Štítek ‘ULA’

Atlas odstartoval

Start rakety Atlas V na misi NROL-42 úspěšně proběhl dnes ráno v 7:49 našeho času. 24. září 10:47

ŽIVĚ: Silný Atlas s tajnou družicí mají opakování

V pátek ráno našeho času jsme měli vidět start rakety Atlas V ve druhé nejsilnější dostupné konfiguraci 541, tedy s pětimetrovým krytem, čtyřmi urychlovacími bloky a jednomotorovým horním stupněm. Na oběžnou dráhu se měla vydat tajná mise NROL-42, ale ke startu nedošlo. Už s předstihem několika hodin byl pokus odvolán kvůli technické závadě, což je u Atlasů poměrně nezvyklá věc – patří totiž mezi nejspolehlivější rakety vůbec. Problém se týkal baterie na raketě a společnost ULA proto rozhodla o její výměně. Nyní se zdá, že operace proběhla správně a raketa se chystá k opakovanému pokusu o start.

Atlas neodstartoval

Start rakety Atlas V na misi NROL-42 se musel odložit kvůli závadě na baterii rakety. Ke startu dojde nejdříve v neděli 24. září ráno. Zdroj 22. září 11:42

ŽIVĚ: Těžký Atlas a tajná družice s obří anténou

Na Vandenbergově základně se ke startu chystá raketa Atlas V v konfiguraci 541. Jde tedy o druhou nejsilnější verzi této rakety, jaká je k dispozici! Zítra ráno v 7:38 našeho času by mělo dojít ke startu tohoto nosiče na tajnou misi NROL-42. V dalších dnech se můžete těšit na podrobný článek věnovaný rozboru nákladu, ale už nyní Vám můžeme prozradit, že se pod aerodynamickým krytem s největší pravděpodobností ukrývá družice ze systému Trumpet. Ty obíhají kolem Země po eliptické dráze skloněné vůči rovníku o desítky stupňů a zachytávají zde slabé pozemní signály. K tomu jim slouží obří anténa – některé zdroje hovoří až o průměru 150 metrů!

Kosmotýdeník 261 (11.9. – 17.9.)

Týden utekl jako voda a i když byl především ve znamení smutného loučení se sondou Cassini, přinesl toho mnohem více. Jako obvykle tedy přichází Kosmotýdeník, který se pokusí všechny důležité momenty zrekapitulovat, aby našim čtenářům neunikla žádná zajímavá informace. V hlavním tématu se podíváme na dalekohled Jamese Webba a na nenápadnou, ale velmi důležitou osobu, která o něj momentálně pečuje. V menších zprávách se podíváme třeba k Marsu, nebo nový termín startu rakety Atlas V s tajnou družicí. Podíváme se také na blížící se sondu OSIRIS-REx, na čínskou loď Tiančou, soukromou loď Dragon i na možný odklad premiéry Falconu Heavy.

NROL-42 odstartuje 21. září

Společnost ULA potvrdila, že Atlas V odstartuje z Vandenbergovy základny na tajnou misi NROL-42 příští čtvrtek. Zdroj 15. září 23:25

Irma způsobila jen minimální zdržení

SpaceX i United Launch Alliance očekávají, že průchod hurikánu Irma přes Floridu nezpůsobil žádné, nebo jen minimální odklady startů. Zdroj 13. září 16:10

Revoluční mise na Měsíc 50 let po Apollu 11

Firma Astrobotic včera vydala společně se společností United Launch Alliance tiskovou zprávu, ve které oznámila, že v roce 2019 vyrazí k Měsíci raketa od ULA, která ponese soukromý lander Peregrine. „Jsme nadšeni tím, že můžeme k naší cestě na Měsíc využít raketu od ULA,“ oznámil John Thornton, ředitel firmy Astrobotic a dodal: „Tím, že využijeme tohoto dopravce, můžeme si být jistí, že náš náklad poletí na ověřené raketě, která má svou historii ověnčenou rekordní spolehlivostí. Společně mohou naše dvě firmy uctít minulost a vydat se vstříc lunární budoucnosti.“

Hlídač jaderných explozí poletí na Atlasu V

Družice schopná detekovat jaderné výbuchy poletí společně s několika dalšími experimenty přímo na geostacionární dráhu ve výšce zhruba 36 000 kilometrů. O start v červnu 2019 se postará nejsilnější verze rakety Atlas V – americké letectvo před několika dny rozhodlo o tom, že využije právě služeb firmy United Launch Alliance. Ke slovu se tak dostane relativně málo využívaná verze osazená pěti pomocnými urychlovacími bloky a pětimetrovým aerodynamickým krytem, která zatím absolvovala jen sedm startů, přičemž Atlas V už má za sebou 71 misí.

Vzestupy a pády v roce 2016

Nejrůznější typy raket létají do kosmu již desítky let. Na každý start je přitom kladeno množství vysokých nároků, které není radno podceňovat. Chyby se totiž v kosmonautice neodpouští. Je proto trochu těžké pochopit, jak je možné, že stále dochází k selháním, která často končí tím nejhorším možným scénářem. Troufnu si tvrdit, že je to zejména proto, že stále bilancujeme na hranici technických možností a každá další havárie nám opět připomíná, že se nevyplácí tuto hranici překračovat příliš často. Na druhou stránku je ale více než nutné tuto hranici neustále posouvat dál a učit se z předešlých nezdarů. Lze proto říci, že k haváriím bude docházet i nadále. Pozitivní zprávou ale je, a i když se to možná na první pohled nezdá, že v posledních letech k nehodám dochází stále méně. Výjimkou v tomto trendu nebyl ani předešlý rok 2016 na který se podíváme trochu podrobněji. Některá čísla jsou totiž celkem zajímavá a ledacos nám i prozrazují.