sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

    krátké zprávy

    IonQ Inc.

    Společnost IonQ Inc., která se zabývá kvantovými výpočty, oznámila, že se dohodla na akvizici společnosti Skyloom Global, coloradského poskytovatele vesmírných optických komunikačních terminálů

    U-Space

    Francouzský startup U-Space získal 24 milionů eur na rozšíření své role na trhu s malými družicovými konstelacemi. Díky financování z kola Série A vyvine společnost U-Space se sídlem v Toulouse software, který do roku 2027 zvýší výrobu jednoho družice týdně.

    Shenzhou-20

    Čína se zřejmě připravuje na návrat a přistání kosmické lodi. Vydala oznámení o uzavření vzdušného prostoru jen několik dní poté, co vesmírná tříšť donutila odložit plánovaný návrat posádky Shenzhou-20.

    mPower Technology

    Společnost mPower Technology se sídlem v Novém Mexiku zahájila v New Yorku automatizovanou velkoobjemovou výrobu solárních modulů vesmírné třídy. Společnost oznámila, že se snaží uspokojit poptávku ze strany družicových konstelací.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Chystá se přistání tajného miniraketoplánu?

    Je možné, že se čtvrtá orbitální mise polotajného amerického miniraketoplánu X-37, která se také označuje jako OTV-4, pomalu chýlí ke konci. Ke startu došlo 20. května 2015 a šlo vůbec o první misi, na kterou letěl již jednou použitý X-37B. Jako obvykle bylo k dispozici jen velmi málo informací, ale vědělo se, že mise bude trvat minimálně 200 dní. Šest dní po startu nový objekt objevili hledači družic, kteří určili dráhu jako 312 × 325 km se sklonem 38° vůči rovníku. To je trochu neobvyklé, protože zatímco u minulých misí se výška vždy hodně měnila, sklon dráhy býval vždy 40 – 43°.

    Snímek ze startu rakety Atlas V s miniraketoplánem X-37B na misi OTV-4
    Snímek ze startu rakety Atlas V s miniraketoplánem X-37B na misi OTV-4
    Zdroj: http://spaceflight101.com/

    V srpnu 2015 hledači družic objekt ztratili a našli jej až v říjnu. To už byl raketoplán na dráze 349 × 357, což je dráha, na které strávila drtivou většinu času mise OTV-2. Aktuální mise udržovala nejvyšší bod ve výšce 355 km, ale nejnižší bod se postupně snížil na 325 km. Tento týden si pozorovatelé všimli, že OTV-4 opět nemohou najít. Španělský amatérský hledač Jose Luiz Ruiz se ale dokázal miniraketoplán objevit – tentokrát na dráze 307 × 320 km. Všechny minulé mise X-37B tento manévr prováděly v době, kdy se blížilo přistání.

    Minulé mise vždy před přistáním obsahovaly první manévr, který stáhl stroj do výšky okolo 320 km a následně přišel druhý manévr, který snížil oběžnou dráhu do výšky 300 km. Nezávisle na tom se objevily zprávy o aktivitě na ranveji SLF (Shuttle Landing Facility) na Kennedyho středisku. Jedná se o místo, na kterém by miniraketoplán mohl přistát – záložní plochy najdeme na Vandenbergově a Edwardsově základně – obě v Kalifornii.

    Termín přistání ale zatím neznáme, ale dá se očekávat, že X-37B se časem prozradí. Pozemní týmy totiž před přistáním musí uzavřít letové koridory v okolí. Při této příležitosti se hodí poznamenat, že Eastern Range je zamluvený neznámým zákazníkem až do 17. února – což mimochodem posunulo start Falconu 9 s Dragonem až na 18. února. Zda je toto uzavření spojeno s X-37B zatím není jisté.

    Teoretická možnost přistání se naskýtá 14. února
    Teoretická možnost přistání se naskýtá 14. února
    Zdroj: http://spaceflight101.com/

    Na SLF může miniraketoplán přistát každou noc místního času,zatímco na západním pobřeží se každý den naskýtá hned několik příležitostí. Minulé mise přistávaly za tmy, nebo v časných ranních hodinách. Dnes již OTV-4 tráví na oběžné dráze 635. den a blíží se k rekordním 674 dnům, což je délka trvání mise OTV-3. První dvě mise oproti tomu trvaly jen 224 a 468 dní.

    O nákladu toho jako obvykle víme jen málo, ale hodně často se hovoří o testování pohonného systému, který společně vyvinulo americké letectvo a Aerojet Rocketdyne. Jednotka s označením XR-5A je tzv. Hallův motor – speciální druh iontového pohonu, který se zde otestuje před nasazením na armádní komunikační družice AEHF. Na palubě by měl být i experiment METIS se sto vzorky, které jsou vystaveny kosmickému prostředí.

    Zdroje informací:
    http://spaceflight101.com/
    http://www.space.com/
    http://www.space.com/
    http://www.airspacemag.com/

    Zdroje obrázků:
    http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/6458847_orig.jpg
    http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/4499517_orig.jpg
    http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/OTV4opp.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    5 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Ivan Supuka
    Ivan Supuka
    8 let před

    V poslednej vete máte chybičku – palbu namiesto paluby.
    Inak skvelý článok, ako obvykle.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Ivan Supuka

    Díky za pochvalu i za upozornění, opraveno.

    Andrej Vrbenský
    Andrej Vrbenský
    8 let před

    Neurobite nejake sukromne hlasenie chyb a preklepov? Aby to nezavadzalo v diskusii?

    Radoslav Packa
    Radoslav Packa
    8 let před
    Odpověď  Andrej Vrbenský

    Ale to je tesne pod článkom: Malá obálka a výkričník a text: Nahlásit chybu.
    Stačí len kliknúť a napísať, čo máme na srdci.

    inak X-37 je zaujímavý počin.
    Škoda, že ESA je ticho okolo IXV/Pride.

    Andrej Vrbenský
    Andrej Vrbenský
    8 let před
    Odpověď  Radoslav Packa

    Tak nech to posádka používa.
    A ano X-37 je super stroj.
    Miniraketoplanov ale bolo už viacero, India nejaky skušala, ESA tiež, ZSSR mal BOR-4, ok všetko su to len testovacie zariadenia ale tym smerom sa dá pokračovat. Škoda že ESA nepodporila Kliper, je to iná kategória ale takto to je stále len polkrok vpred a dva vzad.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.