sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Technické zjevení jménem Stratolaunch

O soukromém letounu Stratolaunch nebylo v poslední době příliš často slyšet, ale to neznamená, že se tento projekt, do kterého investoval především Paul Allen (spolu s Billem Gatesem zakladatel Microsoftu), dále nerozvíjí. V průběhu minulých dní společnost na svém webu zveřejnila fotky ze stavby nosného dvoutrupého letounu, který by měl vynášet do výšky deseti kilometrů kosmickou raketu. V podstatě jde o hodně zvětšený princip známý od rakety Pegasus. Na fotkách je vidět, že letoun už disponuje masivními podvozky, ale jeho trup ještě bude potřebovat hodně práce. Je ale pozitivní vidět, že projekt neumřel, ale že se na něm stále pracuje.

Pohled na kabinu zpod křídla
Pohled na kabinu zpod křídla
Zdroj: http://www.stratolaunch.com
Podvozek letounu Stratolaunch
Podvozek letounu Stratolaunch
Zdroj: http://www.stratolaunch.com
Kabina letounu Stratolaunch
Kabina letounu Stratolaunch
Zdroj: http://www.stratolaunch.com
Ocasní plochy
Ocasní plochy
Zdroj: http://www.stratolaunch.com/
Zadní část letounu z podhledu
Zadní část letounu z podhledu
Zdroj: http://www.stratolaunch.com/
Plánovaný průběh startu
Plánovaný průběh startu
Zdroj: http://www.stratolaunch.com/

Zdroje informací:
http://www.stratolaunch.com/

Zdroje obrázků:
http://www.stratolaunch.com/images/[email protected]
http://www.stratolaunch.com/images/hero_cabinwing.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_wheels.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_cabin.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_tail.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_under.png
http://www.stratolaunch.com/images/[email protected]

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

Ještě by tam mohli udělat jeden mezistupeň s motorem typu scramjet.

gg
gg
7 let před

Zcela zbytečné, se sporným přínosem. To už by bylo lepší celé to předělat na „skylonoidní“ první stupeň, jen s náporovým pohonem pro atmosféru a jedním raketovým motorem pro suborbitální „skok“ mimo atmosféru. To vás taky dostane zhruba na Mach 10 jako scramjet, ovšem rozdíl je v tom, že na rozdíl od scramjetu (nebo i Sabru) všechny tyhle komponenty spolehlivě umíme (je to taková „přerostlá X-15“). Mně vyšla možná nosnost na LEO asi kolem dvaceti pěti až třiceti tun. Při vzletové nosnosti Stratolauncheru možná něco přes třicet. Přitom hornímu stupni by stačil jednoduchý metanový motor s otevřeným cyklem a balonová ocelová nádrž.

Ketivab
Ketivab
7 let před

Ví se, jakou by tento systém měl mít nosnost?

Lukas
Lukas
7 let před
Odpověď  Ketivab

6124 Kg na LEO

rhronza
rhronza
7 let před

Jestli tomu správně rozumím tak jedině letadlo je vícenásobně použitelné a ostatní, včetně raketového stupně s „křídélkem“, je 1-ráz?

Michael Voplatka
7 let před
Odpověď  rhronza

Ano, rozumíte tomu správně.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpověď  rhronza

Jedine že by tam zavesili Falcon 9.

kopapaka
kopapaka
7 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Měl tam být Falcon F5…

Petr
Petr
7 let před

Na konci je mezi dodavateli uvedena spolecnost SpaceX pro Multi-stage buster.
Jsou k dispozici informace o jaký pohon se jedná?
Díky za zajímavý článek

Ketivab
Ketivab
7 let před
Odpověď  Petr

Jde asi o to, že ve videu je použita raketa Falcon 5, která ale byla později zrušena stejně jako spolupráce SpaceX a Stratolaunch Systems.

Petr
Petr
7 let před
Odpověď  Ketivab

Děkuji
Koukám, že je na jejich stránkách nyní uvedeno partnerství s Orbital ATK, kteří poskytnou Pegasus XL:
http://www.stratolaunch.com/news/OrbitalATK.html

Pospíšil
Pospíšil
7 let před
Odpověď  Ketivab

SpaceX tento projekt opustila na konci 2012.

Roman
Roman
7 let před

Nosnost má být 250t, což je shodné s Antonovem An-225. Stane se tak letadlem schopným přenášet nejtěžší náklady na světě. O práci se tedy nemusí bát, i když by neměli dost vesmírných zakázek. Držím jim palce!

ptpc
ptpc
7 let před
Odpověď  Roman

Ale málo nákladov by sa dalo prevážať ako nekrytých, čiže to v podstate nie je konkurecia An-225 Mrija.

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před

Člověk by podvědomě čekal něco „dynamičtějšího“. Nějaké titanové přemotorované delta křídlo co udělá ve 20 km Mach 3. A samozřejmě, v dnešní době, jedině v podobě dálkově řízeného dronu. Prostě taková vylepšená bezpilotní SR-71.
No hlavně, aby to vůbec dodělali. A sehnali raketu, která k tomu bude pasovat. Pegasus XL na tom vypadá trochu jako AIM-9 Sidewinder. 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.