sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Pentagon

Pentagon výrazně zvyšuje výdaje na umělou inteligenci pro vojenské operace a zvyšuje strop smluv pro systém Maven Smart od společnosti Palantir Technologies na téměř 1,3 miliardy dolarů do roku 2029.

Dawn Aerospace

Společnost Dawn Aerospace 22. května oznámila, že začala přijímat objednávky na bezpilotní kosmický letoun Aurora, který je schopný vynést šest kilogramů užitečného zatížení na suborbitálních letech.

Licence pro Starship

Federální úřad pro letectví (FAA) 22. května oznámil, že schválil další let sestavy Super Heavy/Starship. Úřad uvedl, že provedl komplexní bezpečnostní přezkum nehody letu č.8 a dospěl k závěru, že společnost SpaceX uspokojivě odstranila příčiny nehody.

Blue Origin

Společnost Blue Origin zveřejnila nové podrobnosti o vývoji cislunární transportní kosmické lodi, která bude přepravovat palivo z oběžné dráhy Země na oběžnou dráhu Měsíce pro přistávací modul Blue Moon Mk2.

Starfish Space

Společnost Starfish Space, která se zabývá servisem družic, je připravena vypustit svou druhou misi, která se pokusí o spojení s jinou družicí. Družice Otter Pup 2 je připravena ke startu v rámci mise SpaceX Transporter-14.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Evropská Vega si připíše desátý start

Zítra ve 3:58 našeho času odstartuje z Kourou nejlehčí evropská raketa Vega. Během 97 minut dlouhé mise bude mít za úkol dopravit dvě družice na různé oběžné dráhy. Pod aerodynamickým krytem už se ukrývá OPTSAT-3000 a pod ním je usazen VENµS. Jako první by se měl od horního stupně AVUM oddělit OPTSAT-3000 zhruba 42 minut a 49 sekund po startu – sestava bude v té době na polární dráze ve výšce 450 kilometrů. Deset minut poté dojde k uvolnění adaptéru Vespa a 53 minut po startu začne 58 sekund dlouhý zážeh, který vytáhne nejvyšší bod do výšky 720 kilometrů. Následovat bude přelet na opačnou stranu Země a 95 minut po startu se motor zapálí na 64 sekund, čímž dráhu zakulatí. O dvě minuty později se oddělí i VENµS a horní stupeň AVUM bude čekat už jen jeden úkol – deset minut po oddělení druhého pasažéra se na 78 sekund zapálí proti směru letu, čímž zpomalí o 218 m/s a stáhne se z oběžné dráhy.

OPTSAT-3000
OPTSAT-3000
Zdroj: http://spaceflight101.com

První nákladem je OPTSAT-3000, který váží 368 kilogramů. Jedná se o italskou družici vyrobenou v Izraeli určenou k optickému průzkumu. Na výšku měří 3,4 metru a jeho jediným přístrojem je Jupiter – panchromatický snímkovací systém vybavený teleskopem o průměru 70 centimetrů.

Díky němu dokáže družice pořizovat snímky s rozlišením půl metru. Operačním působištěm OPTSAT-3000 bude heliosynchronní dráha ve výšce 450 kilometrů, ze které zvládne pořizovat snímky oblastí o průměru 15 kilometrů. Díky jemnému systému orientace dokáže fotit nejen oblast pod sebou, ale může se naklonit až o 30°. Během jediného přeletu tak může nasnímat i více cílů.

Druhou částí nákladu je družice VENµS (Vegetation and Environment Monitoring New Micro-Satellite), což je společný projekt Francie a Izraele. Družice váží 264 kilogramů a jejím úkolem je monitorování ekosystémů, sledování pokrytí oblastí rostlinami, přičemž údaje pomohou i při zpřesňování modelů cirkulace vody a oxidu uhličitého v atmosféře.

VENµS (Vegetation and Environment Monitoring New Micro-Satellite)
VENµS (Vegetation and Environment Monitoring New Micro-Satellite)
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Družice bude vynesena na heliosynchronní dráhu ve výšce 720 kilometrů, na které začne družice testovat izraelský Hallův motor. S jeho pomocí klesne během půl roku na dráhu ve výšce 410 kilometrů, přičemž bude měnit i sklon dráhy, aby zůstala na heliosynchronní dráze. Ve výšce 410 kilometrů pak Hallův motor poslouží ke kompenzacím tření o zbytky atmosféry

Družice s výškou 1,7 metru a průměrem 1,2 metru disponuje teleskopem o průměru 25 centimetrů, v němž světlo míří ke čtyřem detektorům. Ve dvanácti pásmech spektra je možné dosáhnout povrchového rozlišení 5,3 metru až tři metry na nižší dráze.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/20106662_1509519202419756_5950699915447310837_n-1.jpg
http://spaceflight101.com/…/19748914_1493004220737921_7131321276406162653_n.jpg
http://spaceflight101.com/…/20228723_1509519089086434_8331251406567714827_n.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
pbpitko
7 let před

Tak držme palce. V priamom prenose to neuvidíme, zo záznamu možno áno.
pb 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  pbpitko

Díky moc, v době psaní článku ještě tyto přenosy nebyly založeny. už jsem tam jeden dal. Díky za pomoc.

pbpitko
pbpitko
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Som rád že aspoň málinko som pomohol !
pb 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  pbpitko

Víc, než jen malinko. Ještě jednou díky. 😉

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

a zrovna taký kde ten štart nie je 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Samo

Tomu se říká mít šťastnou ruku při výběru. :-/ Omlouvám se, tohle jsem nemohl tušit.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.