Zatímco americké vozítko Perseverance uhání meziplanetárním prostorem vstříc rudé planetě, jeho pozemské dvojče se chystá na jízdu po planetě Zemi. Jedná se o plnorozměrovou inženýrskou verzi vozítka Perseverance – má šest kol, kamery a počítače pro autonomní jízdu. Nyní se již přesunulo do své garáže v kalifornské Jet Propulsion Laboratory. Testovací rover prošel 1. září zkušební jízdou, která proběhla bez většího zájmu v montážní hale, která připomíná spíše sklad. Nyní se již chystá na to, že vjede na Mars Yard – plochu, kterou pokrývá červený písek pokrytý kameny a dalšími překážkami jako jsou na Marsu.
„Tým zajišťující pohyblivost Perseverance se již nemůže dočkat, až rover konečně vyjede ven,“ říká Anais Zarifian, inženýrka z JPL zodpovědná za testovací mobilní prototyp a dodává: „Tohle je testovací robot, který se maximálně přibližuje simulaci skutečné mise roveru Perseverance na Marsu – má stejná kola, oči a mozek. S tímhle roverem se bude skvěle pracovat.“
A k čemu se vlastně tohle dvojče hodí? Perseverance s sebou na Mars neveze žádného mechanika. V zájmu vyhnutí se co nejvíce nečekaným potížím tým potřebuje vozítko, jehož oficiální zkratka zní VSTB (vehicle system test bed). Jeho úkolem je sledovat, jak hardware a software reagují na pokyny, než dojde k jejich odeslání k Perseverance. Tohle testovací vozítko se bude hodit i pro spoustu softwarových zkoušek. Pozemní týmy totiž budou chystat opravné balíčky kódu pro Perseverance – ať už v době letu, nebo po přistání.
Stejně jako Perseverance nese i tento testovací rover příznačné jméno, které vyzdvihuje tvrdou práci, která vedla k vypuštění roveru k Marsu navzdory pandemii – OPTIMISM. Toto slovo znamená v angličtině optimismus, ale také jde o zkratku slov Operational Perseverance Twin for Integration of Mechanisms and Instruments Sent to Mars – Operační dvojče perseverance pro integraci mechanismů a přístrojů poslaných na Mars. „Testovací tým roveru Perseverance má motto „optimismus není dovolen“ a proto jsme testovací vozítko pojmenovali OPTIMISM, aby nám připomínalo práci, kterou jsme museli udělat, abychom systém dobře otestovali. Naším úkolem je objevit problémy a ne jen věřit, že všechno bude fungovat. Když si těmito problémy projdeme na OPTIMISM, získáme důvěru v možnosti Perseverance i v to, že zvládneme jeho provoz na Marsu,“ říká Matt Stumbo, vedoucí člen zkušebního týmu kolem testovacího vozítka VSTB.
OPTIMISM je téměř identickým dvojčetem Perseverance – má stejnou velikost, stejný pohonný systém i rychlost (0,15 km/h). Najdeme na něm i typický stožár, kterému se lidově říká hlava vozítka. V rámci druhé fáze jeho sestavování by mělo na začátku příštího roku dostat i všechny vědecké přístroje, kamery, počítače i systém pro odběr vzorků a manipulaci s nimi.
V předchozím odstavci jsme napsali, že OPTIMISM je téměř identickým dvojčetem Perseverance – slovo téměř je velmi důležité, protože mezi oběma stroji jsou také rozdíly. Perseverance získává energii z radioizotopového termoelektrického generátoru, ale OPTIMISM bude k rozvodné síti připojen prodlužovacím kabelem. Ten však není jen tak ledajaký – kromě energie se přes něj Ethernetem přenáší i data. Pozemní týmy tak mají možnost vozítku posílat pokyny a přijímat zpět výsledky. Díky tomu není potřeba řešit antény, které ke komunikaci používá Perseverance. Na Marsu se také bude muset vozítko ohřát pomocí ohřívačů, jelikož tam teploty klesají hluboko pod nulu. Naopak ve slunné Kalifornii musí být testovací vozítko vybaveno chladicím systémem.
Pokud si myslíte, že OPTIMISM je jediným vozítkem typu VSTB, který mají v JPL k dispozici, pak se mýlíte. Americký rover Curiosity, který od roku 2012 brázdí povrch Marsu, má také své dvojče, které se jmenuje MAGGIE (Mars Automated Giant Gizmo for Integrated Engineering – Marsovská automatizovaná obří věcička pro integrované inženýrství). MAGGIE už týmu kolem Curiosity několikrát pomohla – třeba při jízdách po náročném terénu nebo při vrtání do kamenů.
OPTIMISM a MAGGIE se budou o Mars Yard společně dělit – vůbec poprvé tak bude mít zdejší garáž hned dva zaparkovaná vozidla. „Mise, které provozujeme, vyžadují k testování vysoce věrné repliky svých systémů,“ řekl Stumbo a dodal: „Mise Curiosity se od dvojčete MAGGIE naučila věci, které bychom jinak získat nemohli. Nyní, když máme OPTIMISM, je mise Perseverance dobře připravena, aby se naučila vše, co potřebuje k úspěchu na Marsu.“
Přeloženo z:
https://www.jpl.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.jpl.nasa.gov/images/mars/20200904/PIA23964A-640.jpg
https://www.jpl.nasa.gov/images/mars/20200904/PIA23965A-640.jpg
https://thetrendingtimes.com/wp-content/uploads/2020/09/opt1-390×260.jpg
https://i.redd.it/qmu97c0lr4kx.jpg
Ještě ovšem zbývá maličkost, k Marsu doletět a na Marsu přistát. Jednoduché to není a může se cokoli pokazit. Na první pohled se jedná o rutinu, Američané z devíti pokusů o přistání osmkrát excelovali, zejména hned napoprvé, ale jejich současný způsob přistání je mimořádně náročný a složitý, bude to nervák.
Zatím jsou na počátku cesty, od místa startu 165 a od Země 12 mil.km a po první korekci dráhy, podobně jsou na tom i ostatní dvě sondy, čínská a arabská.
Jak je to s hmotností? Nemělo Curiosity ještě jedno dvojče, které bylo očesané víc, tak, aby hmotnostně odpovídalo podmínkám na Marsu?
Asi myslíte strašáka do zelí – Scarecrow.
Hmotnost by měla být u OPTIMISM stejná jako u Perseverance.
Díky, jojo, nemohl jsem si vzpomenout :-). Takže tohle dvojče bude spíš na SW problémy a vědeckou činnost? Jinak ta hmotnost musí dělat diametrální rozdíly, co se týče průjezdnosti terénu atp., nebo se pletu?
Přesně tak. 😉