Nosná raketa Falcon 9 se zhruba hodinu před naší půlnocí probrala k životu, když na několik sekund zapálila své motory. Úspěšný statický zážeh nám tak připomíná, že na dveře klepe další mise. Od minulého startu Falconu 9 uplynul skoro měsíc, ale to není jediný důvod, proč by nás měla tato mise zajímat. Zajímavé je třeba to, že raketa disponuje již jednou použitým prvním stupněm. Ale nejatraktivnější je na téhle misi bezesporu to, že by se při ní měla SpaceX vůbec poprvé pokusit o přistání prvního stupně na pevnině západního pobřeží USA.
SpaceX po pár minutách od provedení zážehu na Twitteru oznámila, že zážeh na Vandenbergově základně proběhl a že počítá se startem 6. října. Nenechte se však zmást – ve střední Evropě už bude v době startu neděle 7. října, přičemž startovat by se mělo nejdříve ve 4:22 středoevropského letního času.
Static fire test of Falcon 9 complete–targeting October 6 launch of SAOCOM 1A from Vandenberg Air Force Base in California.
— SpaceX (@SpaceX) October 2, 2018
Z rakety bude nyní odčerpáno palivo a okysličovadlo, aby mohla být sklopena do horizontální polohy. Experti zatím budou provádět detailní analýzu údajů nasbíraných při statickém zážehu. Raketa samotná zamíří do montážní haly, kde k ní bude připojen aerodynamický kryt s nákladem. Poté proběhne celá řada kontrol, které vyvrcholí zhodnocením přípravy k vývozu. pokud se neobjeví žádný problém, vydá se kompletně sestavený Falcon 9 na startovní rampu SLC-4E, ze které se letělo naposledy 25. července letošního roku.
Tehdy Falcon 9 vynášel sedmou várku družic Iridium NEXT – právě při této misi letěl poprvé první stupeň s výrobním označením B1048, který si nyní střihne druhé použití. Asi už není potřeba zdůrazňovat, že jde o vývojovou verzi Block 5, která se nyní již používá při všech startech. Stupeň po své první misi úspěšně přistál na mořské plošině Just Read the Instructions, která jej dopravila do přístavu u Los Angeles. Zde byl stupeň přeložen na pevninu a vydal se do centrály firmy v nedalekém Hawthorne na inspekci. Po jejím dokončení se mohl vydat zpět na Vandenbergovu základnu na svou druhou misi.
Po startu raketa nabere směr na jih, vstříc Tichému oceánu a poletí podél západního pobřeží USA, takže místní obyvatelé budou mít postaráno o pěknou podívanou. Zhruba dvě a půl minuty po startu první stupeň dohoří a oddělí se od stupně horního. Ten bude uhánět s nákladem na oběžnou dráhu, ale pozornost se jistě zaměří na stupeň první. Ten totiž čeká již zmíněný premiérový návrat na pevninu na západním pobřeží. Letectvo už vydalo pro obyvatele v okolí výstrahu před sonickým třeskem, který se ozve při návratu rakety na místo startu.
SpaceX už na pevnině přistála s 11 stupni, ale vždy to bylo na Floridě, tedy na pobřeží východním, kde má SpaceX hned dvě přistávací plochy – Landing Zones 1 a 2. Přistávací plocha na Vandenbergově základně nese označení Landing Zone 4, což je trochu překvapivé, protože žádná zóna tři neexistuje. LZ-4 bychom našli nedaleko rampy SLC-4W, kterou dříve ke svým startům používaly rakety Atlas-Agena nebo Titan. Vůbec poprvé se z ní startovalo v roce 1963 a o 40 let později byla deaktivována. V září 2014 došlo k demolici nepotřebných konstrukcí z éry raket Titan, které ustoupily budoucím plánům.
V roce 2015 SpaceX podepsala pětiletý pronájem rampy SLC-4W a krátce poté začala připravovat celou oblast na vybudování přistávací rampy. Postupně byl do sektorů nalit beton, který vytvořil plochu, která byla nedávno dozdobena barvami. Ačkoliv to ještě není potvrzeno ze satelitních snímků, je pravděpodobné, že se uprostřed nachází přistávací písmeno X. Stejný motiv je totiž na obou floridských přistávacích plochách a najdeme jej i na mořské přistávací plošině.
Nová přistávací plocha LZ-4 se nachází zhruba 300 metrů od rampy SLC-4E, odkud bude Falcon 9 startovat. To je něco úplně jiného, než na co jsme zvyklí – floridská přistávací oblast LZ-1 se nachází celých devět kilometrů od startovní rampy LC-40. Krátká vzdálenost mezi startovní rampou a přistávací plochou umožní zkrátit čas mezi jednotlivými použitími – cesta do montážní haly HIF pro přípravy na další starty bude otázkou chvilky.
Nákladem při aktuální misi bude zhruba tři tuny vážící družice SAOCOM-1A, kterou bude provozovat Argentinská kosmická agentura CONAE. Náklad míří na heliosynchronní dráhu a půjde o prvního zástupce plánované sítě šesti družic, přičemž Argentinci počítají se spoluprací s italskou sítí COSMO-SkyMed. Všechny družice v této síti budou mít stejný úkol – snímkovat zemi s vysokým rozlišením 2× denně. SAOCOM-1A je vybaven radarem se syntetickou aperturou, který pracuje v pásmu L a který je schopen na 400 kilometrů širokém snímkovaném pruhu dosáhnout rozlišení 7 metrů.
SAOCOM-1A doplní v příštím roce jeho dvojče, SAOCOM-1B, který má také letět na Falconu 9 z Vandenbergovy základny. Společně s ním budou vypuštěny čtyři sekundární družice SARE-1B 1-4, které by s ním měly spolupracovat.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/10/ZG1.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/934/41868222930_ecb76146a4_k.jpg
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2015/02/SpaceX_demolishes_SLC4W-879×485.png
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/08/3.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/08/Di5JQFsXsAM2iC0.jpg
Líbí se mi, jak je v nadpise vynechané „pokus o“. Pouhé dva roky a kousek nepřerušované řady úspěšných přistání a SpaceX nám úplně změnilo pohled na lety do vesmíru.
Původně jsem ho tam chtěl dát, ale nadpis byl už moc dlouhý. Ale jinak máte pravdu. 😉
Je možné start pozorovat z nějakého místa naživo, nebo je oblast nepřístupná? Jsem zrovna v Seattlu a uvažujeme že by jsme se na start zajeli podívat.
Přímo na rampu vidět není (pokud se nepletu). Ale fandové kosmonautiky vždy obsadí silnici z města Lompoc k oceánu.
Dostať sa dá asi najbližšie sem:
https://www.google.sk/maps/@34.6826845,-120.6038272,3a,75y,181.82h,104.65t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxuorpW_jrYtKxBw3mfxlng!2e0!7i13312!8i6656
Napravo je vlaková stanica a za ňou surferská pláž. Rovno je brána do vojenského priestoru.
A tu je vidieť odpaľovaciu rampu a pristávaciu plochu, ak sa nepletiem:
https://www.google.sk/maps/@34.6328796,-120.6137267,707m/data=!3m1!1e3
Mimo tema: mam tip na rozhovor, na Praze 13, kandiduje za Svobodne specialista na vystavbu kosmodromu:
https://www.irozhlas.cz/volby/komunalni-volby-2018/praha-13-539694#p_477
Tak určitě. Recese musí být 🙂 https://echo24.cz/a/SUPyH/stavitel-kosmodromu-ci-mistni-alfasamec-to-jsou-prazsti-kandidati-svobodnych
Nevite jestli bude pokus o zachranu krytu? Dik
Mohl by. Loď zatím ještě nemá ramena, ale mohla by je brzy dostat.
Dekuji za odpoved. Porad cekam kdy uz jim to klapne 🙂
Také jsem zvědav. Ty kryty mají velkou cenu, je-li to úzké hrdlo při výrobě, tak možná větší než horní stupeň, ale nevím.
Je to neco co mi do te skladacky chybi☺