybere (dost casto v ramci prime souteze, napr. u stihacek) vitez a ten ma jiste ksefty
SpaceX vyvinula rakety/dragona ve sve rezii (NASA kecala pouze do minima veci) a veskere sluzby nabizi za fixed price. Tj. NASA si kupuje mnozstvi nakladu dopraveneho na ISS a nikoliv raketu jako takovou.
Je me jasne ze rozdili mohou vypadat dost mizive ale ver me, je to fakt zasadni rozdil.
Moc hezky popsáno. Pamatuju si, jak o tomhle tématu mluvil v jednom rozhovoru tuším snad Tomáš Přibyl. Použil tam perfektní přirovnání.
Dříve to fungovalo tak, že NASA šla na večeři do restaurace (soukromá firma) a místo aby si objednala jídlo, tak šla do kuchyně za kuchařem a říkala mu – použij tenhle nůž, nakrájej tuhle cibuli, ale víc na jemno atd… kdežto teď přijde do restaurace a jen si z jídelního lístku vybere. Čili NASA si už nekupuje přímo letový hardware, ale službu.
Díky za vysvětlení, ale stejně tam ten zásadní rozdíl nevidím. 🙂
Ale nevadí, třeba se jednou dočkám vstupu soukromé firmy ve vesmíru tak, jak si to představuji já, tedy bez rozhodující podpory státu jen na základě tržní poptávky.