sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Tajný miniraketoplán se vrátil z rekordní mise

718 dní – přesně tolik času strávil ve vesmíru tajný armádní miniraketoplán X-37B na misi OTV-4. Ke startu na raketě Atlas V došlo 20. května 2015 a dnes odpoledne miniraketoplán přistál relativně nedaleko místa startu – na ranveji SLF (Shuttle Landing Facility) floridského kosmodromu. Nejen, že šlo o rekordně dlouhou misi, ale navíc byla ranvej na Kennedyho středisku pro tento miniraketoplán použita vůbec poprvé v historii. Šlo navíc o její první ostré využití k přistání kosmického stroje od konce mise STS-135 v červenci 2011, kdy sem dosedl raketoplán Atlantis.

X-37B po přistání na Floridě.
X-37B po přistání na Floridě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Místní obyvatelé dnes ráno lokálního času zaznamenali sonický třesk, který doprovázel návrat stroje z oběžné dráhy. Stroj přešel do podzvukové rychlosti a přistál na floridské ranveji. Zástupci amerického letectva následně potvrdili, že k přistání na SLF opravdu došlo. Podle aktuálně dostupných informací (v 15:20) došlo k přistání zhruba kolem 14:00 našeho času.

O návratu miniraketoplánu se spekulovalo už v únoru, kdy se začala měnit oběžná dráha objektu podobně, jako tomu bývalo před minulými přistáními. Nyní se zdá, že mohlo jít jen o trénink pro přistání na Floridě. Dřívější mise totiž přistávaly na Vandenbergově základně v Kalifornii. Zatímco první mise OTV-1 skončila lehkým poškozením spodní části letounu kvůli prasklé pneumatice, mise OTV-2 a OTV-3 (na které letěl stejný stroj jako na OTV-1) už byly bezproblémové. Nyní se zdá, že OTV-4 by se mohla zařadit mezi úspěšné mise.

Americký vojenský miniraketoplán na oběžné dráze s rozloženým solárním panelem
Americký vojenský miniraketoplán na oběžné dráze s rozloženým solárním panelem
Zdroj: http://www.flightglobal.com

Každopádně jde o čtvrté plně autonomní přistání amerického okřídleného stroje. Ačkoliv je délka mise oficiálně uváděná 270 dní, nedávné zkušenosti ukazují, že X-37B zvládá mnohem větší porci. Momentálně se ví o dvou exemplářích těchto strojů. První letěl na misích OTV-1 a OTV-3, druhý pak na OTV-2 a pravděpodobně i na OTV-4. X-37B měří na délku 8,92 metru, rozpětí křídel činí 4,55 metru a na výšku měří 2,9 metru, přičemž při startu váží maximálně 4 990 kg. O dodávky elektrické energie se stará galium-arsenový solární panel, který je připojen k Li-Ion bateriím. Samotný nákladový prostor má rozměry 2,1 × 1,2 metru.

Na floridské ranveji probíhaly podle portálu nasaspaceflight zkoušky pozemního personálu, který nacvičoval všechny procedury nutné pro zajištění přistání i následné kroky. Dokonce prý došlo ke zkouškám odvozu miniraketoplánu, při které se použila jeho maketa.

Maketa X-37B pro zkoušky na ranveji.
Maketa X-37B pro zkoušky na ranveji.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

AKTUALIZACE (17:43)

Na internetu se už objevily i hezké záběry z přistání raketoplánu.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/C_OksSQUQAEoTMG.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/C_OkqlvUIAAmJ1l.jpg:large
http://assets.inhabitat.com/…/2012/06/X-37B-Solar-Panel-e1338565010930.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/02/2017-02-16-220353-350×267.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
8 let před

Sonický třesk vyvolává každé těleso letící nadzvukovou rychlostí, není nijak vázán na přechod do podzvukové rychlosti.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před

Jasně, byla to nepřesná formulace věty. Raději to napíšu jinak.

Vojta
Vojta
8 let před

Moc pěkný stroj. Škoda, že o něm není víc informací. A ještě by bylo fajn, kdyby startoval bez aerodynamického krytu. Vzhledem k tomu, že může i přistát, by to měl zvládnout i nahoru. Akorát by se musel výrazně upravit jeho nosič, který s tak divnou věcí na špici nepočítá.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Vojta

Ještě kabinu s podporou života a stykovací zařízení. To by mohlo pro začátek stačit. 🙂

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

No nevím, 718 dní bych v tak malém stroji trávit nechtěl 😉

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
8 let před
Odpověď  Vojta

Od toho asi pán Šíma požadoval stykovací uzol

Jarda
Jarda
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

To je planovany X-37C 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
8 let před
Odpověď  Jarda

X-37C však má být asi 2× větší.

Filip
Filip
8 let před

Proč mají na těch fotkách po přistání na sobě ty chemické obleky?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Filip

Je to běžná praxe. Jde o ochranu před zbytky paliva na bázi hydrazinu.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

U velkých raketoplánů to řešili také tak? Nikdy jsem si toho nevšiml. A jak je to u Sojuzů? Tam jsem neviděl nikoho v protichemickém obleku. Má návratová kabina vůbec nějaké orientační motorky nebo jde po odhození servisního a orbitálního modulu čistě o balistiku?
Crew Dragon po přistání na pevnině (až bude přistávat) asi vezmou rovnou stříkačkou z hasičského vozu, tam jsou ty hydrazinové motory ještě mnohem větší.

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Vojta

Veľké raketoplány mali orientačné motorčeky na čumáku a v zadu pri motoroch vystupovalo sa z boku takže to bolo bezpečné a tiež sa po pristátí okolo neho chodilo v oblekoch
http://c8.alamy.com/comp/GPW5GW/technicians-look-for-systems-leaks-on-the-space-shuttle-atlantis-after-GPW5GW.jpg
Soyuz má pokiaľ viem všetko palivo v servisnom module kabína má iba malé brzdné motorčeky na tuhé palivá.
A pri Dragone 2 to bude asi tak ako hovoríš 😀

maro
maro
8 let před
Odpověď  Vojta

Sojuz samozřejmě má v přistávacím modulu manévrovací systém s tryskami. Jinak by nemohl řídit svůj klouzavý sestup a kosmonauti by museli vždycky vydržet fyzicky velmi náročný balistický sestup. Řídící systém používá peroxid vodíku, takže nepředstavuje pro posádku nebezpečí. Problém s jedovatým palivem, narozdíl od Dragonu, tedy nemá.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Vojta

Díky za odpovědi.

Jarda
Jarda
8 let před
Odpověď  Vojta

Pri poslednim pristani Sojuzu se objevily zabery s vypoustenim zbyleho peroxidu, pred pristanim, jeste na padaku.

Branislav Pecho
Branislav Pecho
8 let před

Na videu sa pri pristátí X-37B objavil Space Shuttle. Netuší náhodou niekto, o aký exemplár sa jedná, resp. je to nejaká maketa k výcviku? Pokiaľ viem, tak Enterprise je na Intrepide v NYC, Discovery na Udvar-Hazy, Endeavour v Californii a Antlatis je vo Visitor Centre na KSC. Napadol ma ešte Pathfinder ale ten je v Marshall Space Center.
Ospravedlňujem sa za off topic.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Branislav Pecho

Stejná otázka se řešila i na našem Facebooku a zdá se, že jsme konečně našli odpověď. Má se jednat o maketu zvanou Inspiration – http://www.space.com/32751-mock-orbiter-lands-space-shuttle-strip.html

Branislav Pecho
Branislav Pecho
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vďaka za odpoveď a odkaz, vôbec som o tomto „exemplári“ netušil, aj keď sa mi zdá, že na Floride nejaká maketa bola, avšak aj s SRB a ET. Ale možno sa mýlim.
Nuž, mohli by ho niekedy preplaviť do Európy, Dunaj je v Bratislave slušne splavný 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Branislav Pecho

Já jsem o tomhle kusu taky slyšel dnes poprvé.

Miro
Miro
8 let před

Mám za to že priestor je určený 3 rozmermi, vy udávate len plochu nákladového priestoru. Inak pekný článok.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Miro

Je to tím, že třetí rozměr není znám.

Miro
Miro
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak potom to nie sú rozmery nákladového priestoru, ale len rozmery nakladovej plochy, čo je trošku rozdiel. 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Miro

Výraz nákladová plocha je zavádějící. Evokuje třeba oblast u logistických center, kde se nakládá materiál. Nákladový prostor X-37B je ale trojrozměrný a i když tam třetí rozměr není uveden, tak si myslím, že to čtenářům dojde.tohle je tak trochu slovíčkaření.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
8 let před
Odpověď  Miro

Ono to není ani tak slovíčkaření, jako prostě nesmysl. Výraz „nákladový prostor“ je v češtině zaužívaný termín pro místo pro uložení nákladu. Myslí se tím sice místo třírozměrné (asi jako kdybychom řekli „skříň“), ale uvedení pouze dvou rozměrů ten pojem neredukuje na nic jiného, a určitě ne na „nákladovou plochu.“ Když u skříně uvedeme pouze dva (známé) rozměry, pořád to bude skříň, a podobně nákladový prostor pořád zůstane nákladovým prostorem.

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
8 let před

Ten zvuk na zacatku toho videa, to je mazec. Hadam, ze pristavaci rychlost neni znama?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Svihak Lazensky

Není, ale teoreticky by se asi dala nějak dopočítat.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.