sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Atlas V pro pilotovanou misi míří na Floridu

Vůbec první exemplář rakety Atlas V, která ponese kabinu s lidskou posádkou včera opustil výrobní halu firmy United Launch Alliance a zajel do útrob velké transportní lodi, která se postará o jeho převoz na Mys Canaveral. Tento Atlas byl postaven stejně jako ostatní rakety tohoto typu ve výrobním závodě s rozlohou 150 tisíc metrů čtverečních u alabamského města Decatur. Po slavnostních proslovech oslavujících tento okamžik mohli pracovníci po silnici přesunout nejen samotný první stupeň nosné rakety, ale i dvoumotorový horní stupeň Centaur k nedaleko kotvící lodi Mariner.

Nakládání prvního stupně rakety Atlas V pro misi CFT do lodi Mariner.
Nakládání prvního stupně rakety Atlas V pro misi CFT do lodi Mariner.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

Jedná se o 95 metrů dlouhé plavidlo, které je schopné pracovat jak v mělkých říčních vodách, tak i oceánem, aby mohlo spojit výrobní závod se startovními komplexy firmy ULA. Mezi výrobním závodem a floridským kosmodromem takto pendluje od roku 2001. Tentokrát veze díly pro raketu s výrobním označením AV-082, která má vynést pilotovanou loď Starliner na zkušební misi CFT (Crew Flight Test). V jejím rámci poletí na ISS astronauti z NASA Michael Fincke a Nicole Aunapu Mann, které doplní bývalý astronaut NASA, dnes zaměstnanec Boeingu – Christopher Ferguson.

Jakmile díly pro raketu dorazí na floridský kosmodrom, dojde k jejich vyložení a následně začne příprava na let. Mise CFT zatím nemá pevně určený termín startu, ale jisté je, že před ní přijde nepilotovaná testovací mise OFT (Orbital Flight Test), která je momentálně plánována na srpen letošního roku.

Ukládání dvoumotorového horního stupně Centaur pro misi CFT do lodi Mariner.
Ukládání dvoumotorového horního stupně Centaur pro misi CFT do lodi Mariner.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

Zdroje informací:
https://www.ulalaunch.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://www.ulalaunch.com/images/default-source/gallery/av_082_mariner-2.jpg
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…c2434299154bb2bad36f8faf6fbcef57&oe=5D9DC862
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…f00acab343afb046e259cc60d6df7429&oe=5D9BB165

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
5 let před

Možno hlúpa poznámka ale nedá mi to: Len aby im to nezačalo hrdzavieť.

Alois
Alois
5 let před

Že by Boing pomyslné závody vyhrál ? S-X, který se zdál jasným vítězem zastavila nedávná exploze kabiny, nikde jsem nenašel nejen výsledek vyšetřování, ale ani jejich aktuální harmonogram. Je to škoda, konkurence vždy žene vývoj vpřed.
Pokud by OFT v srpnu klaplo, mohl by let s posádkou být ještě letos, nebo se mýlím ?

Vítek
Vítek
5 let před
Odpověď  Alois

Výsledek vyšetřování exploze CD zatím není znám, asi se tím ještě pořádně neprobrali. Zatím poslední odhad startu lodi s astronauty hovořil o počátku příštího roku, ale asi se jedná o termín NET (nejdříve).
Boeing uváděl, že pokud klapne srpnová bezpilotní mise, tak s posádkou by mohla jejich loď letět v listopadu (opět ale NET).

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Alois

Osobne predpokladám že nehoda CD a náprava prebehne do OTF Boeingu potom bude nasledovať IFAT a ak si dobre spomínam mesiac po IFAT mal prebehnúť DM-2 Kabíny by SpaceX mala mať Pred nehodou bola vo vysokom štádiu príprav kabína pre DM-2 a rozostavaná kabína pre operačnú misiu. Trunky vyrábať môžu stále problém bude palivový systém.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Samo2

Pokud ovšem nebude třeba zásadně překonstruovat záchranný systém, resp. umístit jej mimo kabinu. Potom by exploze nezbrzdila celý program o měsíce, ale o roky.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Alois

Tento katastrofický scenár ste prezentoval tu už niekoľkokrát. Je scestný, problémy sa neriešia tým že ich presunieme inde… To len potom by bol námet na katastrofu. Hydrazínové systémy GEO satelitov sú dnes stavané na životnosť 15 rokov a neviem o tom žeby to riešili tak že pohonný systém dali mimo satelitu… Rovnako asi každá pilotovaná loď v histórii kozmonautiky mala v kabíne palivový systém… Ak vaše „námietky“ vychádzajú z trysiek Super Draco podľa vyjadrení ľudí zo SpaceX Super Draco sú v tom nevinne prešli stovkami testov, s najväčšou pravdepodobnosťou zlyhal nejaký ventil či armatúra ktorá také dôkladné testy nemala.

Viktor
Viktor
5 let před
Odpověď  Samo2

Těmi satelity se nepřepravují lidé, tudíž není důvod dávat motory vně satelitu a tudíž je váš příměr docela mimo.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Viktor

Bože veď viem, išlo mi o podstatu… Proste tie satelity majú funkčné a spoľahlivé systémy nikto ich pre problémy nemusel obrazne povedané „dať vedľa satelitu“ tie problémy sa vyriešili, GEO družica nieje lacná a tie systémy fungujú 15 rokov niekedy aj viac.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Samo2

Katastrofa již nastala, pokud záchranný systém rozmetá zachraňovaný objekt je to katastrofa. Nelze srovnávat orientační motorky a nepatrným tahem se systémem který ve zlomku vteřiny musí poskytnout tah v desítkách tun. Totéž platí i o množství potřebného paliva. Samozřejmě jsou všechny napadené úvahy spekulací, ale čím déle trvá vyšetřování tím více se blíží bohužel k realitě. Tvrzení že selhala nějaká aparatura je též spekulací a že by jakýkoli komponent kosmické lodi nebyl dostatečně testován je nevěrohodný, pokud by byl pravdivý, pak je nutno položit otázku, kolik dalších komponentů nebylo dostatečně testováno, certifikací, tj. příslušnými zkouškami musí projít i materiály z nichž se jednotlivé komponenty vyrábějí.
Sama strategie použití motoru na KPH může být problémem, obecně motory na KPH nabíhají postupně, tady motor musí ve zlomku vteřiny podat maximální tah, což mu jistě nesvědčí a nemá-li dodaná směs optimální parametry je zaděláno na explozi.

maro
maro
5 let před
Odpověď  Samo2

Sojuz nemá v kabině hydrazinový palivový systém. Má tam je systém, kde je stlačený peroxid vodíku pro manévrování kabiny při sestupu. Hydrazinové motory má v servisním modulu, který je od obytného oddělen a ještě je mezi nimi tepelný štít.

pbpitko
pbpitko
5 let před
Odpověď  Alois

Ukázalo sa že najnebezpečnejším zariadením na Crew Dragone je jeho záchranný systém. Určite to nebude záležitosť mesiaca – dvoch. Záchranný systém bude zrejme musieť ísť pekne von, najskôr na vežičku ako to je už mnohokrát overené. V súčasnom stave je celá kabína obložená kol-dokola „trhavinou”, takto to zrejme nebude môcť zostať !
🙁

pbpitko
pbpitko
5 let před
Odpověď  pbpitko

Navyše sa ukázalo že ani jeho padákový systém nie je zrovna v pohode, jeho test na DM-1 bol vyhodnotený ako neúspešný.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  pbpitko

To není pravda. Celá mise DM-1 byla bez problémů.

abecedko
abecedko
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Asi myslel ten druhy test s padakmi, ale na DM-1 tie padaky nepracovali tiez uplne ukazkovo.

pbpitko
pbpitko
5 let před
Odpověď  pbpitko

Písali ste to v krátkych správach vrátane odkazu na (tuším na NASA). Škoda že som si to neodložil, história krátkych správ je neprístupná. Test padákov neprebehol podľa očakávaní.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  pbpitko

Krátké zprávy mají svůj archiv. Stačí kliknout na nadpis kategorie.

pbpitko
pbpitko
5 let před
Odpověď  pbpitko

Už som to našiel :
https://www.kosmonautix.cz/2019/05/test-crew-dragon-nebyl-uspesny/
z 9.mája 2019, autor pán Zvoník !

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  pbpitko

Ale to se přece vůbec netýká mise DM-1.

pbpitko
pbpitko
5 let před
Odpověď  pbpitko

Ospravedlňujem sa, v pamäti mi zostalo iba to že test padáku bol neúspešný, nepamätal som si že to nebolo pri DM-1 :

test of its Crew Dragon parachute system in April, NASA confirmed on Wednesday. „The test was not satisfactory

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  pbpitko

Jasně, stane se. Jsme rád, že se to vyřešilo.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  pbpitko

Neúspěšný test padáků určených pro pilotovanou loď i když proběhl mimo misi je v každém případě problém pro certifikaci lodi jako celku. Je to o to závažnější, že testované padáky nebyly zatíženy podmínkami při startu nosiče, pobytem na LEO a podmínkami při návratu. Pokud se nemýlím tak v původním návrhu loď padáky vůbec neměla a měla přistávat motoricky. Tady je podivné, že motory pro poklidný zážeh s rezervou nečinnosti či závady k ní vedoucí u jednoho, možná i více motorů agentuře NASA nevyhověly a byly na lodi ponechány jako záchranný systém, kdy jejich činnost musí být blesková a bezchybná.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  pbpitko

Padáky tam měly být vždy, jen se o nich na předváděčkách nemluvilo. Měly fungovat jako záloha, kdyby test přistávacích motorů ve velké výšce nebyl úspěšný.

Podle mě není reálné posadit na Dragona věžičku. Superdraco se na to nehodí a s motory na pevné palivo nemá SpaceX zkušenosti. Leda by si ji nechali vyrobit od Boeingu, ale i tak by to byl velmi výrazný zásah do konstrukce a několikaleté zdržení. Pokud se SpaceX nepodaří Dragona spravit, mohlo by dojít i na oživení projektu pilotovaného Dreamlineru.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Vojta

Rozjíždíte zbytečné spekulace. Ty problémy rozhodně nebudou tak velké.

Alois
Alois
5 let před

Podíval jsem se do historie.
Pradědeček dnešního Atlasu dopravil na LEO prvního Američana je to 57 let. Poté letěli s Atlasem další tři poslední skoro na den před 56-ti léty. Atlas poté, ač se stavěl v mnoha verzích, již nikdy pilotovanou kosmickou loď nenesl.

ixb1
ixb1
5 let před

Koukám,že se Atlas sveze s Deltou.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  ixb1

Ano, máte pravdu. Tohle spolucestování je výhodné – transportní loď je dost velká. 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.