sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Je to zkouška!

Mám rád, když někdo přinese do kosmonautiky čerstvý vítr, který rozvíří stojaté vody. Líbí se mi, když se objeví nějaký „hlupák“, který neví, že něco nejde a udělá to. Proto se tolik raduji z nástupu soukromých firem, které přináší nové, neotřelé nápady a navíc ji doplňují lehkým odlehčením a zlidštěním. Kosmonautika se díky nim posouvá blíže běžným lidem – vzpomeňme třeba na to, když SpaceX při prvním letu lodi Dragon naložila do jejích útrob kolo sýra. V těchto dnech se můžeme těšit na premiéru společnosti Rocket Lab, která premiérovou misi své rakety Electron pojmenovala velmi originálně: It’s a test (Je to zkouška).

Firma před pár dny oznámila, že premiérový let rakety Electron proběhne nejdříve 22. května, kdy se otevírá startovní okno trvající deset dní. Ke startu má dojít ze soukromě vybudovaného kosmodromu, konkrétně z odpalovací rampy Launch Complex 1, která vyrostla na poloostrově Māhia na Novém Zélandu.

Vyznačení oblastí, ve kterých bude kvůli zkoušce It's a test omezen lodní provoz.
Vyznačení oblastí, ve kterých bude kvůli zkoušce It’s a test omezen lodní provoz.
Zdroj: http://i.imgur.com

Aktuální zkouška je bez diskusí výrazným milníkem pro společnost Rocket Lab, ale pokud bude úspěšná, může se zapsat i do globální kroniky důležitých kosmonautických momentů. Specialisté ze společnosti Rocket Lab se blíží k velkému momentu, kterým vyvrcholí jejich mnohaleté úsilí, ze kterého může ve výsledku profitovat celá kosmonautika.

Erektor pro raketu Electron
Erektor pro raketu Electron
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Firma se netají tím, že hlavním (a jediným) úkolem mise It’s a test je sběr dat z reálného letu. Inženýři už provedli celou řadu zkoušek, ale reálná data ze skutečného letu nic nenahradí. Teprve když se zapálí motory Rutherford a nosič se dostane do vzduchu, bude možné zjistit, jak se chová a na čem je potřeba zapracovat. A Rocket Lab opravdu nic nepodcenila – při tomto letu má sbírat údaje ze 20 000 kanálů. Nasbíraná data pak firma použije k dalšímu učení, vylepšování a iteracím, což jsou nezbytné kroky k budoucímu operačnímu provozu. Níže přiložený tweet obsahuje fotku z ostrého testování startovní rampy. Podle dostupných informací zatím probíhá všechno podle plánu.

Deset dní dlouhé startovní okno je spíše organizačního rázu. Firma moc dobře ví, že první let nové kosmické rakety není nic jednoduchého a proto už přímo v tiskové zprávě na svém webu uvádí, že k letu nedojde, dokud nebude vše připraveno a týmy nebudou mít jistotu, že raketa je v pořádku. Fanoušci se mají připravit na velmi pravděpodobnou možnost, že dojde ke zrušení mnoha pokusů, přičemž kromě jiného se bude čekat i na dobré počasí.

Raketa Electron „zavěšená“ na erektoru
Raketa Electron „zavěšená“ na erektoru
Zdroj: https://pbs.twimg.com

V současné době finišují poslední přípravy na první letovou zkoušku. Firma třeba představila svůj netradiční erektor – konstrukci, která drží raketu a která se stará o její vztyčení do vertikální polohy. U všech raket, které se na rampu převáží v horizontální poloze (Falcon nebo Sojuz), aby se zde vztyčily, je erektor pod tělem rakety, která na něm leží. Rocket Lab ale vsadila na opačný scénář – Electron totiž bude při transportu na rampu viset pod erektorem.

Dalším důležitým krokem jsou i zkoušky jednotlivých systémů, které budou pro start rakety nezbytné. Jedním z nich je i zapalovač, který se postará o zažehnutí devíti motorů Rutherford na prvním stupni – více se o konstrukci rakety Electron dozvíte z našeho staršího článku. Připravena je i administrativa – Federální letecký úřad FA udělil společnosti Rocket Lab licenci pro celkem tři testovací starty jejich raket Electron.

Žehnání raketě Electron od domorodých Maorů
Žehnání raketě Electron od domorodých Maorů
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Ke startům patří i tradice a rituály, které se prostě musí dodržovat, aby měla technika štěstí – viz článek Ondřeje Šamárka o rituálech v pilotované kosmonautice. Zatímco na Bajkonuru žehná Sojuzům pravoslavný pop, na Novém Zélandu byla raketa „posvěcena“ domorodými Maory. I z tohoto hlediska je tedy nový nosič připraven na svou první misi. Podle dostupných informací by při letu It’s a test měl Electron zamířit na eliptickou oběžnou dráhu s nejvyšším bodem ve výšce 500 kilometrů a nejnižším o 200 kilometrů níže.

Celá oběžná dráha má být vůči rovníku skloněna o 83°. Start této neobvyklé rakety, která jako první na světě používá elektricky poháněná čerpadla bychom Vám rádi zprostředkovali formou živě a česky komentovaného přenosu. Vzhledem k nejistému termínu startu ale nechceme nic slibovat a bude jistě zajímavé sledovat vývoj termínů.

EDIT 17.5.2017 21:15
Podle informací v tomto článku firma Rocket Lab nebude vysílat první start rakety Electron na internet. Tím pádem padá i náš plán na komentovaný přenos. Firma oznámila, že v případě úspěšného startu zveřejní videozáznam.

Zdroje informací:
https://www.rocketlabusa.com/
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/
https://www.faa.gov/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…36c228447265d8cbdf15cb5355d711e7&oe=59B13D8E
http://i.imgur.com/5biXzBw.png
https://pbs.twimg.com/media/C_5XRxIUQAAeucv.jpg:orig
https://pbs.twimg.com/media/C_7-HT-VoAA4VRG.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/C_0BGTYUIAARDuL.jpg:orig
https://pbs.twimg.com/media/C_1O9DEVYAAHWIs.jpg:orig

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tomáš Králik
Tomáš Králik
7 let před

teším sa tak isto ako na štarty prvých falkonov

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před

Díky za trvalé sledování a zprostředkovávání novinek. Myslím, že řešení přepravy rakety v podvěsu pod erektorem nemá žádnou výhodu při vlastní přepravě, ale ušetří se jeřábová operace při nakládání rakety na dopravník (erektor). Dobré řešení, až je divné, že se jeví přirozenější nakládat raketu na rameno, když je stejně podložena jen v několika bodech.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Jen ještě dodám, že u větších raket by byl problém s protizávažím na dopravníku.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

🙂 A tak jste si i odpověděl, proč se nejenom jeví, ale i je přirozenější nakládat raketu na rameno. Nejen to protizávaží. Navíc i stabilizace. Když z jakéhokoliv důvodu vypadne jedno stabilizační „chapadlo“, raketa zůstane ležet na ramenu, nehrozí, že by se třeba zlomila.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpověď  maro

Jj, je to tak, plno věcí rozhodne člověk podvědomě správně. Dobré letadlo se nám prostě líbí. Ale stejně si myslím, že je nutné se občas urvat ze zaběhnutých kolejí. Pokud erektor bude na železničním dopravníku, nebude protizávaží problém. A až bude Musk startovat každých 24 hodin 🙂 , tak se mu bude nápad od protinožců hodit.

snownomad
snownomad
7 let před
Odpověď  maro

pokud by se raketa měla zlomit při vypadnutí chapadla, tak to snad ani nemá cenu pokoušet se o start

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  snownomad

Tohle není tak úplně pravda. Každá raketa je konstruována tak, aby byla z logických důvodů co nejlehčí. Proto jsou rakety stavěné tak, aby v hlavní ose zvládaly zatížení při startu (tah vs. tlak). Ale v boční ose už je jejich odolnost mnohem menší a při takovém zatížení by se klidně mohly zlomit. Za příklad si můžeme vzít první stupeň Falconu. Ten dostane po přistání před sklopením na transportér do nádrží tlakovací plyn, který celý trup vyztuží a teprve pak je možné stupeň naklonit a položit – jinak by hrozilo, že se zlomí. A to ani nemluvím o první generaci raket Atlas, které měly doslova balónové nádrže. S tou raketou nebylo možné manipulovat bez toho, aniž by měla natlakované nádrže, jinak by se zlomila.
Takže věřím, že při podobném zatížení (bez natlakovaných nádrží) by se zlomil i Electron a vůbec by to neznamenalo nějakou vadu návrhu nebo konstrukce.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před

Hezká raketa. Jen at pilně trénuje. Do konce roku by měla stihnout dopravit lander společnosti Moon Express na Měsíc. Pokud se jim to podaří, půjde o opravdu raketový nástup.

Vincent Kerman
Vincent Kerman
7 let před

Tak snad se motor s úplně novým palivovým cyklem osvědčí, nemůžu se dočkat!

pbpitko
pbpitko
7 let před

Snáď by bolo dobré napísať aj niečo o fime Rocket Lab. Ešte som o nej nepočul. Na Wikipedii
som niečo našiel, ale je to tam veľmi stručné, v podstate nič dôležité či zaujímavé.
A tiež niečo o motore Rutherford. Má to niečo spoločné so slávnym fyzikom Ernstom Rutherfordom, zakladateľom časticovej fyziky ? Asi áno, pretože pochádzal z NZ.
Ď. pb.

pbpitko
pbpitko
7 let před
Odpověď  pbpitko

Ospravedlňujem sa, ihneď som začal čítať príspevky a až keď som ich dočítal a znovu som sa vrátil na začiatok, všimol som si že je tam odkaz na to čo som sa pýtal. Pravda, je tam toho na môj vkus málo, ale aj tak Ď. Vidno, že si dávate záležať – lepšie ako ja si dávam záležať na všímaní si obsahu Vašich článkov !

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  pbpitko

V pořádku. 😉
Ono toho o té firmě nejde příliš říct, protože je relativně mladá.

pbpitko
pbpitko
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

ešte jedna otázka hlupáka. Ako vložiť do textu smajlíka ? Kedysi som vedel, ale zabudol som !
🙁
(:
Ď.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  pbpitko

Už se Vám to povedlo. 🙂
Systém používá formát, kdy jsou oči (dvojtečka) jako první a pak už může přijít závorka. Je přitom jedno, zda smajlíkovi dáte nos z pomlčky, nebo ne – fungují obě verze.
🙂
🙁
🙂
🙁

maro
maro
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jo, smajlíky. A já zase na všech diskuzích toužím, aby ty mé smajlíky zůstaly v klasické textové formě. Jenže vždycky se z toho stane nechtěné „až příliš emocionální“ žluté kolečko. Neexistuje pro to nějaký speciální řídící znak, kterým by se ten převod na nechtěný obrázek vypnul?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  maro

Bohužel nic takového neexistuje, ale zkuste třeba mezi znaky vložit mezeru. Třeba :- )

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.