sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Štítek: gem-63xl

OBRAZEM: Přípravy na první start rakety Vulcan (1. díl)

Letošek je mimo jiné ve znamení finálních příprav roky odkládaných nosičů. V ESA vrcholí přípravy na Ariane 6. V Japonsku se chystá nástupce úspěšné hádvojky H-III a v Americe systém SuperHeavy Starship od SpaceX čeká na svou premiéru. My se ovšem zaměříme na Vulcan. Raketa, která nahradí slavný Atlas V se stane vlajkovou lodí společnosti ULA (United Launch Alliance) v příštích letech v oblasti vynášení nákladů do kosmického prostoru. Tato raketa je zajímavá například tím, že do střední kategorie (medium) nosičů přináší raketu s kapacitou těžkých raket značených jako Heavy. Na své rozměry má tedy Vulcan poměrně velkou nosnost a nahradí tak nejen Atlas V, ale i daleko silnější Delta IV Heavy. Další zajímavostí je plán na opětovně použití motorů na kapalný metan BE-4 na prvním stupni v dalších fází vývoje. Přípravy na první start vrcholí a my si je samozřejmě nemůže nechat ujít. Proto budeme v nepravidelných intervalech mapovat prostřednictvím fotografií cestu rakety Vulcan k jejímu prvnímu startu. Tak pojďme rovnou na to. Zdroj obrázků: https://live.staticflickr.com/65535/32822471127_d2e2c26b67_b.jpg https://live.staticflickr.com/65535/52467777192_d00f00364b_b.jpg https://live.staticflickr.com/65535/52439306716_e2956bcc4c_h.jpg https://live.staticflickr.com/65535/52619872115_1500d49b15_b.jpg https://live.staticflickr.com/65535/52624218682_83ff121963_b.jpg https://live.staticflickr.com/65535/52641451424_f2a6912bc1_b.jpg https://live.staticflickr.com/65535/52625047238_23559298bf_b.jpg https://live.staticflickr.com/65535/52311755007_5abe146de2_b.jpg

Urychlovací stupně prvního Vulcanu jsou připraveny

Dvojice pomocných stupňů na tuhé pohonné látky pro premiérový start rakety Vulcan od firmy United Launch Alliance nyní dorazily na Mys Canaveral, kde start proběhne. Stupně GEM-63XL (Graphite Epoxy Motor) dorazily na floridský kosmodrom z výrobního areálu firmy Northrop Grumman v Utahu. Každý z nich měří 1,6 metru v průměru a na délku mají 21 metrů. V každém najdeme více než 45 tun pevných pohonných látek s přídavkem hliníku, které se postarají o maximální tah 2,1 MN. Všechny motory GEM-63XL mají pevnou trysku a po startu budou hořet přibližně 85 sekund.

Kosmotýdeník 414 (17.8. – 23.8.)

Pomalu se loučíme s dalším týdnem a tak při čase nedělního oběda je ideální chvíle otevřít Kosmotýdeník a podívat se, co nám v kosmonautickém dění těch uplynulých sedm dní přineslo. Tentokrát bude hlavním tématem nově připravovaná raketa Vulcan společnosti ULA. Podrobně se podíváme na stav příprav tohoto nosiče a zjistíte, kdy se dočkáme jeho startu. Dalšími tématy budou například aktuální podoba prototypů Starship, nebo parádní aplikace od NASA, v rámci které můžete sledovat pohyb amerických kosmických misí. Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.

První zážeh motoru GEM-63XL

První exemplář motoru GEM-63XL na tuhé pohonné látky prošel statickým zážehem. Motor, který se má používat v urychlovacích stupních rakety Vulcan of firmy ULA hořel při zkoušce zhruba 90 sekund a kromě výrazného plamene, hluku a vibrací generoval tah zhruba 200 tun. Zkouška proběhla v americkém Utahu u města Promontory, kde má firma Norhtop Grumman své testovací zázemí. Zkouška QM-1 byla prvním ze dvou zkušebních zážehů, které jsou potřeba k tomu, aby mohl být GEM-63XL používán v operačním provozu na raketách Vulcan. Spolehlivost musí být opravdu vysoká, protože tato raketa nedávno získala od amerického letectva zakázku na zajištění startů pro národní bezpečnost USA. Raketa, která má nahradit Atlas V by se měla své premiéry dočkat v roce 2021.

Raketa Vulcan je o krok blíž k realizaci

Odborníci z firmy United Launch Alliance dokončili významný milník – uzavřeli totiž kritické přezkoumání systémového návrhu CDR (Critical Design Review) nové rakety Vulcan s horním stupněm Centaur. CDR na systémové úrovni je vůbec posledním zhodnocením celkového návrhu rakety. „Je to mimořádný úspěch pro náš tým a významný milník ve vývoji rakety. Je to ukázka dokončení návrhové fáze a začátek formální kvalifikace,“ uvedl k dokončení CDR šéf společnosti, Tory Bruno.

Tak trochu jiný raketový motor (2/2)

V roce 1987 byly Spojené státy v kosmonautice v nezáviděníhodné pozici a samozřejmě hledaly cestu ven. V předcházejícím roce totiž utrpěla nejen národní bezpečnostní komunita USA, ale i veřejnost hned dvěma bolestnými ránami v řadě. Tou první byla smutná havárie raketoplánu Challenger v lednu 1986 a o tři měsíce později přišla druhá, již sice méně tragická, ale neméně udivující. Vojenská nosná raketa Titan 34D-9 již podruhé v řadě selhala, ale tentokrát připravila přihlížejícím divákům nevídanou a velmi nebezpečnou podívanou. Nosič explodoval krátce po startu nad rampou SLC-4E na Vandenbergově letecké základně a napáchal škody doslova po celém kosmodromu, který nakonec i vyřadil na rok a půl z provozu. Množství menších požárů na místě hořelo po celé dva dny a vážně poškozeny byly i okolní budovy. Kosmodrom byl zamořen jedovatým spadem a několik lidí muselo být následně ošetřeno. Incident se jen jako zázrakem obešel bez ztrát na životech. Tyto tragické nehody však patří dodnes mezi nejhorší katastrofy, které se v historii kosmických letů odehrály, a v obou případech za jejích vznik s největší pravděpodobností vděčíme selhání pomocných motorů na tuhé pohonné látky.

Tak trochu jiný raketový motor (1/2)

Obvykle je první test nového raketového motoru spíše utajovanou záležitostí, o které ví pouze zainteresované osobnosti nebo zástupci platících zákazníků – 20. září 2018 tomu však bylo trochu jinak. Společnost Northrop Grumman Innovation Systems (NGIS) se rozhodla předvést svůj nový raketový stupeň na tuhé pohonné látky a hned napoprvé i široké veřejnosti. Napětí je vždy před každým prvním zážehem nové rakety vysoké, ale přesto byla ten den cítit spíše slavnostní atmosféra. Pomocný raketový stupeň GEM-63 na tuhé pohonné látky vznikl společným úsilím mezi NGIS a americkým letectvem (USAF) a samotný test proběhl víceméně podle očekávání a diváci si tak mohli vychutnat skvělou show. O necelé tři týdny později, tedy 10. října, byl tento úspěch také patřičně oceněn, protože NGIS byla zařazena do dalšího kola dohod o poskytování služeb na podporu rozvoje příští generace kosmických raket schopných vynášet vojenské družice. Kontrakt získaly tyto společnosti: United Launch Alliance (ULA) vyhrála přesně 967 miliónů dolarů, Blue Origin získala 500 miliónů dolarů a Northrop Grumman Innovation Systems (NGIS) vyhrála 791,601 milionů dolarů. Díky této výhře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.