Elon Musk oznámil, že kryt minul loď o pár set metrů a přistál do vody nepoškozený. Možná prý bude potřeba větší padák. Zdroj
22. února 16:19
Dlouhý pochod 10
Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.
Mohli by ho zachytávat letecky. To už je historicky vyzkoušeno 🙂
To bylo v plánu pokud vím, ale nakonec se od toho ustoupilo. Měly to chytat vrtulníky.
U SpaceX ne, ale plánuje to firma ULA u motorové sekce rakety Vulcan.
Je kolem toho nějaký vývoj? Viděl jsem video, nějaký rozhovor, i jakési slajdy, ale jsou nějaké zprávy o skutečném vývoji?
U té ULA mi to už dlouho vrtá hlavou, jak to vymyslí…
Pokud budou chytat celou sekci, tak to bude pěkných pár tun pro zachycení (a to nemluvím o systému odpojení sekce).
Podle mě to nakonec odpískají, když víme, že funguje elegantnější řešení.
Bylo historicky vyzkoušeno i chytání vrtulníkem? Připadne mi to jako hodně složitý manévr: pokud proletím moc nízko nad krytem, tak ho zfouknu rotory. Takže musím letět vysoko, což znamená, že se musím trefit dlouhým lanem, a to asi taky nebude úplně pohoda…
Letadlem to chytat nemůžu, protože s krytem nemám jak přistát. Musel bych kryt vtáhnout do letadla, a na to zase nemáme dost velká letadla.
Konvertoplán? Osprey by to mohl zařídit.
Jinak pravda, historicky to bylo vyzkoušeno u trochu jiných nákladů, ale neviděl bych to nereálně.
Zkoušeli to s Gemini, ale nakonec se to nepoužilo
Ano, zachycovala se tak pouzdra s tajnými snímky, které pořídily tajné družice než se zavedl datový přenos.
Letadla zachytávaly třeba pouzdra s filmem ze špionážních satelitů Corona. Ty byly samozřejmě velikostí někde jinde.
To je pravda, i když malý cíl se zas hůře chytá.
Záchyty větších cílů z letícího letadla (podobně jak v jednom z dílů Batmana) armáda reálně zkoušela. Používat se to mělo při operacích v týlu – rychlé vyzvedávání osob a nákladu. Třeba někde ještě najdu odkaz.
Škoda, že pořád nejsou žádné dostupné informace (fotky) o tom, jak probíhá finální část zachycení. Ta síť na lodi vypadá celkem malá a přesně zacílit lehký a velký kryt nízko nad vodou při nevyzpytatelném větru je výzva. Obávám se, že úspěšnost i při zvládnutí nebude taková, jako u přistávání prvních stupňů.
Něco na bázi Fultonova záchranného systému (Skyhook). Jen ne ze země, ale ve vzduchu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fulton_surface-to-air_recovery_system
Chápu to dobře že větší padák, pomalejší sestup a tím víc času na sladění lodě s aerodynamickým krytem.
Větší padák zase znamená větší hmotnost krytu a při pomalém sestupu předpokládám větší citlivost na vítr.
Myslím si, že kryt padá spíše zešikma jako při paraglidingu, než shora. Loď asi na manévry nebude mít čas, bude jen stát proti větru.
Ale dokud neuvidíme fotky nebo video, tak to nebudeme vědět jistě.
Snad se SpaceX s něčím pochlapí 🙂
Možná budou potřebovat větší dopadovou plochu. Třeba bude nakonec nejjednodušší udělat obří nafukovací plochu ve stylu nafukovacího lehátka. 🙂