Innospace
Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.
Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.
Tory Bruno, dlouholetý generální ředitel společnosti United Launch Alliance, opouští společnost ULA.
Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.
První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.
Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.
Evropská kosmická agentura očekává, že v únoru rozhodne, jak řešit 20% nedostatek financování svého průzkumného programu.
Maďarský poskytovatel komunikačních služeb 4iG souhlasil s investicí 100 milionů dolarů do americké společnosti Axiom Space, která se zabývá vývojem vesmírných stanic, a rozšíří tak svou působnost v kosmickém průmyslu.
Bezpečnostní poradci NASA doporučují, aby agentura přehodnotila architekturu přistání na Měsíci pro misi Artemis a také to, jakým způsobem agentura řeší incidenty. Jako příklad uvedli zkušební let Starlineru.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

2. května byl zveřejněn stručný přehled návrhu rozpočtu Bílého domu pro NASA na příští fiskální rok. 30. května pak NASA zveřejnila podrobnější přehled. Jeho jádrem je snaha o posílení průzkumných činností agentury za cenu zrušení desítek vědeckých misí a propuštění tisíců lidí. Nové dokumenty obsahují podrobnější informace o návrhu rozpočtu na nejvyšší úrovni, než jaké zveřejnil Úřad pro řízení a rozpočet (OMB) Bílého domu ve svém stručném návrhu rozpočtu zveřejněném o čtyři týdny dříve. NASA zveřejnila rozpočtové dokumenty na svých internetových stránkách v pátek pozdě večer bez jakýchkoli fanfár a bez tradičního rozpočtového brífinku vedení agentury.

V řádu hodin kolem vydání minulého dílu vydal portál Ars Technica článek, ve kterém zveřejnil rozhovor s Jonem Olansenem, manažerem programu Gateway. Olansen se v rozhovoru rozpovídal o možnostech snížení hmotnosti spojených modulů PPE a HALO, aby jejich vynesení zůstalo v možnostech rakety Falcon Heavy. Mnohá z těchto rozhodnutí není podle Olansena nutné dělat ihned. Klíčovou prioritou je navržení optimální kosmické stanice, schopné splnit požadavky na oběžné dráze Měsíce.
Společnost MDA Space, která pro Gateway staví robotický systém Canadarm3, na konferenci o výsledcích hospodaření 8. května uvedla, že se prozatím soustředí na pokračování práce na systému Canadarm3. Dle společnosti by technologie mohla být znovu využita k jiným účelům, pokud by byl schválen návrh rozpočtu Bílého domu.

Nadpis tohoto článku může na první pohled působit přehnaně, ale bohužel není vůbec daleko od pravdy. 2. května představený návrh rozpočtu NASA na následující fiskální rok navrhuje zrušení celé řady vědecky i technicky významných projektů, protože počítá se snížením rozpočtu agentury o skoro jednu čtvrtinu. V minulých týdnech občas na veřejnost prosákly střípky informací o tom, že NASA čekají krušné časy. Nyní se tyto vize zhmotnily v ještě děsivější formě, než se původně zdálo. V případě schválení návrhu by zrušení čekalo raketu SLS a loď Orion (po misi Artemis III), stanici Gateway i program Mars Sample Return. Za sebe mohu říct, jen to, že nezbývá než věřit, že Kongres zachrání alespoň něco. Následující odstavce tohoto článku jsou již překladem článku, který k tématu vydala agentura NASA na svém webu.

Modul HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway byl 31. března odeslán letounem An-124-100 z letiště Torino-Caselle Airport (Itálie) a po mezipřistáních v Shannon Airport (Irsko) a Portsmouth International Airport at Pease (New Hampshire) byl 1. dubna dopraven na letiště Phoenix-Mesa Gateway Airport (Arizona). Zbývajících 22 kilometrů do výrobního závodu společnosti Northrop Grumman v Gilbertu zajistil tahač. Na náhledové fotografii z 3. dubna je modul vykládán z přepravního kontejneru. Po otevření průlezů bude zahájena instalace vnitřních systémů modulu.

Podle odhadu NASA ze závěru roku 2023, vypočteného s použitím statistických metod v úrovni pravděpodobnosti 70 %, bude lunární lander Starship připravený na oběžné dráze Měsíce pro misi Artemis 3 v únoru 2028, zatímco moduly PPE a HALO kosmické stanice Gateway budou v té době mít za sebou pouhé dva měsíce z roční přeletové dráhy na oběžnou dráhu Měsíce. Podle odhadu neměly šanci být během mise Artemis 3 využity. Jak vypadá porovnání stavu příprav v březnu 2025?

V minulém dílu jsme psali, že 20. února se bude ve výrobním závodě společnosti Thales Alenia Space v italském Turíně konat mediální akce před odesláním amerického obytného modulu HALO do Spojených států. Dnešní náhledová fotografie je z této akce. Ukazuje interiér modulu s nainstalovaným poklopem v ose modulu a druhým poklopem v pravém bočním průlezu. Zbývá nainstalovat ještě poklop v levém průlezu a koncovou stěnu v místě fotografa.

Kampaň kosmických misí Artemis nebude mít v letošním roce tak hladký přechod do dalšího prezidentského funkčního období, jako měla v roce 2021. Velké změny by mohly přijít už brzy, ale zatím není úplně jasné, kdy a jak tento proces proběhne. Na možné změny v dosavadním plánu architektury kampaně Artemis jsme se zaměřili v minulém dílu. Nejohroženější je budoucnost nosné rakety SLS. Bylo by však příliš zjednodušující říct, že SLS je drahá a neudržitelná slepá ulička, zralá na okamžité zrušení. Lidé, kteří o tom budou rozhodovat, nemusí uvažovat racionálně jen podle vynaložených částek. Zvlášť architektura mise Artemis 3 může záviset na tom, jestli prezident Donald Trump bude během svého druhého funkčního období chtít telefonicky hovořit z Oválné pracovny s americkými astronauty na povrchu Měsíce. Stažení SLS z architektury mise by vedlo k vyššímu riziku odkladu ze současného cílového data v létě 2027 o víc než rok a půl. Když je NASA tak blízko cílové čáře, mohla by optika „velké Ameriky“ a vesmírné dominance převážit nad finančními argumenty. Ve svém inauguračním projevu však Donald Trump mluvil jinak.

Výsledky prezidentských voleb z 5. listopadu otevřely otázku dalšího směřování misí Artemis. Vzhledem k zapojení Elona Muska v novém poradním orgánu DOGE a nominaci Jareda Isaacmana na nového administrátora NASA bude kampaň Artemis v nové situaci. Až se nová administrativa ujme moci, pravděpodobně začne docházet k přezkumu misí a k velkým změnám v jejich architektuře. Klíčovými slovy mají být efektivita, úspory, rychlost a výsledky. Samotný název Artemis byl představen v době prvního funkčního období Donalda Trumpa v souvislosti s přistáním na Měsíci v nových pilotovaných lunárních landerech, takže by měl být zachován. V ohrožení by ale mohly být všechny programy, které vznikly před Artemis, hlavně nosná raketa SLS a kosmická loď Orion. U kosmické stanice Gateway se nedá vyloučit, že se pro ni nakonec najde jiná destinace než oběžná dráha NRHO.

V minulém dílu jsme informovali o dokončení statických zátěžových testů obytného modulu HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway. Na náhledové fotografii z konce října je HALO zpátky v integračním stanovišti, v pozadí jsou válcové segmenty pro evropsko-japonský modul Lunar I-Hab. K modulu HALO budou nyní zřejmě připojeny obě jeho protilehlé koncové stěny. Přeprava modulu z výrobního závodu Thales Alenia Space do závodu hlavního dodavatele, společnosti Northrop Grumman v texaském Gilbertu, sklouzla na začátek roku 2025. V Gilbertu bude zahájena instalace kapalinového potrubí a dalších subsystémů. Modul bude podroben testům v tepelně vakuové komoře a poté se bude pokračovat v montáži vybavení. Připravenost ke společnému vynesení s modulem PPE raketou Falcon Heavy je odhadována na konec roku 2027.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.