sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kabina Orionu pro pilotovanou misi na kosmodromu

Do startu první lodi Orion na raketě SLS zbývají ještě asi dva roky a návratová kabina, která již několik měsíců pobývá na floridském kosmodromu, v minulých týdnech dostala tepelný štít. Po první misi EM-1 se dočkáme pauzy a pilotovaná mise EM-2 by mohla přijít někdy kolem roku 2023. I přesto už na Kennedyho středisko 24. srpna dorazila svařená návratová kabina lodi Orion pro tuto misi – kabina, ve které na palubě Orionu poprvé poletí lidská posádka. V montážní hale budovy Neil Armstrong Operations and Checkout building na Kennedyho středisku se tedy v jednu chvíli sešly kabiny prvních dvou Orionů.

Kabina Orionu pro misi EM-2 na Michoudově středisku.
Kabina Orionu pro misi EM-2 na Michoudově středisku.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Přetlaková kabina je jakýmsi konstrukčním srdcem lodi – vytváří nosnou strukturu a zabraňuje úniku dýchatelné atmosféry. Tato konstrukce je vytvořena ze sedmi svařených hliníkových dílů, které byly spojeny na Michoudově středisku v New Orleans metodou třecího svařování s promíšením (friction-stir welding). Tato metoda vytváří mimořádně pevné spoje tím, že materiál z obou spojovaných dílů promění vlivem tlaku a z něj vycházejícího tření a tepla z pevného do tvárného stavu. Rotace svářecí hlavice se pak postará o promíchání tohoto materiálu z obou dílů – jakmile materiál zchladne, jsou oba díly pevně spojené jednolitým svarem.

Cesta z New Orleans je u konce - kontejner s přetlakovou kabinou Orionu pro misi EM-2 vjíždí do Neil Armstrong Operations and Checkout Building
Cesta z New Orleans je u konce – kontejner s přetlakovou kabinou Orionu pro misi EM-2 vjíždí do Neil Armstrong Operations and Checkout Building
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Svařená přetlaková kabina byla naložena na konstrukci Crew Module Transportation Fixture, následovalo usazení na přívěs tahače, který se pak mohl vydat na zhruba 1 100 kilometrů dlouhou cestu na floridský kosmodrom. Zde začne příprava kabiny na kosmický let. Nejprve bude přetlaková kabina přesně usazena na montážní konstrukci, aby se k ní mohly začít připojovat prvky nosné struktury z hliníku a titanu. Právě díky nim dostane loď kuželovitý tvar. Chybět samozřejmě nebude ani instalace několika kilometrů kabelů a stovek různých elektronických systémů včetně řídících počítačů. To vše je ještě daleko, ale určitě Vás budeme o dalších pokrocích rádi informovat.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/orion_em-2_arrival.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…a604f520ca1473b9f0965aff61a77dda&oe=5C337C05
https://c2.staticflickr.com/2/1886/44195363622_7f517384a6_k.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Jen dodám, že Philip Sloss z NSF uvádí na základě interview s manažerem programu Orion Scottem Wilsonem odlišný postup úvodních prací v budově Neil Armstrong O&C, než zpráva NASA. Podle Wilsona bude modul přibližně měsíc podstupovat testy v měřicím přístroji zvaném „ptačí klec“:comment image
Poté bude Orion převezen do zkušební buňky, kde bude provedena tlaková zkouška pro prokázání pevnosti svarů. Po zkoušce budou svary prověřeny rentgenovou kontrolou pro ověření, zda nevznikly žádné praskliny. Až poté by měl následovat postup popsaný v článku.

K roku 2023 v článku: Zdrojová zpráva NASA neobsahuje žádný termín a pokud vím, je pilotovaná mise Orionu stále jedním ze dvou kandidátů na náklad druhé SLS pro rok 2022 (tím druhým je sonda Europa Clipper). Nechci ale předbíhat – aktuální plán má být představen zítra na zasedání Komise pro pilotované lety a průzkum.

Vítek
Vítek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Při pilotované misi Orionu EM-2 má být poprvé použit horní stupeň EUS. Stihnou ho připravit do roku 22? Počítá se s ním i pro Europa Clipper?

gg
gg
6 let před
Odpověď  Vítek

Nemá EM-2 nově letět na Blocku 1?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Vítek

EM-2 i Europa Clipper byly letos přeplánovány na SLS Block 1 s horním stupněm ICPS. Verze SLS Block 1B s horním stupněm EUS je nyní plánována až na čtvrtý let v roce 2024.
Podrobněji v následujícím článku, přičemž v úvodním odstavci se lze postupně proklikat na dva starší články zabývající se stejným tématem:
https://kosmonautix.cz/2018/06/implementace-planu-dalsich-letu-sls-block-1/

MichaelM
MichaelM
6 let před

Obávám se, že máte princip třecího svařování (FSW) špatně popsaný. Je to frikce rotující hlavice, která je zasunuta do spáry mezi svařované díly, co způsobuje tání svařovaných materialů. A pohyb této rotující hlavice spárou způsobuje, že se ty roztáté materialy promíchávají.

Není to žádným tlakem. Teda až nato, že oba dva díly musi být proti sobě velmi pevně drženy. BTW, není někde nějaký princip, že zvýšený tlak zvýšuje bod tání?

A BTW, SpaceX, ULA, NASA a snad i někteří ostatní použivají FSW na svařování všech velkých hliníkových nádrží.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  MichaelM

Ten tlak je zmíněný proto, že jsme chtěli zdůraznit, že se hlavice musí proti materiálu zatlačit.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před
Odpověď  MichaelM

http://www.physlink.com/education/askexperts/ae132.cfm
Jojo, je to tak, pro vetsinu latek zvysuje tlak teplotu fazoveho prechodu.

Hawk
Hawk
6 let před

Vypada ze vse kolem Orionu a SLS jde jak po masle, ale vzhledem k tomu ze se v EM-2 pocita s vynesenim PPE modulu pro DSG, tak bych cekal ze uz se na nem zacne pomalu pracovat, tedy jestli uz byl vubec vybran dodavatel. 4-5let neni v kosmonautice bohuzel zas tak dlouha doba a existence a smysl SLS je na projektu DSG vice-mene zavisla.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Hawk

K tomu jsme vydali článek před měsícem. Vše se dočtete v prvním odstavci.
https://kosmonautix.cz/2018/07/setkani-nasa-se-zajemci-o-stavbu-modulu-ppe/

Hawk
Hawk
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Beru zpet a dekuju za upresneni.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Hawk

Úplně v pohodě. Máme radost, když se čtenáři zajímají.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Hawk

Jetš doplním, že PPE nebude vynesen spolu s EM-2, ale samostatně komerčním nosičem.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Informace od Billa Hilla, stará pár minut: EM-2 v polovině 2022, Europa Clipper 2023 (pokud bude sonda připravena).

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za informaci!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.