Více než rok po startu zanikl 16. září horní stupeň Falconu 9 z mise JCSAT-14. Jeho původní dráha byla 189 × 35957km skloněná o 23,7°. Zdroj
18. září 16:10
Dlouhý pochod 10
Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.
To je pre mňa teda prekvapujúce. Nemyslel som si, že to horným stupňom môže trvať tak dlho, kým zaniknú v atmosfére. A je to bežné, že je to takto dlho, alebo to bola v tomto prípade výnimka?
Na těchto vysokých eliptických drahách je to spíše pravidlo. SpaceX se ale většinou snaží stupně aktivně posílat do atmosféry, takže je jejich zánik kratší. V případě volného ponechání je na dráze přechodové ke geostacionární rok odpovídající.
Je to úplne bežné, často je to dokonca aj oveľa viac. Napr. stupeň Falconu z misie Asiasat-8 (štart v auguste 2014) je ešte stále na orbite. Darmo, GTO je špecifický tip dráhy, na objekty na nej tam má vplyv viacero vecí.
Přitom by stačil jen malý štulec (možná i korekčními tryskami) v apogeu a vletělo by to do atmosféry rovnou.
To, že deorbity z GTO (takmer) nikto vrátane SpaceX nerobí, je dôkaz, že to nebude také ľahké. Okrem iných faktorov hlavným dôvodom bude asi to, že pokiaľ sa stupeň dostane do apogea (asi 10 hodín), už je úplne neaktívny kvôli vybitiu batérii.
SpaceX ale v poslední době zkouší prodloužit výdrž horního stupně. Nechme se překvapit, ale evidentně jim na tom záleží.
Ano, pri niekoľkých posledných letoch na LEO síce pozdržali deorbit na druhý až tretí obeh, čo predstavuje výdrž tak maximálne 4,5 hodiny od štartu, ale pre deorbity z GTO je to stále nedostačujúce. Ale hej, uvidíme, možno sa im to podarí vylepšiť.
Možná jim bude stačit vypnout nebo uspat aktuálně nepotřebné systémy a oživit je až těsně před zážehem. Třeba na LEO testují právě tohle.