Vůbec první exemplář rakety Atlas V, která ponese kabinu s lidskou posádkou včera opustil výrobní halu firmy United Launch Alliance a zajel do útrob velké transportní lodi, která se postará o jeho převoz na Mys Canaveral. Tento Atlas byl postaven stejně jako ostatní rakety tohoto typu ve výrobním závodě s rozlohou 150 tisíc metrů čtverečních u alabamského města Decatur. Po slavnostních proslovech oslavujících tento okamžik mohli pracovníci po silnici přesunout nejen samotný první stupeň nosné rakety, ale i dvoumotorový horní stupeň Centaur k nedaleko kotvící lodi Mariner.
Jedná se o 95 metrů dlouhé plavidlo, které je schopné pracovat jak v mělkých říčních vodách, tak i oceánem, aby mohlo spojit výrobní závod se startovními komplexy firmy ULA. Mezi výrobním závodem a floridským kosmodromem takto pendluje od roku 2001. Tentokrát veze díly pro raketu s výrobním označením AV-082, která má vynést pilotovanou loď Starliner na zkušební misi CFT (Crew Flight Test). V jejím rámci poletí na ISS astronauti z NASA Michael Fincke a Nicole Aunapu Mann, které doplní bývalý astronaut NASA, dnes zaměstnanec Boeingu – Christopher Ferguson.
Jakmile díly pro raketu dorazí na floridský kosmodrom, dojde k jejich vyložení a následně začne příprava na let. Mise CFT zatím nemá pevně určený termín startu, ale jisté je, že před ní přijde nepilotovaná testovací mise OFT (Orbital Flight Test), která je momentálně plánována na srpen letošního roku.
Zdroje informací:
https://www.ulalaunch.com/
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
https://www.ulalaunch.com/images/default-source/gallery/av_082_mariner-2.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…c2434299154bb2bad36f8faf6fbcef57&oe=5D9DC862
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…f00acab343afb046e259cc60d6df7429&oe=5D9BB165
Možno hlúpa poznámka ale nedá mi to: Len aby im to nezačalo hrdzavieť.
Že by Boing pomyslné závody vyhrál ? S-X, který se zdál jasným vítězem zastavila nedávná exploze kabiny, nikde jsem nenašel nejen výsledek vyšetřování, ale ani jejich aktuální harmonogram. Je to škoda, konkurence vždy žene vývoj vpřed.
Pokud by OFT v srpnu klaplo, mohl by let s posádkou být ještě letos, nebo se mýlím ?
Výsledek vyšetřování exploze CD zatím není znám, asi se tím ještě pořádně neprobrali. Zatím poslední odhad startu lodi s astronauty hovořil o počátku příštího roku, ale asi se jedná o termín NET (nejdříve).
Boeing uváděl, že pokud klapne srpnová bezpilotní mise, tak s posádkou by mohla jejich loď letět v listopadu (opět ale NET).
Osobne predpokladám že nehoda CD a náprava prebehne do OTF Boeingu potom bude nasledovať IFAT a ak si dobre spomínam mesiac po IFAT mal prebehnúť DM-2 Kabíny by SpaceX mala mať Pred nehodou bola vo vysokom štádiu príprav kabína pre DM-2 a rozostavaná kabína pre operačnú misiu. Trunky vyrábať môžu stále problém bude palivový systém.
Pokud ovšem nebude třeba zásadně překonstruovat záchranný systém, resp. umístit jej mimo kabinu. Potom by exploze nezbrzdila celý program o měsíce, ale o roky.
Tento katastrofický scenár ste prezentoval tu už niekoľkokrát. Je scestný, problémy sa neriešia tým že ich presunieme inde… To len potom by bol námet na katastrofu. Hydrazínové systémy GEO satelitov sú dnes stavané na životnosť 15 rokov a neviem o tom žeby to riešili tak že pohonný systém dali mimo satelitu… Rovnako asi každá pilotovaná loď v histórii kozmonautiky mala v kabíne palivový systém… Ak vaše „námietky“ vychádzajú z trysiek Super Draco podľa vyjadrení ľudí zo SpaceX Super Draco sú v tom nevinne prešli stovkami testov, s najväčšou pravdepodobnosťou zlyhal nejaký ventil či armatúra ktorá také dôkladné testy nemala.
Těmi satelity se nepřepravují lidé, tudíž není důvod dávat motory vně satelitu a tudíž je váš příměr docela mimo.
Bože veď viem, išlo mi o podstatu… Proste tie satelity majú funkčné a spoľahlivé systémy nikto ich pre problémy nemusel obrazne povedané „dať vedľa satelitu“ tie problémy sa vyriešili, GEO družica nieje lacná a tie systémy fungujú 15 rokov niekedy aj viac.
Katastrofa již nastala, pokud záchranný systém rozmetá zachraňovaný objekt je to katastrofa. Nelze srovnávat orientační motorky a nepatrným tahem se systémem který ve zlomku vteřiny musí poskytnout tah v desítkách tun. Totéž platí i o množství potřebného paliva. Samozřejmě jsou všechny napadené úvahy spekulací, ale čím déle trvá vyšetřování tím více se blíží bohužel k realitě. Tvrzení že selhala nějaká aparatura je též spekulací a že by jakýkoli komponent kosmické lodi nebyl dostatečně testován je nevěrohodný, pokud by byl pravdivý, pak je nutno položit otázku, kolik dalších komponentů nebylo dostatečně testováno, certifikací, tj. příslušnými zkouškami musí projít i materiály z nichž se jednotlivé komponenty vyrábějí.
Sama strategie použití motoru na KPH může být problémem, obecně motory na KPH nabíhají postupně, tady motor musí ve zlomku vteřiny podat maximální tah, což mu jistě nesvědčí a nemá-li dodaná směs optimální parametry je zaděláno na explozi.
Sojuz nemá v kabině hydrazinový palivový systém. Má tam je systém, kde je stlačený peroxid vodíku pro manévrování kabiny při sestupu. Hydrazinové motory má v servisním modulu, který je od obytného oddělen a ještě je mezi nimi tepelný štít.
Ukázalo sa že najnebezpečnejším zariadením na Crew Dragone je jeho záchranný systém. Určite to nebude záležitosť mesiaca – dvoch. Záchranný systém bude zrejme musieť ísť pekne von, najskôr na vežičku ako to je už mnohokrát overené. V súčasnom stave je celá kabína obložená kol-dokola „trhavinou”, takto to zrejme nebude môcť zostať !
🙁
Navyše sa ukázalo že ani jeho padákový systém nie je zrovna v pohode, jeho test na DM-1 bol vyhodnotený ako neúspešný.
To není pravda. Celá mise DM-1 byla bez problémů.
Asi myslel ten druhy test s padakmi, ale na DM-1 tie padaky nepracovali tiez uplne ukazkovo.
Písali ste to v krátkych správach vrátane odkazu na (tuším na NASA). Škoda že som si to neodložil, história krátkych správ je neprístupná. Test padákov neprebehol podľa očakávaní.
Krátké zprávy mají svůj archiv. Stačí kliknout na nadpis kategorie.
Už som to našiel :
https://www.kosmonautix.cz/2019/05/test-crew-dragon-nebyl-uspesny/
z 9.mája 2019, autor pán Zvoník !
Ale to se přece vůbec netýká mise DM-1.
Ospravedlňujem sa, v pamäti mi zostalo iba to že test padáku bol neúspešný, nepamätal som si že to nebolo pri DM-1 :
test of its Crew Dragon parachute system in April, NASA confirmed on Wednesday. „The test was not satisfactory
Jasně, stane se. Jsme rád, že se to vyřešilo.
Neúspěšný test padáků určených pro pilotovanou loď i když proběhl mimo misi je v každém případě problém pro certifikaci lodi jako celku. Je to o to závažnější, že testované padáky nebyly zatíženy podmínkami při startu nosiče, pobytem na LEO a podmínkami při návratu. Pokud se nemýlím tak v původním návrhu loď padáky vůbec neměla a měla přistávat motoricky. Tady je podivné, že motory pro poklidný zážeh s rezervou nečinnosti či závady k ní vedoucí u jednoho, možná i více motorů agentuře NASA nevyhověly a byly na lodi ponechány jako záchranný systém, kdy jejich činnost musí být blesková a bezchybná.
Padáky tam měly být vždy, jen se o nich na předváděčkách nemluvilo. Měly fungovat jako záloha, kdyby test přistávacích motorů ve velké výšce nebyl úspěšný.
Podle mě není reálné posadit na Dragona věžičku. Superdraco se na to nehodí a s motory na pevné palivo nemá SpaceX zkušenosti. Leda by si ji nechali vyrobit od Boeingu, ale i tak by to byl velmi výrazný zásah do konstrukce a několikaleté zdržení. Pokud se SpaceX nepodaří Dragona spravit, mohlo by dojít i na oživení projektu pilotovaného Dreamlineru.
Rozjíždíte zbytečné spekulace. Ty problémy rozhodně nebudou tak velké.
Podíval jsem se do historie.
Pradědeček dnešního Atlasu dopravil na LEO prvního Američana je to 57 let. Poté letěli s Atlasem další tři poslední skoro na den před 56-ti léty. Atlas poté, ač se stavěl v mnoha verzích, již nikdy pilotovanou kosmickou loď nenesl.
Koukám,že se Atlas sveze s Deltou.
Ano, máte pravdu. Tohle spolucestování je výhodné – transportní loď je dost velká. 🙂