křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Exploration Company

Společnost Exploration Company, evropský startup vyvíjející demonstrátor návratové kabiny Mission Possible, stále zkoumá, co se stalo v závěrečných fázích zkušebního letu před třemi měsíci, které vedly ke ztrátě lodi.

Flexell Space

Společnost Flexell Space (generální ředitel Taehun Ahn) oznámila na Mezinárodním astronautickém kongresu (IAC) 2025 v australském Sydney podpis memoranda o porozumění (MOU) s italskou společností NPC Spacemind, která se zabývá řešením družicových technologií.

Moog Inc.

Společnost Moog Inc. oznámila dokončení dvou integrovaných pohonných modulů Moog. Tyto pokročilé systémy budou dále instalovány na družicových tahačích Meteor třídy ESPA-Grande společnosti Moog.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Štítek: arianespace

Velký evropský motor na tuhé palivo na zkouškách

Na kosmodromu v Kourou se v těchto týdnech připravují hned dva testovací modely největšího jednosegmentového motoru na tuhé palivo na světě – P120C. V říjnu loňského roku inženýři naplnili jeden testovací kus inertní „palivovou“ směsí, která se pak nechala zchladnout, stabilizovat a vytvrdit. Následně byl tento exemplář překlopen do horizontální polohy, aby mohlo pokračovat jeho sestavování. I když obsahuje směs, která se nedá zapálit, je vybaven stejně, jako kdyby šlo o letový exemplář.

Jak Ariane 5 utekla hrobníkovi z lopaty

Evropská raketa Ariane 5 patří mezi nejspolehlivější nosiče světa a právem se často označuje za jakýsi pomyslný etalon spolehlivosti. Tato gloriola však minulý týden při jejím 94. startu dostala hned několik škrábanců a jen se štěstím unikla tomu, že by úplně zmizela. Raketa totiž po startu nabrala špatný kurs, ale i přesto dokázala splnit hlavní úkol – vynést na oběžnou dráhu dvě telekomunikační družice. Satelity SES-14 a Al Yah 3 se sice dostaly na jinou dráhu, než na jaké měly být, ale to se dá relativně snadno vyřešit. Družice se s pomocí vlastních motorů dokáží dostat na plánovanou dráhu, jen jim to potrvá déle. Nechybělo však mnoho a na oběžnou dráhu se nemusely dostat vůbec. Mise tak bude hodnocena jako částečný neúspěch, ale nebyla daleko od toho, aby u tohoto popisku chybělo přídavné jméno.

Premiérový statický zážeh Falconu Heavy.

Kosmotýdeník 280 (22.1. – 28.1.)

Jestli se říká, že jsou góly kořením hokeje, pak bychom mohli říct, že emoce jsou kořením kosmonautiky. A šéfkuchař osud nám tenhle týden naservíroval menu, že by s ním měli problém i otrlí jedlíci zvyklí na extrémní dávky Scovilleho jednotek. V uplynulých dnech nám totiž aktuální události napumpovaly do krve koňskou dávku několika silných emocí – radosti, překvapení i strachu – Falcon Heavy se dočkal premiérového zážehu, dozvěděli jsme se o nečekaném stupni i nákladu rakety Electron a báli jsme se o Ariane 5, která nakonec svůj úkol i přes problémy splnila. Pokud si chcete přečíst rekapitulaci uplynulého týdne, nebo se podívat na témata, která jsme v článcích nepokryli, je tu pro Vás Kosmotýdeník.

Aktualizováno: Ariane 5 si zřejmě stále drží čistý štít

Start nejsilnější evropské rakety Ariane 5 s dvojicí telekomunikačních družic SES 14 a Al Yah 3 proběhl včera ve 23:20 našeho času hned na začátku startovního okna. Ovšem průběh startu nemůžeme označit jako běžný. Krátce po oddělení centrálního stupně došlo ke ztrátě telemetrie z rakety, což se projevilo nejen tím, že zmizely údaje o výšce a rychlosti ve spodní liště přenosu, ale zasekla se i žlutá linka grafu ukazující výšku nosiče nad Zemí. Situace je momentálně značně nepřehledná a proto zakládáme tento mimořádný článek, ve kterém se pokusíme přinášet aktuální informace.
EDIT 5:06 : Podle posledního tiskového prohlášení Arianespace se zdá, že problém byl pouze ve výpadku telemetrie. Obě družice se oddělily od nosiče a komunikují se svými řídicími středisky.

ŽIVĚ: První letošní start z jihoamerické džungle

Kosmodrom v Kourou ve Francouzské Guyaně by se měl dnes pár desítek minut před půlnocí dočkat prvního letošního startu. Na odpalovací rampě stojí raketa Ariane 5, která by odsud měla startovat ve 23:20 našeho času. Na supersynchronní dráhu má vynést jako obvykle hned dvě telekomunikační družice – SES 14, která svým signálem obslouží Severní, Střední i Jižní Ameriku a Al Yah 3, která je určena pro potřeby Afriky a Brazílie. V dnešním článku máte možnost sledovat celý start živě.

Dvě družice pro letošní první Ariane 5

První letošní exemplář nejsilnější evropské rakety Ariane 5 byl před několika dny„korunován“ dvojicí telekomunikačních družic, které se na její palubě už ve čtvrtek vydají do vesmíru. Operátoři SES a Yahsat se s potěšením dozvěděli, že technici v montážní hale dokončili v minulém týdnu instalaci družic SES-14 a Al Yah 3. Pětapadesát metrů vysoká raketa tak je připravena k závěrečným předstartovním zkouškám, které rozhodnou, zda jsou všechny její systémy připravené k finálnímu vývozu na startovní rampu kosmodromu v Kourou. Jihoamerická džungle by tak ve čtvrtek pozdě večer našeho času mohla zažít první letošní start.

ŽIVĚ: Čtyři Galilea na Ariane 5

Nejsilnější evropská raketa Ariane 5 posloužila vloni v listopadu k rozšíření evropského navigačního systému Galileo. Zatímco dříve používané Sojuzy vynesly najednou dvě navigační družice, Ariane si poradí hned se čtyřmi kousky. Systém je sice již rok v částečném provozu, ale aby dosáhl plného stavu, potřebuje ještě přidat další družice. Na kosmodromu v Kourou proto již stojí další Ariane 5 se čtyřmi družicemi Galileo. Pokud bude její start úspěšný, rozroste se počet navigačních družic evropského systému z osmnácti na dvaadvacet a do plného stavu už budou chybět jen čtyři družice.

Na rampě pro Ariane 6 je živo

Na jihoamerickém kosmodromu v Kourou, který využívají evropské rakety, v posledních měsících roste nová odpalovací rampa. Z ní by měly startovat nové evropské rakety Ariane 6, přičemž premiérový start je plánován na červenec roku 2020. Do té doby je ale potřeba udělat ještě hodně práce, což je vidět i na videu, které přináší dnešní krátký článek. V záznamu jsou použité i záběry z dronu, takže divák získá pěkný přehled o stavu prací. Z ptačí perspektivy je navíc už dobře vidět základní tvar nové rampy.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.