sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Certifikace padáků Orionu je téměř u konce

Padáky lodi Orion, která by měla pomoci dopravit lidské posádky dál než kdy dříve, absolvovaly před pár dny další zkoušku. V pátek 13. července došlo k testovacímu shozu z výšky deset a půl kilometru nad testovací oblastí Yuma v Arizoně. Data z této zkoušky, která byla sedmým testem z plánované série osmi kvalifikačních zkoušek, pomůže certifikovat padáky Orionu pro mise s posádkou. Při této zkoušce bylo naposledy použito závaží ve tvaru šipky. Poslední test ze série, který je momentálně plánován na září, využije kabinu, která bude odpovídat té, ve které se při misi EM-2 budou vracet na Zemi skuteční astronauti.

Hlavní padáky Orionu po sedmé certifikační zkoušce.
Hlavní padáky Orionu po sedmé certifikační zkoušce. Zdroj: https://www.nasa.gov

Aby se ověřila robustnost systému, zkouška byla zaměřená na vypuštění padáku za podmínek, které překračovaly požadavky systému pro pilotované lodě. Inženýři spustili testovací závaží ve tvaru šipky z dostatečné výšky, aby zařízení nabralo požadovanou rychlost. Ta byla potřebná k tomu, aby hlavní padáky zažily téměř dvojnásobné zatížení oproti nominálním podmínkám. Kompletní padákový systém Orionu je tvořen 11 padáky – najdeme v něm tři padáky předního krytu, dva brzdící padáky, tři výtažné padáky a tři hlavní padáky, které sníží rychlost kabiny během průchodu atmosférou, aby mohlo dojít k měkkému přistání v oceánu.

Po vystřelení se každý ze tří hlavních padáků Orionu rozloží na průměr 35,5 metru, ovšem v útrobách Orionu zabírá ve složeném stavu prostor srovnatelný s větším kufrem. Není se co divit – před uložením se o jeho zhutnění postará hydraulický lis, který jej stlačí ekvivalentem 40 tun. Takto slisovaný padák je pak dva dny v peci a následně se vakuově uzavře. Po této proceduře má slisovaný padák hustotu srovnatelnou s dubovým dřevem – 640 kg/m3.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://media.defense.gov/2015/Mar/24/2001030353/-1/-1/0/150127-O-0000U-002.JPG
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cpas_photo.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaroslav Jansa
Jaroslav Jansa
6 let před

Konečně se mohou postavit na startovní čáru vedle Orionu i Boeing. CST-100 Starliner. – SpacX. Crew Dragon,

Risa123
Risa123
6 let před
Odpověď  Jaroslav Jansa

Myslím že s těmito loděmi, nelze orion vzhledem k diametrálně rozdílnému určení srovnávat.

Mirek S.
Mirek S.
6 let před

Děkuji za skvělé info a alespoň malý náhled do problematiky balení padáků pro vesmírné lodě. Ta procedura je neskutečná.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Mirek S.

Souhlasím, to je naprostý mazec. 😀 Taky sem měl pocit, že jsem se přeslechl, když jsem v seriálu měsíční stroje slyšel něco podobného o balení padáků pro Apollo. To se pak člověk diví, že ty padáky maj chuť se otevřít po takové nakládačce 😀

Štěpán Krňanský
Štěpán Krňanský
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Zajímalo by mě co by řekli konstrukéři Apolla, že v roce 2018 se přistává prakticky stejnou technologií.. (o tom, že jsme nebyli 50 let na měsíci ani nemluvě)

No ten optimismus 60tých let bohužel nevyšel…

Ale jinak díky moc za článek!! nikdy by mě nenapadlo co vše se s padáky musí udělat… Je to mazec 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

Musím říct, že ty detaily překvapily i mne. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.