sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Zánik horního stupně Falconu 9

    Více než rok po startu zanikl 16. září horní stupeň Falconu 9 z mise JCSAT-14. Jeho původní dráha byla 189 × 35957km skloněná o 23,7°. Zdroj
    18. září 16:10

    Rubrika:

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    8 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Roman Bórik
    Roman Bórik
    7 let před

    To je pre mňa teda prekvapujúce. Nemyslel som si, že to horným stupňom môže trvať tak dlho, kým zaniknú v atmosfére. A je to bežné, že je to takto dlho, alebo to bola v tomto prípade výnimka?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Roman Bórik

    Na těchto vysokých eliptických drahách je to spíše pravidlo. SpaceX se ale většinou snaží stupně aktivně posílat do atmosféry, takže je jejich zánik kratší. V případě volného ponechání je na dráze přechodové ke geostacionární rok odpovídající.

    marian
    marian
    7 let před
    Odpověď  Roman Bórik

    Je to úplne bežné, často je to dokonca aj oveľa viac. Napr. stupeň Falconu z misie Asiasat-8 (štart v auguste 2014) je ešte stále na orbite. Darmo, GTO je špecifický tip dráhy, na objekty na nej tam má vplyv viacero vecí.

    Vlastimil Pospíchal
    Vlastimil Pospíchal
    7 let před

    Přitom by stačil jen malý štulec (možná i korekčními tryskami) v apogeu a vletělo by to do atmosféry rovnou.

    marian
    marian
    7 let před

    To, že deorbity z GTO (takmer) nikto vrátane SpaceX nerobí, je dôkaz, že to nebude také ľahké. Okrem iných faktorov hlavným dôvodom bude asi to, že pokiaľ sa stupeň dostane do apogea (asi 10 hodín), už je úplne neaktívny kvôli vybitiu batérii.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  marian

    SpaceX ale v poslední době zkouší prodloužit výdrž horního stupně. Nechme se překvapit, ale evidentně jim na tom záleží.

    marian
    marian
    7 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Ano, pri niekoľkých posledných letoch na LEO síce pozdržali deorbit na druhý až tretí obeh, čo predstavuje výdrž tak maximálne 4,5 hodiny od štartu, ale pre deorbity z GTO je to stále nedostačujúce. Ale hej, uvidíme, možno sa im to podarí vylepšiť.

    Vojta
    Vojta
    7 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Možná jim bude stačit vypnout nebo uspat aktuálně nepotřebné systémy a oživit je až těsně před zážehem. Třeba na LEO testují právě tohle.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.