Aerospacelab
Belgický výrobce družic Aerospacelab získal 94 milionů eur na rozšíření výrobní kapacity a posílení své nabídky na roli v IRIS², plánované evropské víceorbitální širokopásmové konstelaci.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Belgický výrobce družic Aerospacelab získal 94 milionů eur na rozšíření výrobní kapacity a posílení své nabídky na roli v IRIS², plánované evropské víceorbitální širokopásmové konstelaci.
Společnost XTAR, provozovatel družic specializující se na vojenskou komunikaci, se připravuje na přechod ze dvou starších družic v pásmu X na družice nové generace financované jejím menšinovým akcionářem, španělskou společností Hisdesat Servicios Estratégicos.
Společnost EchoStar dne 26. srpna oznámila prodej části svého spektra společnosti AT&T v hodnotě 23 miliard dolarů. Finance plánuje použít pro svou družicovou síť D2D (direct-to-device).
Společnost Firefly Aerospace uvedla, že důvodem ztráty rakety Alpha při posledním startu, před čtyřmi měsíci, bylo strukturální selhání spojenému s vyšším než obvyklým zahříváním během letu.
Čína v pondělí večer vypustila další sérii širokopásmových družic Guowang a pokračuje tak v sérii misí zaměřených na vybudování národní komunikační megakonstelace na nízké oběžné dráze Země.
Americké vesmírné síly se připravují na vypuštění prvních družic určených k poskytování komunikačních služeb v rámci konstelace Tracking Layer Tranche 1 na LEO. Mise, jejíž zahájení je naplánováno nejdříve na 10. září, ponese 21 družic vyrobených společností York Space Systems.
Startup DeepSat z jižní Kalifornie získal kontrakt od amerického letectva v hodnotě 1,25 milionu dolarů na vývoj monitorovacích kapacit na velmi nízké oběžné dráze Země (VLEO).
Společnost Urban Sky, která se zabývá stratosférickými lety balónů, získala od amerického letectva kontrakt na podporu vývoje technologií, které umožní malým balónům doplňovat nebo nahrazovat družice.
Britská vláda oznámila plány na začlenění Britské kosmické agentury do Ministerstva pro vědu, inovace a technologie. Představitelé průmyslu uvedli, že tento krok by mohl zefektivnit britskou vesmírnou politiku, ale zároveň varovali, že by mohl ohrozit transparentnost a odvést pozornost od nadcházejících evropských rozhovorů o financování vesmírných programů.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!
Vzhledem k přetrvávajícím větrům a bouřlivému moři v oblasti přistání je in-flight abort test přeložen na neděli 19. ledna NET 13:00 UTC. 18. ledna 11:25
Kvůli velkým vlnám v dopadové oblasti SpaceX posunula start testovací mise na konec čtyřhodinového okna (14:00 – 18:00). Přesný termín ještě určí. 18. ledna 10:35
NASA uvedla, že mise DM-2 by mohla odstartovat nejdříve na začátku března. Musí se vyhodnotit zítřejší zkouška a provést ještě dva testy padáků. 17. ledna 23:55
ODKLAD NA NEDĚLI
Nalijme si čistého vína – tenhle test bude opravdu mimořádně atraktivní. SpaceX při něm vyzkouší fungování záchranného systému lodi Crew Dragon, která má za pár měsíců vozit na ISS astronauty, v těch nejhorších podmínkách – během fáze největšího aerodynamického odporu. Jakmile loď pomocí motorů SuperDraco odletí od rakety, dá se očekávat, že nosič bude odporem atmosféry zničen. Pro tento první stupeň to bude již čtvrté a zároveň poslední nasazení, konstrukce stupně druhého je silně zjednodušená a chybí zde třeba motor. Ještě váháte, zda si pustit náš sobotní komentovaný přenos? Pak Vám řeknu, že čas zkoušky nám přeje – má se letět v sobotu po poledni. Okno trvá 4 hodiny a otevírá se ve 14:00.
Program komerčních dopravců, kteří se pomalu ale jistě chystají vynášet posádky k Mezinárodní kosmické stanici, je v cílové rovince. Nyní se rozhodne o mnohém a pro celý program je to pravděpodobně nejdůležitější okamžik. V posledních týdnech a měsících se celý proces výrazně posunul k vysněnému cíli, kterým zůstává první posádka, která bude soukromou lodí vynesena k ISS a zároveň také start první pilotované lodi z USA od dob uzemnění raketoplánů. Administrátor NASA, Jim Bridenstine, nedávno přinesl dvě prohlášení o aktuálním stavu ve společnostech SpaceX a Boeing. Pojďme se tedy podívat na to, jak na tom obě společnosti jsou. Mnoho informací v článku pak zaznělo při posledním zasedání panelu ASAP, který hodnotí připravenost obou pilotovaných lodí k prvnímu letu s posádkou.
Přelom roku už je dávno za námi stejně jako všelijaké sumarizace roku předchozího a výhledy na rok aktuální. Přesto se pojďme ještě jednou pozastavit a poohlédnout zpět. Je načase, abychom se v našem pravidelném seriálu StatistiX zaměřili na rok 2019 z pohledu společnosti SpaceX – současného světového lídra na komerčním trhu vynášení nákladu do kosmu a průkopníka na poli kosmických technologií. V minulém roce se toho, jak už tomu u SpaceX bývá zvykem, událo velmi mnoho. Na jednu stranu firma sice uskutečnila výrazně méně startů svých raket, než v letech minulých, na stranu druhou však překročila celou řadu významných milníků od první mise vůbec první soukromé lodi pro posádku na světě, přes první komerční start nejsilnější rakety současnosti, první let prototypu meziplanetární lodi, první úspěšnou záchranu aerodynamického krytu rakety a jeho opakované použití, až po počátek budování největší družicové megakonstelace, která nemá obdoby. Těch nej, poprvé a dalších superlativů je až neuvěřitelně mnoho. Pojďme se tedy na počínání SpaceX v roce 2019 podívat souhrnným pohledem faktů, čísel a grafů.
O tom, že je fajn, když má kosmická loď pro posádku záchranný systém, asi není potřeba dlouze spekulovat. A pro příklad ani nemusíme chodit do vzdálené minulosti – stačí si vzpomenout na 11. října 2018 a start rakety Sojuz FG s kosmickou lodí Sojuz MS-10. Nick Hague a Alexej Ovčinin se zachránili jen díky tomu, že záchranný systém jejich lodi zafungoval správně. I loď Crew Dragon, kterou připravuje SpaceX, tedy musí disponovat prostředkem, který by v případě nestandardní situace odnesl kabinu s lidmi pryč od nebezpečné rakety. 18. ledna bychom se měli dočkat zkoušky tohoto systému za letu – půjde tedy o takzvaný In-Flight Abort Test, zkráceně IFA.
Falcon 9 pro suborbitální let s testem únikového systému lodě Crew Dragon uskutečnil dnes úspěšný statický zážeh v délce cca 7 sec. Start NET 18. ledna. 11. ledna 17:20
Ještě včera se zdálo, že SpaceX provede již 11. ledna zkoušku záchranného systému lodi Crew Dragon za letu. V průběhu večera se na internetu začaly objevovat nepotvrzené spekulace o odkladu a o několik hodin později vše potvrdila NASA. Ke startu upraveného Falconu 9 dojde z rampy 39A nejdříve 18. ledna, což znamená, že odklad je přesně o týden. Vše ale ještě musí schválit americké letectvo, které spravuje a dohlíží na činnost na kosmodromu. Oficiální důvod odkladu nebyl oznámen. NASA pouze uvedla, že nový termín umožní více času na přípravu lodi.
Crew Dragon’s Inflight Abort Test se suborbitálním startem Falconu 9 byl pravděpodobně odložen na NET 18 ledna. 7. ledna 00:05
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.