Štítek ‘Artemis I’

Kosmotýdeník 420 (28.9. – 4.10.)

Protřete oči a pojďte si odpočinout k polednímu vydání nejnovějšího přehledu nejzajímavějších zpráv, které přinesl tento týden v kosmonautice. Noční čekání na start povětšinou odložených raket můžeme nechat za sebou a naopak se v hlavním tématu můžete těšit na již v kosmickém prostoru putující loď Cygnus NG-14, která nese celou řadu zajímavých experimentů a také dalšího nákladu. Podíváme se však i na jeden hmotnostní spektrometr, který bude prošlapávat cestu misím Artemis a nepřijdete ani o tradiční rubriky. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.

Cesta k Artemis I a II (ohlédnutí za 3. čtvrtletím a výhled na 4. čtvrtletí 2020)

Na mobilní vypouštěcí plošině v montážní hale VAB byly 14. září v rámci školení personálu a prověrek jeřábů spojeny dva inertní neletové díly pathfinderu vzletového stupně SRB – spodní segment a středový segment. Až budou takto spojeny první dva letové díly, bude to nezpochybnitelný signál, že NASA má i se započtením předpokládaných skluzů důvěru ve start mise Artemis I do dvanácti měsíců. Životnost sestavených boosterů je totiž dvanáct měsíců od spojení prvních dvou segmentů. Po této době je vyžadována demontáž boosterů, kontrola segmentů včetně inspekce pohonné hmoty a případná údržba. Hlavním limitem životnosti jsou těsnicí prvky mezi jednotlivými segmenty. Aby k této situaci nedošlo, bude datum zahájení sestavování SRB upřesněno po zážehu Green Run na základě zjištění potřebného rozsahu renovace centrálního stupně. Předběžné úvahy směřují k umístění letových spodních segmentů vzletových stupňů na mobilní vypouštěcí plošinu přibližně dva až čtyři týdny po zážehu Green Run a k připojení středových segmentů do konce letošního roku.

Testovací kampaň Green Run – září 2020

13. září byl na zkušebním stanovišti B-2 ve Stennisově vesmírném středisku při zkouškách prvního letového exempláře centrálního stupně rakety SLS dokončen testovací případ 5. Během testu byla ověřena činnost systému řízení vektoru tahu. Účel a průběh testu jsme si popsali v minulém dílu.  Naklánění motorů RS-25 během testu je zachyceno v následujícím videu. Nyní probíhá přezkum shromážděných dat, po němž se přistoupí k posledním třem testům.

Testovací kampaň Green Run – srpen 2020

Na testovacím stanovišti ve Stennisově vesmírném středisku probíhají zkoušky letového exempláře centrálního stupně první rakety SLS. Nejedná se ale o vývojovou testovací sérii podobnou té, kterou provádí SpaceX s prototypy Starship. V Boca Chica jsou podle výsledků montáže, zážehů a demonstračních skoků průběžně prováděny změny a vylepšení dalších vývojových prototypů budoucí vícenásobně použitelné kosmické lodi. Testovaný centrální stupeň SLS je však přímo určený pro kosmickou misi a po dokončení zkoušek bude přepraven na Kennedyho vesmírné středisko. Tam bude integrován s dalšími stupni v raketu, jejímž úkolem bude vynést kosmickou loď Orion k misi na oběžnou dráhu Měsíce a zpět.

Začíná instalace adaptéru na první Orion

Technici na Kennedyho středisku pracují na připojení adaptéru, který při misi Artemis I zajistí spojení lodí Orion s nosnou raketou SLS. Tento krok je také jedním z posledních velkých úkolů, které proběhnou v budově Neil Armstrong Operations and Checkout Building, než dojde k integraci Orionu na nosnou raketu. Tzv. Spacecraft adapter má kuželovitý tvar a na níže hlavním snímku tohoto článku se nachází ve spodní části sestavy. Jeho horní část se připojuje ke spodnímu okraji evropského servisního modulu lodi Orion a jeho spodní část se později připojí k jinému adaptéru, který bude připojen k horní části stupně ICPS.

Gateway (srpen 2020)

V červencovém dílu jsme věnovali čtyři odstavce aktuálním informacím o energetickém a pohonném modulu PPE a o vědeckých přístrojích, které na něm budou umístěny. Nyní se podíváme na obytný modul HALO. Když NASA počátkem června podepsala s holdingem Northrop Grumman kontrakt na předběžný návrh modulu, bylo součástí smlouvy ustanovení o subdodavatelských smlouvách na počáteční dodávky hardwarových prvků s dlouhou dobou výroby. V zásadě to znamená, že na základě smlouvy o předběžném návrhu modulu získal Northrop Grumman oprávnění ke shromažďování prvních kusů letového hardwaru. A už počátkem srpna byla zveřejněna fotografie výkovků, které Northrop Grumman odeslal do Itálie a které dorazily do Thales Alenia Space Italia v Turíně.

Testovací kampaň Green Run – červenec 2020

Zkoušky centrálního stupně první rakety SLS pokračují v testovacím stanovišti B-2 ve Stennisově středisku NASA v podmínkách nepříznivé epidemiologické situace. V okolí střediska vzniklo několik ohnisek koronaviru a v samotném středisku se v průběhu července zvýšil počet potvrzených případů COVID-19 ze sedmnácti na 44. K situaci se vyjádřil i Jim Bridenstine. Uvedl, že pokud je pozitivně testován přímo pracovník, který přišel do styku s jinými zaměstnanci pracujícími na stanovišti B-2, pak následkem této skutečnosti může být zkušební série přerušena až na týden, aby se provedlo trasování kontaktů, vyhodnotila situace a rozhodlo se o dalším postupu. Pokud se tato situace stane vícekrát, může být překročena délka rezerv zabudovaných do harmonogramu testů kampaně Green Run, na jehož základě je start kosmické mise Artemis I propočten na listopad 2021.

Na Floridu míří další díl první rakety SLS

Odborníci z Marshallova střediska v alabamském Huntsville naložili 17. července na člun Pegasus důležitý náklad. Jedná se o adaptér LVSA pro misi Artemis I. Kuželovitý adaptér se postará o propojení centrálního stupně SLS s horním stupněm ICPS. Člun nyní i s uloženým letovým exemplářem zamíří na Kennedyho středisko, kde bude později integrován se zbytkem rakety pro její první testovací misi. „Adaptér LVSA pro raketu SLS je posledním kusem hardwaru pro Artemis I, který vznikal exkluzivně na Marshallově středisku,“ uvedl Jody Singer, ředitel tohoto centra a dodal: „Tento milník přichází v době, kdy týmy z našeho střediska dokončily strukturální zkoušky SLS, které potvrdily, že strukturální návrh nové rakety je připraven na lunární mise programu Artemis.“

Cesta k Artemis I a II (ohlédnutí za 2. čtvrtletím a výhled na 3. čtvrtletí 2020)

Poté, co čínská kosmická loď nové generace dosáhla v květnu při nepilotovaném letu na oběžnou dráhu Země vyššího apogea a návratové rychlosti než Orion v roce 2014, dostala naléhavost nepilotované mise Orionu na oběžnou dráhu Měsíce nový rozměr. Jakého pokroku v přípravě se podařilo dosáhnout od minulého dílu a v kterých pracovištích byla z důvodu pandemie COVID-19 pozastavena aktivita? Jaký je další plán? Dnešní článek se pokusí tyto otázky zodpovědět.

Kosmotýdeník 404 (8.6. – 14.6.)

Další napěchovaný týden plný kosmonautiky máme za sebou a tak je ideální čas si k obědu zakousnout další Kosmotýdeník. Dnes se budeme v hlavním tématu věnovat superpřesné družici, která bude měřit výšku hladiny oceánu. Sentinel 6A je výdobytkem těch nejpřesnějších vědeckých přístrojů a tak jej při testech pořádně zmučili. V dalších tématech se podíváme třeba na vlak, který převážel přes USA segmenty bloků motorů SRB pro raketu SLS na misi Artemis I, anebo třeba zamíříme do jižní Ameriky a zároveň do Brna. Více už v aktuálním Kosmotýdeníku, přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.