Štítek ‘Francisco “Frank” Rubio’

ŽIVĚ: Astronauti instalují nový panel iROSA

Američtí astronauti na palubě Mezinárodní kosmické stanice provedou během prosince dva výstupy do volného kosmického prostoru, aby při nich nainstalovali svinovací fotovoltaické panely, které zvýší množství generované elektřiny pro provoz stanice a vědecký výzkum, který na ní probíhá.  První z výstupů má začít dnes ve 13:25 SEČ, přičemž NASA TV začne vysílat už ve 12:00. Astronauti Josh Cassada a Francisco Rubio vystoupí z přechodové komory modulu Quest a jejich úkolem bude nainstalovat panel iROSA na jedno pole stávajících fotovoltaických panelů. Během zhruba sedmihodinové vycházky by se oba muži měli navíc odpojit kabel z energetického okruhu 1B, aby bylo jisté, že může být opětovně aktivován.

ŽIVĚ: Dva Američané vystoupí z ISS

Dnes ve 14:00 SEČ začne sedmihodinový výstup do volného kosmického prostoru (EVA-81) z paluby Mezinárodní kosmické stanice ISS. Astronauti NASA Josh Cassada ve skafandru EMU s červenými rozlišovacími pruhy a Francisco Rubio bez rozlišovacích pruhů vystoupí z modulu Quest. Pro oba to bude první výstup do volného kosmického prostoru. Čeká na ně necelých 100 dílčích činností, zejména na pravobočním příhradovém nosníku ITS-S6, spojených s přípravou budoucí instalace nových panelů fotovoltaických článků iROSA na křídlo 1B.

NASA oficiálně přijala nové astronauty

V červnu 2017 jsme vydali článek představující 12 nových kandidátů na americké kosmonauty, kteří uspěli v celonárodním výběru. Včera po více než dvou letech intenzivního tréninku NASA přivítala do oddílu astronautů 11 nových tváří – oproti situaci z roku 2017 chyběl Robb Kulin, který po několika měsících od nominace na vlastní žádost odstoupil. Jisté ale je, že po včerejšku má NASA ve svém oddílu 48 mužů a žen, kteří budou čekat na letové nominace v dalších letech. Aktuálně přijatá třída astronautů se navíc může chlubit tím, že jsou prvními astronauty, které NASA přijala během programu Artemis. Společně s 11 americkými astronauty podstoupili dvouletý výcvik i dva zástupci Kanady – Joshua Kutryk a Jennifer Sidey-Gibbons – i oni se zúčastnili slavnostní události.