sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Elon Musk zveřejnil detaily včerejšího přistání

Patnácté úspěšné přistání prvního stupně v historii a dvanáctý start v roce letošním – to je stručné zhodnocení včerejší mise společnosti SpaceX. Tchajwanský satelit dosáhl plánované oběžné dráhy a Falcon 9 si připsal další úspěšnou misi. Tyto úspěchy samozřejmě těší všechny zaměstnance této soukromé firmy včetně Elona Muska. Můžeme to soudit podle toho, jak se po úspěšném startu rozepsal na svém Twitteru, přičemž zveřejnil i několik velmi zajímavých údajů, které jsme u minulých přistání až na výjimky neznali.

Dozvěděli jsme se třeba, že první stupeň dosedl na mořskou plošinu Just Read the Instructions s vertikální rychlostí 1,47 m/s (5,29 km/h), což odpovídá jen trochu rychlejší chůzi. Důležitý je i údaj o boční rychlosti v době dosednutí – včera to bylo jen 0,15 m/s (0,54 km/h). Stupeň dosedl jen s minimálním náklonem, který činil 0,4° od vertikály. Už ve videu bylo vidět, že stupeň přistál velmi blízko středu – konkrétně to bylo 70 centimetrů od něj.

Záběr na přistání z přímého přenosu - je vidět, jak blízko středu stupeň přistál.
Záběr na přistání z přímého přenosu – je vidět, jak blízko středu stupeň přistál.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Musk navíc oznámil, že tento první stupeň drží rekord v dosažené výšce – setrvačností vystoupal do výšky 247 kilometrů. Jak ale Elon Musk poznamenal, výška není v tomto případě rozhodující a hlavní roli hraje rychlost – ta dosáhla v případě včerejšího letu maximální hodnoty Mach 6,9 (2348 m/s – 8452 km/h). Rekord rychlosti zachráněného stupně drží mise Bulgariasat-1, kdy stupeň dosáhl rychlosti Mach 7,9! I malý rozdíl v rychlosti hraje z hlediska namáhání velkou roli, protože ve výpočtu energie počítáme rychlost na druhou.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DIDPABEUAAEr21w?format=jpg&name=large
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…86be72b5dce0d27ee06a00773f16472a&oe=5A1AD03C

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
7 let před

Celkově byl včera profil letu úplně jiný než normálně. Např. 2 stupeň vystoupal hodně rychle hodně vysoko (700 km) a až tam nabíral rychlost, obvykle rychlost nabírá tak ve výšce 150 km. Jistě to bylo způsobeno tím, že satelit nemá motory. A že profil letu 1.stupně je neobvyklý bylo zřejmé z toho, jak dlouho letěl, obvykle přistává tak po osmi minutách, tentokrát až v jedenácté

Roman L.
Roman L.
7 let před
Odpověď  Kamil

Náklad byl při tomto letu opravdu lehký, takže proto ten strmější profil. Efektivnější je letět více vodorovně a tím předat nákladu co největší dopřednou rychlost, která je pro udržení na orbitu rozhodující, proto mise na GTO nebo těžší náklady na LEO (Iridium) míří více „do dálky“. Perfektní obrázek, i když trochu starší, je tady:comment image

Honza
Honza
7 let před
Odpověď  Roman L.

Páni, to jsou fakt boží grafy. A podle příslušného subredditu jsou to jen ručně opsaná data z telemetrie živých vysílání po 5 vteřinách a pak počítání. Klobouk dolů pro autora a díky Vám, že jste to sem hodil.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.