sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Cesta k lepším SRB rakety SLS začala

Odborníci provedli 5. prosince na Marshallově středisku statický zážeh motoru na tuhé pohonné látky. Na tom by nebylo nic tak neobvyklého – motor měl na délku jen 6 metrů a jeho průměr byl 60 centimetrů. Žádný obr to tedy nebyl, v kosmonautice se používají mnohem větší kousky. Ale taky to nebyl žádný trpaslík. Při dvacetisekundovém zážehu totiž vyvinul tah 25 tun a jeho spaliny dosáhly teploty 2760 °C. Šlo o zkoušku, která měla pomoci agentuře vykročit vstříc nové generaci motorů SRB (solid rocket booster) pro další vývoj rakety SLS.

Výsledky testu budou analyzovat nejen specialisté z NASA, ale i z firmy Northrop Grumman, kteří se společně snaží přejít ze současně používaných směsí na nové látky, které poskytnou lepší výkon. Urychlovací motory rakety SLS jsou vysoké 54 metrů a jejich průměr je 3,6 metru – testovat takového obra není jen tak, proto se k prvním zkouškám použil zmenšený model, který napodobil skutečný stupeň. Díky tomu mají odborníci možnost levněji a jednodušeji testovat nové díly či materiály. Do testovacího motoru poblíž trysky byly před zážehem uloženy tři vzorky izolačních materiálů, které se nyní budou analyzovat. První vzorek tvořil materiál, který se používá jako izolace na současných SRB pro SLS. Zbývající dva ověřovaly nový izolační materiál – jeden vzorek byl ve verzi, která snižuje riziko statického výboje, druhý vzorek tuto vlastnost neměl.

V Orbital ATK bylo v prosinci 2017 dokončeno plnění paliva do šestého z deseti palivových segmentů vzletových stupňů SRB rakety SLS pro EM-2. K naplnění jednoho segmentu je potřeba 40 těchto mís.
V Orbital ATK bylo v prosinci 2017 dokončeno plnění paliva do šestého z deseti palivových segmentů vzletových stupňů SRB rakety SLS pro EM-2. K naplnění jednoho segmentu je potřeba 40 těchto mís.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Všechny tři izolační materiály jsme testovali současně,“ říká Sarah Howse, která má u testovacího motoru na starost materiály a všechny procesy a dodala: „Náš tým bude porovnávat efekty nové pohonné směsi oproti té současně používané.“ NASA svou analýzu zaměřuje na izolaci velkých vnitřních ploch motoru: „Část motoru, kde se nová směs dotýká starých materiálů je v podstatě zbytečná,“ říká Tim Lawrence, manažer sestavování motoru a dodává: „V přední části motoru, inženýři při zkoušce měřili tepelné podmínky. To nám umožní zpřesnit již existující termální modely.

Nahradit urychlovací motory rakety SLS nebude jen tak – jde o největší a také nejsilnější motory na tuhé pohonné látky, jaké kdy vznikly. Každý z nich vyvine při zážehu tah až 1600 tun, takže oba SRB se na tahu startující SLS budou podílet z více než 75%. Urychlovací motory pro SLS jsou založeny na třicet let staré technologii. NASA se proto snaží navrhnout, vyvinout a otestovat novou generaci urychlovacích motorů. Ty by měly pohánět rakety SLS v době, kdy dojde veškerý hardware poděděný po éře raketoplánů.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/sls_bole_test_3.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…052c283361b3f4ad968d57ee7256334f&oe=5A8C5694

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
4 let před

Totéž by měli udělat s hlavními motory zděděnými po raketoplánu. Krom toho, že konstrukce je též letitá je jistě možné zkonstruovat výkonnější pro jednorázové použití.

B.Boruvka
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Zdravim,Divam se na tvuj odkaz ke clanku o obnovení výroby motorů pro SLS,a koukam jako blazen-Zda se mi to nebo je to opticky klam?-Je ta spalovaci komora opravdu pruhledna ??? 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  B.Boruvka

Optický klam – odraz. 🙂comment image

Jirka
Jirka
4 let před

Co by bylo fakt super by bylo, kdyby udělali nové boostery na kapalné pohonné látky s návratem po vzoru Buranu. Ale nic takového nehrozí, protože NGIS.

Vojta
Vojta
4 let před
Odpověď  Jirka

Otázkou je, jestli se to vyplatí. Kdyby se SLS vyvíjela od nuly, tak asi ano, ale když zrecykluje zbytky po Raketoplánu, tak je to problematičtější. Navíc SLS nebude létat moc často (a podle některých zdejších expertů ji už po pár startech nahradí SS/SH) a to vzhledem z zásobám starých segmentů znamená, že kapalinové boostery moc startů nečeká, takže pokud vůbec budou vyvinuty, bude snaha je vyvinou co nejlevněji – tedy bez znovupoužitelnosti.

Q
Q
4 let před
Odpověď  Vojta

Kromě toho urychlovače pro STS dosahovaly více než dvojnásobku tahu nejvýkonějšího motoru na kapalné palivo jaký mají američané (teoreticky) k dispozici – totiž legendárního F-1.
Dva SRB pro SLS mají tah 32 MN, celkový tah prvního stupně Saturnu V s pěti F-1 byl 31,02 MN.
Použití raket na pevné palivo pro „nultý“/první stupeň je tedy podstatně efektivnější.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Vojta

K tomu, co již napsal Q, dodám, že kapalinové boostery by si vyžádaly dodatečné investice do vedení kapalin v mobilní vypouštěcí plošině. V případě jiného počtu nebo jiného průměru než u stávajících SRB by vznikla potřeba i investic do přístupových plošin v hale VAB. Je tedy snaha zachovat počet a průměr pokročilých motorů jako u dosavadních SRB. Proto v NASA vznikl program BOLE:
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20190002126.pdf

Tomáš
Tomáš
4 let před

a tyto urychlovací motory se budou používat u SLS block 2? nebo u 1b?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Tomáš

SLS Block 1B má vyčerpat zásobu SRB, převzatou z programu raketoplánů.
Pokročilé boostery mají být u SLS Block 2.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.