sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První poskočení Starship Hopperu už příští týden?

Včera jsme Vás v krátkých zprávách informovali o tom, že na texaskou základnu Boca Chica dorazil šestý exemplář motoru Raptor. Ten sem byl převezen ze základny McGregor, kde podstoupil několik statických zážehů, které dohromady trvaly více než 200 sekund. Ten poslední pak trval více než minutu. Ještě včera byl motor nainstalován do testovacího zařízení Starship Hopper a ani v dalších dnech se pracovníci nebudou nudit. Na motor v nejbližších dnech s velkou pravděpodobností čeká statický zážeh v upoutaném stavu a pak už první neupoutaný let.

Motor Raptor s výrobním číslem 6 během instalace do Starship hopperu.
Motor Raptor s výrobním číslem 6 během instalace do Starship hopperu.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

Mezi internetovou veřejností se samozřejmě spekulovalo o tom, kdy k tomuto neupoutanému poskočení dojde a jak bude vysoké. Odpovědi jim dnes poskytl Elon Musk na Twitteru. Šéf firmy SpaceX totiž uvedl, že dosavadní plán počítá s testovacím poskočením v úterý (16. července). Bylo by to velmi stylové – vždyť právě v tento den si bude svět připomínat 50. výročí startu Apolla 11 – první pilotované výpravy, která se dotkla Měsíce. Musk ale nezůstal jen u oznámení termínu, ale také upřesnil, že by Starship Hopper měl při svém skoku dosáhnout výšky 20 metrů. Testovací zařízení by přitom nemělo vyletět jen kolmo vzhůru a zase přistát, ale podle Muska se počítá i s úhybným manévrem do strany.

Pod tweetem se dále rozjela debata, jak moc se dá motor Raptor „přiškrtit“. Podle Muska se motor na úrovni 40 % nominálního tahu chová nepředvidatelně. Proto SpaceX chce škrtit maximálně na 50 %. Takovou událost bude jistě chtít sledovat hodně lidí a proto Musk dostal otázku, zda SpaceX chystá přímý přenos z tohoto poskočení. Muskova odpověď byla stručná, ale jasná. Odepsal pouze „Sure“, což znamená „jistě“. Můžeme se tedy těšit na mimořádný zážitek. A mimochodem Musk také poznamenal, že první verze lodi Starship by měla poprvé letět za pár měsíců a rovnou do výšky 20 kilometrů.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/assets/47120.0/1563501.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…bbfd887f0c0ee16b65c788494244ca2c&oe=5DA18E70

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zdeňek
zdeňek
5 let před

Tak to jsou super zprávy. Se nemůžu dočkat.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  zdeňek

Nejste sám. 😉

Štěpán Krňanský
Štěpán Krňanský
5 let před

Je nás mnohem víc, kdo se nemůže dočkat… Ta rychlost jakou postupují je neskutečná..

Vladimir Todt
Vladimir Todt
5 let před

Pokud tp chce stihnout úterý, tak statický zážeh by měl být do pondělí.

Petr
Petr
5 let před

Jj, nějaké upoutané blafnutí je třeba. Také jsem natěšen!

David R.
David R.
5 let před

Když vidím fotku toho motoru, tak bych ho asi nechtěl rozebírat a skládat na čas po paměti. To by nemuselo dopadnout dobře…

Stepan Krnansky
Stepan Krnansky
5 let před
Odpověď  David R.

Je tam mraky senzoru podle me… nemyslim si ze takhle budou vypadat vsechny…

Kamil
Kamil
5 let před

Bože, už aby byl na Měsíci. To bude utrpení, to čekání.

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpověď  Kamil

Myslím si, že bude kratší, než u SLS (;)

Kamil
Kamil
5 let před
Odpověď  Petr Šída

V to doufám

Jregent
Jregent
5 let před
Odpověď  Petr Šída

Také věřím 🙂

Goodman
Goodman
5 let před
Odpověď  Kamil

Pro mě, jako hardcore milovníka Marsu, bude moje utrpení o něco delší. Snad bude pro nás oba (a nejenom nás dva, ale celý Svět) co nejkratší 🙂

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  Goodman

Jen abychom to nakonec nezaspali, při tom fofru 😉

Goodman
Goodman
5 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Ba ne, až poprvé poletí SHS k Marsu, tak budu v davu fanoušků na tribuně v Texasu/Floridě. Začínám věřit, že se tohoto přelomového okamžiku dožiju. Už chápu, co prožili naši starší spoluobčané při Appolu. Záviděl jsem jim, že mohli sledovat Saturn V jak míří se třemi hrdiny na palubě k Měsíci. Mladší generace zase bude závidět mě, že jsem mohl spatřit jeden z nejvýznamnějších okamžiků historie lidstva – první let a moment první meziplanetární expanze lidstva.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před

Je ten chlap šílený nebo geniální? Nejspíš šíleně geniální.

Když si uvědomím, že mu vedle toho běží Falcony a maká, a to fest, na Crew Dragonu… Tenhle impuls pro pilotovanou kosmonautiku přišel v pravý čas.

Petr Groh
Petr Groh
5 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Zapomněl jsi na Starlink.
😉

android
5 let před

„A mimochodem Musk také poznamenal, že první verze lodi Starship by měla poprvé letět za pár měsíců a rovnou do výšky 20 kilometrů.“

Jako tohle je jak z nějaké scifi knížky. Jak je možné že mají tak rychlý vývoj? To to vyvojáři rýsujou přímo na plech co leží před nůžkama ve fabrice jako to dělali rusové v době když němec stál před moskvou?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  android

Ano, zní to hodně odvážně, je tu samozřejmě Muskův koeficient, ale nechme se překvapit.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
5 let před
Odpověď  android

Je to také vlivem vnitřní motivace firmy. Např. vedení ULA má hlavní motivaci – finance, za tím účelem byla firma založena. Samozřejmě tam byla i náklonnost ke kosmonautice, ale v menšině. SpaceX, hlavně vedení a díky tomu i pracovnící, mají hlavní motivaci jinou a peníze jsou jen prostředkem. Také rpacovnící se tak do takové firmy hrnou pro společnou vizy nebo být součástí něčeho nového.

S takovými rozdíly v motivaci firem je pak, halvěn pokud to přijde do zatuchlejšího prostředí, je pak možné vystřelit dopředu.

KarelTv
5 let před
Odpověď  Vladimír Todt

No nevím, on třeba projekt Apollo byl taky pěkný fofr a dělali to „tradiční“ firmy.

yamato
yamato
5 let před
Odpověď  KarelTv

apollo bol projekt, ktoreho ucelom bolo byt prvy. Za kazdu cenu. Tomu podliehali zakazky, terminy, poziadavky na bezpecnost, aj financie. Takze tie tradicne firmy museli toto akceptovat, ak si chceli z tych financii nieco ukrojit.

Naopak ULA alebo Arianespace su projekty, ktorych ucelom je mat pekne kvartalne cisla. A tomu najviac napomaha, ak si vela uctujete, nikto vam moc nekonkuruje, a neminate vlastne financie na vyvoj.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  yamato

Takhle to úplně nefunguje. Arianespace si nemůže dovolit nějak vysoké účtování. Stejně tak si nemyslím, že by je nikdo nekontroloval.

yamato
yamato
5 let před
Odpověď  yamato

vela v zmysle vysokych nakladov a cien, nie ze by si tam davali nieco „nelegalne“. Skratka v prostredi oligopolu nie su motivovani znizovat naklady a inovovat. O tom sef Aianespace aj otvorene hovoril, ze ak by recyklovali ako SpX, tak by museli prepustat ludi.

Skratka ich motivacia nie je spristupnit vesmir skrze znizovanie cien. Ich motivacia je udrzat si trhovu poziciu a vyrobne kapacity (pracovne miesta).

Zdeněk
Zdeněk
5 let před
Odpověď  KarelTv

Tehdy to byla národní hrdost, téměr neomezený rozpočet a hlavně politická vůle, aby předstihli Sověty. Myslím, že za takových podmínek se dá zvládnout cokoli, zvlášť pokud do toho nebudou kecat ochránci zvířat viz. NERVA (ten konec jen sranda :))

Jan Hradecký
Jan Hradecký
5 let před

https://m.youtube.com/watch?feature=share&v=fhl6KJnj1yE

Online kamera zamířená fanouškem na Hopper.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jan Hradecký

Paráda, díky moc!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.