ŽIVĚ: Vývoz SuperHeavy B18
Dnes večer by mohl proběhnout převoz prvního exemplář SuperHeavy třetí generace z montážní sekce do testovacího střediska Massey’s. Přímý přenos nabízí YouTube kanál Nasaspaceflight.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Dnes večer by mohl proběhnout převoz prvního exemplář SuperHeavy třetí generace z montážní sekce do testovacího střediska Massey’s. Přímý přenos nabízí YouTube kanál Nasaspaceflight.
Šéf německé kosmické společnosti OHB uvedl, že má obavy z plánovaného společného evropského podniku složeného z dalších třech konkurentů, a to i přesto, že společnost vidí nové příležitosti v rostoucích evropských výdajích na vesmírné programy.
Německá společnost Dcubed, která se zabývá výrobou družicových komponentů, se přesouvá k technologii výroby ve vesmíru a sérií misí demonstruje výrobu velkých solárních panelů na oběžné dráze.
Startup Ursa Major 18. listopadu oznámil, že získal financování ve výši 100 milionů dolarů v rámci série E a zajistil další dluhové závazky ve výši 50 milionů dolarů, což společnosti poskytlo nový vlastní kapitál a přístup k vypůjčenému kapitálu v rámci expanze na americký trh s obrannými technologiemi.
Federální úřad pro letectví (Federal Aviation Administration) zrušil omezení týkající se načasování komerčních startů, která byla vyvolána dopady vládního uzavření na správu vzdušného prostoru.
Společnost York Space Systems, dodavatel družicové konstelace nové generace pro Pentagon, učinila formální krok ke vstupu na burzu a podala dokumenty u amerických regulačních orgánů ve snaze získat přístup k kapitálovým trhům.
Společnost SEOPS, americký poskytovatel služeb v oblasti vesmírných misí, zakoupil od společnosti Isar Aerospace starty s nosnou raketou Spectrum, aby rozšířil možnosti vypouštění pro své zákazníky.
Federální letecký úřad oznámil, že ukončuje platnost svého nařízení ze 6. listopadu, podle kterého mohly komerční rakety od 10. listopadu startovat pouze mezi 22:00 a 6:00. Zrušení pravděpodobně souvisí s ukončením amerického shutdownu.
Členové marylandské kongresové delegace vyjádřili své obavy ohledně uzavření kanceláří a laboratoří v Goddardově vesmírném letovém středisku.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Mise ESCAPADE měla startovat původně už v neděli 9. listopadu, ale kvůli nepřízni počasí byl start odložen. Za pár hodin nás tedy čeká onen start doslova „plný dvojek“ – půjde totiž o druhý pokus o druhý start rakety New Glenn se dvěma družicemi mise ESCAPADE, které míří k Marsu. Tyto sondy vyrobené společností Rocket Lab budou demonstrovat unikátní nízkonákladovou meziplanetární misi, která je realizována v rámci programu americké kosmické agentury NASA s názvem SIMPLEx (Small Innovative Missions for Planetary Exploration), do něhož spadají malé a levné vědecké družice. Startovat mohou klidně jako sekundární náklad při nějakém startu s větším primárním nákladem a na rozdíl od programů Discovery a New Frontiers je náplň těchto misí vzhledem k jejich nízké ceně o něco riskantnější. Všechny tři předešlé mise tohoto programu (mezi nimi byl např. Lunar Trailblazer) bohužel skončily neúspěchem. ESCAPADE k Marsu poletí 11 měsíců a provede několik korekcí oběžné dráhy, než sondy vstoupí na vysoce eliptickou dráhu okolo rudé planety. Co se týče vědecké stránky, tak budou zkoumat převážně marsovskou magnetosféru a sluneční vítr. Počasí vypadá na

Druhou noc po sobě zastavila firma United Launch Alliance odpočet ke startu rakety Atlas V, která má vynést telekomunikační družici ViaSat-3 F2. Start z rampy SLC-41 na Cape Canaveral Space Force Station byl naplánován na 4:16 SEČ, ale problém s ventilem, který ve čtvrtek brzy ráno zabránil startu, přetrvával i v pátek ráno. Ředitel letu James Whelan nařídil odvolání prvního pokusu o start, jelikož se odvětrávací ventil na kyslíkové nádrži prvního stupně Atlasu V během předstartovních kontrol nechoval podle očekávání. Něco málo přes hodinu před otevřením pátečního ranního startovního okna společnost ULA oznámila, že od pokusu o start upouští.

Přestože raketa Atlas V má být v budoucnu nahrazena nosičem Vulcan, tak před svým odchodem do výslužby odbaví ještě několik misí. Jednou z nich je zítřejší start s šestitunovou geostacionární telekomunikační družicí ViaSat-3 F2, která je druhou ze tří plánovaných částí sítě ViaSat-3 pracující v pásmu Ka. První z nich startovala na raketě Falcon Heavy před dvěma lety. Cílem této malé konstelace telekomunikačních družic je poskytovat vysokorychlostní připojení pro zákazníky od běžných lidí až po vládní či vojenské účely v Americe, Evropě, na Blízkém východě, v Africe a Asijsko-pacifickém regionu. První exemplář sice měl podle původního plánu svým signálem pokrýt Ameriku a ten druhý Evropu, Afriku a Blízký východ, ale kvůli selhání při rozvinování antény si družice své role budou muset vyměnit, jelikož signálová kapacita VS3 F1 se snížila o více než 90%. ViaSat spolupracuje na stavbě těchto družic se společností Boeing, která mu poskytuje jejich družicovou platformu Boeing 702. Atlas V poletí v nejsilnější provozované variantě 551 – tedy s pěti pomocnými boostery, pětimetrovým aerodynamickým krytem a jednomotorovým horním stupněm. Raketa byla již na Floridě

Lidé se občas ptají, proč první stupně Falconů 9 přistávají někdy na mořské plošině a jindy na pevnině. Otázka je to v zásadě logická, ale přesto v ní něco chybí. Ano, oba popsané případy patří mezi nejčastější verze zakončení startů Falconů 9, ale nesmíme zapomínat ani na třetí variantu. Někdy je vynášený náklad tak těžký, nebo letí na tak náročnou oběžnou dráhu, že raketa musí využít veškerých pohonných látek k urychlení nákladu a prvnímu stupni pak nezbydou žádné pohonné látky pro přistání. A právě tato poměrně vzácná situace nás čeká v noci na pátek, kdy bude jeden z prvních stupňů Falconu 9 zahozen bez pokusu o záchranu. Závěrečný přehled: Čas a datum startu: 24. října ve 3:30 SELČ Startovní okno: 3:30 – 7:30 SELČ Místo startu: Rampa SLC-40, Cape Canaveral Space Force Station, Florida Raketa: Falcon 9 Block 5 (první stupeň B1076, který poletí podvaadvacáté) Primární náklad: Telekomunikační družice SPAINSAT NG II Hmotnost nákladu: cca 6 100 kg Cílová oběžná dráha: Dráha přechodová ke geostacionární Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem,

Družice SPAINSAT New Generation II bývá někdy označována též jako SpainSat-NG II, XTAR-NG2, nebo XTAR-LANT-NG, ale všechny tyto názvy označují družici patřící společnosti Hisdesat. Oproti dřívějším možnostem má celý program SPAINSAT NG nabídnout šestnáctinásobné navýšení přenosové kapacity v pásmech Ka a X. Nově také disponuje vybavením pro pásmo UHF. Tato družice o hmotnosti 6,1 tuny, kterou vyrobila firma Airbus, ale bude pro Falcon 9 těžkým oříškem. Je totiž poměrně těžká a míří na relativně náročnou dráhu přechodovou ke dráze geostacionární. Z tohoto důvodu budou všechny pohonné látky rakety využity k urychlení nákladu a prvnímu stupni tak nezbydou žádné pro přistání. Podvaadvacáté použitý první stupeň tak bude zahozen bez pokusu o záchranu. Pokud Vás tato informace neodradí od sledování, budeme pro Vás mít připraven živě a česky komentovaný přenos. Závěrečný přehled: Čas a datum startu: 23. října ve 1:30 SELČ Startovní okno: 3:30 – 7:30 SELČ Místo startu: Rampa SLC-40, Cape Canaveral Space Force Station, Florida Raketa: Falcon 9 Block 5 (první stupeň B1076, který poletí podvaadvacáté) Primární náklad: Telekomunikační družice SPAINSAT NG

Pokud máte rádi naše živě a česky komentované přenosy, pak si v dalších hodinách přijdete na své. Vlivem odkladů kvůli počasí nám totiž start Falconu 9 s telekomunikační družicí Nusantara Lima sklouznul na noc na zítřek. Zároveň Vás ale zvu už na dnešní odpoledne, kdy má z Vandenbergovy základny v Kalifornii odstartovat jiný Falcon 9. Na jeho palubě již je 21 kusů družic, které budou z polární oběžné dráhy zajišťovat přenos zpravodajsky cenných informací. Věřme tedy, že se sérii odkladů podaří přetrhnout a oba starty úspěšně proběhnou.

Rakety Falcon vynesly už celou řadu nákladů od různých firem, či organizací. V drtivé většině případů jde o mise, kde je jasně znám zákazník, název vynášené družice i její úkoly. Zbytek tvoří družice vojenské, které jsou ze své podstaty utajené. Ale tentokrát čeká na Falcon 9 start, který je někde mezi. Řadí se sice mezi komerční mise, ale je o něm jen velmi málo informací. SpaceX tuto misi označuje jako Commercial GTO 1 (volně přeloženo Komerční let na dráhu přechodovou ke geostacionární 1), přičemž neoficiálně se spekuluje o tom, že by na palubě mohla být izraelská telekomunikační družice Dror-1.

Další živě a česky komentovaný přenos nás čeká v sobotu brzy ráno. Chápu, že pro většinu lidí je tento čas vhodné strávit v posteli, přesto věřím, že se nás u přenosu sejde alespoň pár. Falcon 9 s poosmé použitým prvním stupně, který se pokusí přistát na mořské plošině A Shortfall of Gravitas, má vynést skoro šest a půl tuny těžkou telekomunikační družici SXM-10 pro americkou společnost Maxar. Startovní okno trvá 4 hodiny a tak pokryje celé sobotní ráno i časné dopoledne.

Dopravit šestitunovou družici na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární, není snadný úkol ani pro Falcon 9. Při startu se španělskou telekomunikační družicí SpainSat-NG 1 proto raketa využije všechny své pohonné látky k urychlení nákladu. Na přistání prvního stupně tak nic nezbyde a dojde tak k jeho zahození. Takových misí nám SpaceX nenabízí mnoho. Naposledy se první stupeň Falconu 9 vůbec nepokusil o přistání vloni v říjnu při vynášení evropské sondy Hera. Zveme Vás proto ke sledování našeho živě a česky komentovaného přenosu, který proběhne zítra, 30. ledna, velmi brzy ráno.

O startu Falconu 9 s čtveřicí malých družic od firmy Astranis, které mají pracovat na geostacionární oběžné dráze, jsme psali už dvakrát. 21. prosince byl start zastaven při náběhu raketových motorů a pokus o start další den SpaceX odvolala, protože potřebovala více času na sběr informací a řešení problému. Nakonec inženýři přistoupili k výměně celého prvního stupně za jiný exemplář a raketa je tak připravena ke startu. Pokud tedy máte čas a chuť, rádi vás uvidíme na našem živě a česky komentovaném přenosu.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.