25. července by měl z Floridy odstartovat poslední exemplář rakety Delta IV ve středním provedení, tedy v konfiguraci, která není „heavy“. Dělníci v minulém týdnu dokončili základní sestavování této rakety. Zatímco „single-stick“ Delta IV příští měsíc odejde do výslužby, verze Heavy má fungovat až do roku 2024 – do té doby má zajištěné zakázky od Národního průzkumného úřadu NRO. Delta IV Heavy, která má tři „první stupně“, je zatím pro firmu ULA nenahraditelná. Zvládá totiž vynášet masivní náklady, nebo družice, které vyžadují vysokou rychlost. Oproti tomu středně silná Delta IV má jen jeden první stupeň a svou nosností se překrývá s raketou Atlas V. Tu provozuje také ULA a navíc je levnější. Je proto jasné, že pro Delty IV již není budoucnost nakloněna příznivě.
První a druhý stupeň (již spojené dohromady) vyjely 28. května z montážní haly na 36-kolovém transportéru a zamířily na nedalekou rampu 37, kde došlo o den později ke vztyčení pomocí hydrauliky. K prvnímu stupni byly 31. května a 3. června připojeny dva urychlovací motory na tuhé pohonné látky. Poslední středně silná Delta IV vynese na oběžnou dráhu druhý exemplář nejnovější generace amerického systému GPS. Družice GPS 3 SV02 alias Magellan se dostane na eliptickou dráhu s apogeem (nejvyšším bodem dráhy) 20 000 km vysoko. Připomeňme, že první exemplář nové generace družic GPS přezdívaný Vespucci vynesl vloni v prosinci Falcon 9.
GPS 3 SV02 byla postavena firmou Lockheed Martin a na Floridu dorazila v březnu, aby mohla podstoupit předletovou přípravu. Její umístění na vrchol rakety v aerodynamickém krytu je plánováno až blíže ke startu. Ten je momentálně plánován na ráno 25. července – půjde o 40. start rakety z rodiny Delty IV od roku 2002, také to bude 29. start středně silné verze Delty IV, která může mít žádné, dva, či čtyři pomocné urychlovací motory a také disponuje dvěma verzemi aerodynamického krytu.
Rakety Delta IV vyvinula firma Boeing, jejíž divize vývoje raket se v roce 2006 spojila s podobnou divizí firmy Lockheed Martin (výrobce raket Atlas V) a vznikla firma ULA. Ta v roce 2014 oznámila plán na ukončení provozu středně silných raket Delta IV. V současné době jsou rakety Falcon 9 a Falcon Heavy certifikovány pro mise amerického letectva, které dříve zajišťovaly Atlasy a Delty. Drahé Delty však nemohou Falconům konkurovat v ceně, Atlasy se ještě jakž takž snaží. Bude jistě zajímavé sledovat, jak se situace na trhu změní po nástupu nových raket na začátku dvacátých let – ať už jde o raketu Vulcan od ULA, New Glenn od Blue Origin nebo OmegA od Northrop Grumman.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2019/06/20190606125517_551788.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2019/06/20190606125517_843084.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2019/06/20190606125517_962402.jpg
Rakety Delta významně posunuly kosmonautiku od samého počátku, od roku 1958 pod názvem Thor. Ve spojení s horními stupni Vanguardu poslaly Pioneera-1 poprvé mimo LEO, Pioneera 5 poprvé k dráze Venuše, ve spojení s Agenou Discoverera-13 jako první těleso, které s vrátilo z LEO a zejména v projektu Corona umožnily Discoverery obstát Americe v Karibské krizi a odradit Sověty od agrese na Americký kontinent.
Prečo to teda vynáša Delta 4, keď je Atlas 5 lacnejší a zvládol by to tiež?
Protože ULA do výběrového řízení přihlásila Deltu.