Štítek ‘Čchang-čeng 5’

Chang’e 5 míří k Měsíci

Druhý stupeň rakety Dlouhý pochod 5 provedla svůj druhý zážeh a sestava zamířila k Měsíci. Sonda se následně oddělila od horního stupně. 23. listopadu 22:16

Návrat čínské těžké rakety

Po havárii v červenci 2017 by se měla raketa Dlouhý pochod 5 vrátit do provozu příští rok v lednu. 9. října 21:15

Další týden utekl jako voda, máme tu neděli a s ní i čas zrekapitulovat si, co nám přinesl právě končící týden. Rozhodně jsme se nenudili a byli jsme svědky mnoha zajímavých momentů, které jsme Vám v průběhu týdne přinášeli ve formě článků. V Kosmotýdeníku si nejen shrneme všechny naše vydané články, ale podíváme se i na jedno větší téma, na které se v minulých dnech nedostalo a přesto by naší pozornosti nemělo ujít. Týká se totiž významného pokroku na cestě k možná nejvýznamnějšímu letošnímu evropskému startu. Kromě toho se můžete těšit na tradiční rubriky jako je Video či Snímek týdne.

Nejsilnější čínská raketa CZ-5 je stále uzemněna a čeká se na obnovu jejích letů. K tomu by mohlo dojít již brzy, protože se opět začaly testovat upravené hlavní motory YF-77. To bude také hlavním tématem Kosmotýdeníku. Další událostmi napěchovaný týden je za námi a je proto čas na shrnutí událostí, které se během něj děly. Krom zmíněné Číny vyrazíme i na Floridu za startem Atlasu 5 a připomeneme také odklady Falconu 9. Pokud vám to bude málo, vypravíme se i k Marsu a evropské sondě Mars Express. Přeji vám hezkou neděli a příjemné čtení.

Vesmírné výzvy – červenec 2017

RS-25 zdroj: extremetech.com

V prvním prázdninovém měsíci polevila činnost agentur a kosmických firem, hlavně, co se týká startů raket. Na floridském kosmodromu panuje v těchto dnech čilý stavební ruch. To je ostatně důvodem, proč jsme se dočkali pouze jednoho startu SpaceX, konkrétně s družicí Intelsat 35e. NASA alespoň testovala motor RS-25 pro raketu SLS. Na opačné straně Zeměkoule vyletěla vstříc ISS raketa Sojuz se stejnojmennou lodí a s opravdu mezinárodní posádkou. Velké horko bylo v červenci technikům Čínské kosmické agentury, když jim během letu selhala nejsilnější raketa Dlouhý pochod-5.

AKTUÁLNĚ: Těžká čínská raketa selhala

Ačkoliv čínská média krátce po startu rakety Dlouhý pochod 5 oznámila, že mise byla úspěšná, nebylo to tak. Aktuální informace říkají, že start nebyl úspěšný. Dosavadní analýza dat ukazuje, že centrální stupeň se od stupně druhého oddělil o téměř 100 sekund později, než měl a raketa začala ztrácet výšku. Druhý stupeň měl hořet 4 minuty a 48 sekund, ale ve skutečnosti hořel jen tři minuty a 15 sekund. Společně s pozdním oddělením centrálního stupně to byla smrtící kombinace. Mise tak bohužel nedosáhla parkovací dráhy.

Nejsilnější čínská raketa ŽIVĚ

Start rakety Dlouhý pochod 5 s experimentální telekomunikační družicí Shijian-18 bude za pár minut vysílán nečekaně živě na YouTube. 2. července 12:15

Kosmotýdeník 250 (26. 6. – 2. 7.)

Po 250 týdnů se každou neděli setkáváte na našem serveru s Kosmotýdeníkem – pravidelným souhrnem týdenních událostí, které se týkají kosmonautiky. Tak to bude i tuto neděli. Dnes se podíváme na to, jak Donald Trump založil staronovou Národní radu pro kosmonautiku. Co tento krok může znamenat a jak to vypadá s administrátorem NASA? Podíváme se také na nadcházející starty, prohlédneme si stupně od SpaceX, které se vrátily z úspěšných přistání. To a mnohem více naleznete v aktuálním vydání Kosmotýdeníku. Přejeme vám hezké čtení a pěknou neděli.

Čínská těžká raketa opět na rampě

Raketa Dlouhý pochod 5 stojí na rampě kosmodromu Wenčang, odkud 2. července vynese družicí SJ-18. Zdroj 26. června 16:31

Plán nové ruské super rakety, nebo představení nových skafandrů pro soukromou kosmickou loď CST-100 Starliner. To byly události, které formovaly posledních sedm dní z pohledu kosmonautiky. Kosmotýdeník je tu však od toho, aby si všímal i méně známých věcí, které kosmonautika během týdne přinesla. Podíváme se proto na pozitivní posun čínské lunární mise. Zamíříme také do Jižní Ameriky, kde historicky poprvé odstartoval Sojuz na dráhu přechodovou ke geostacionární. Nevynecháme ani další události a tradiční snímek a video týdne. Přeji vám příjemné čtení a hezkou neděli.