Štítek ‘Znovupoužitelnost’

Gravity-1: Nejsilnější svého druhu

V uplynulých dnech internet zaplavila dávka fotografií a videí ukazující přípravy a samotný start nové a neokoukané rakety Gravity-1 z Číny. Množí se také otázky, cože je to vlastně za raketu? Kde se tu vzala a co vlastně dokáže? Rozhodl jsem se tedy posbírat dostupné informace a složit z nich ucelené informace, které budou na jednom místě pěkně pohromadě. Šlo přitom už o druhý start nové rakety tento rok a to máme teprve polovinu prvního měsíce. Další starty nových nosičů budou následovat. Čeká se například na start Ariane 6 nebo malé rakety Agnibaan SOrTeD a další. Vraťme se však do Číny a začněme hezky na začátku u společnosti, která má Gravity-1 na svědomí.

Další fáze vývoje znovupoužitelné Themis

Společnost SpaceX změnila nahlížení na kosmické rakety, jako na zboží na jedno použití. Přes všechnu kritiku se sázka na risk vyplatila a i nejzarytější skeptici nyní hledají cesty, jak udělat lety do kosmu levnější. Fungující koncept záchrany prvního stupně pomocí přistání za využití motorů byl sice na první pohled šílený nápad, ale o jeho úspěchu svědčí fakt, že téměř všichni výrobci raket se jím nyní nějakým způsobem zabývají. A stranou není ani Evropa, která se snaží postupnými prvky nabídnout koncept, který bude schopný konkurovat raketám Elona Muska. ArianeGroup spolu s partnery a to hlavně z Francie vyvíjejí komponenty, které povedou k opakovaně použitelné raketě chystané na rok 2030. Do programu je zapojena celá ESA, a tedy i Česká republika. V nedávné době byly odzkoušeny dvě palivové nádrže pro demonstrátor Themis. První důležitý milník na cestě k evropské znovupoužitelnosti.

Znovupoužitelný „Amur“ v r. 2026

Roskosmos podepsal s RKC Progress kontrakt na úvodní projekt komplexu nosiče s metanovým pohonem, s nosností 10,5 t na LEO. 5. října 21:45

Čínský „miniraketoplán“ přistál

Znovupoužitelná kosmická loď přistála podle agentury Sin-chua  po dvou dnech letu. Nic bližšího nebylo známeno. 6. září 6:30

B1048.4 dorazil do Port Canaveral

První stupeň Falconu 9, který 4× odstartoval i úspěšně přistál, připlul do přístavu na plošině OCISLY poté, co pomohl vynést misi Starlink2. 15. listopadu 14:00

FROG: první krok k znovupoužitelnosti

CNES testuje malý VTVL demonstrátor k rozvinutí algoritmů potřebných pro opětovně použitelný nosič. 2. listopadu 19:48

Dobré zprávy od SpaceX

Podle Koenigsmanna je SpaceX nyní schopná využít první stupně 10krát a podle dalších výsledků možná i nad tento počet. 20. srpna 20:54

Další skok, tentokrát od Linkspace

Prototyp RLV–T5 znovupoužitelné rakety se chystá na poskočení zítra, zřejmě mezi 02:30 – 03:30 UTC. Přenos bude na čínském Tencentu od 01:00 UTC. 9. srpna 20:20

NewLine Baby poskočila

Testovací znovupoužitelná raketa LinkSpace provedla druhý let a motorické přistání z výšky 40 m. Let do 1 km plánují na druhé pololetí 2019. 20. dubna 21:16

Pohon a znovupoužitelnost nosičů čínských start-upů

launcher-manufacturing-startups-1

Tento článek je dalším z řady pohledů, kterými Jean Deville (kterého zdravím a děkuji za souhlas s převáděním jeho článků do češtiny) zkoumá čínské reálie v pátém roce politiky otevřených dveří pro komerční vesmírný průmysl. V této době vzniklo mnoho start-upů, ze kterých je cca 15 zaměřeno na vývoj nosičů (viz článek Mapování čínských vesmírných start-upů) a všechny doufají, že během 1-3 let budou poskytovat služby vynášení satelitů. Pozorovatelé se shodují, že tento výjimečně vysoký počet výrobců raket povede dříve nebo později ke konsolidacím a bankrotům těch méně úspěšných. Většina z těchto start-upů zřejmě postupně skončí v rukou silných hráčů. Aby zvítězily v tomto čínském závodě nových raket, bude muset každý prokázat kombinaci výjimečné efektivity výroby, silného financování a pokročilého průmyslového managementu. Pro tento článek Jean vybral 11 společností, které uveřejnily alespoň nějaké podrobnosti o svých nosičích.