sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Člun Pegasus je připraven vozit díly SLS

Člun Pegasus v MAF

Během přestávky mezi érou raketoplánů a etapou, kterou bude psát raketa SLS, se opravovalo mnoho zařízení, která se používala dlouhé desítky let. Mezi ně patří i transportní člun Pegasus, který se staral o přesuny externích palivových nádrží z Michoudova střediska v New Orleans na floridský kosmodrom. Rekonstrukce člunu je sice již delší dobu hotová, ale nyní přišel důležitý okamžik – bárka totiž 1. listopadu opustila Stennisovo středisko ve státě Mississippi a po perlové řece doplula až na Michoudovo středisko.

Interiér člunu Pegasus
Interiér člunu Pegasus
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

V ostrém provozu odsud bude Pegasus vozit na Floridu centrální stupně rakety SLS, které tvoří základní nosnou strukturu rakety a v jejichž útrobách se ukrývají nádrže na kapalný kyslík a vodík. Jeho aktuálním úkolem bude přepravit strukturální testovací exemplář centrálního stupně z Michoudova střediska na Marshallovo centrum v Huntsvile (stát Alabama).

Kromě toho bude na Pegasus v dalších měsících čekat transport dokončeného centrálního stupně včetně čtyř motorů RS-25 z Michoudova na Stennisovo středisko. Tady pak proběhne tzv. green run test – mimořádně působivá zkouška spočívající v provedení statického zážehu, který ověří, že je stupeň připraven na let do vesmíru. Nechci předbíhat, ale tuto zkoušku bychom Vám rádi zprostředkovali formou česky komentovaného přímého přenosu.

Termín tohoto testu ale zatím neznáme. Aktuální plány hovoří o tom, že by první stupeň mohl na Stennisovo středisko dorazit během příštího podzimu. Jakmile bude jisté, že první stupeň pracuje správně, otevře se cesta k premiérovému start rakety SLS – mise EM-1 by měla odstartovat v září 2018.

Člun Pegasus na cestě
Člun Pegasus na cestě
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/…/image/maf_20161101_sf02_pegasus_arrives_at_maf-006.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…d70feeb3bc1f5f6f0367cb01f19c5e4a&oe=5889B16A
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…483a8fea5e6537c0b31ce745a60610f0&oe=58CA25B9

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Novotný
Jiří Novotný
8 let před

Jenom detail: Pátý řádek „člune“, poslední řádek „zří“.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jiří Novotný

Opraveno, díky.

Štěpán
Štěpán
8 let před

Poslední slovo je září-ne zří. Je to jen drobnost 🙂
Jinak se taky těším na zázeh 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Štěpán

Díky, opraveno. 😉

Zuzi
Zuzi
8 let před

Nevíte jak dlouho trvá cesta lodí? Ono to asi nebude do týdne.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Zuzi

Záleží na délce cesty. Podle tohoto pdf jsou průměrné časy následující:

Michoud – Stennis: 1 den
Stennis – Kennedy: 6 dní
Michoud – Marshall: 10 dní

Michoud (výroba), Stennis (zážehy), Kennedy (start), Marshall (strukturální zkoušky)

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Zuzi

Člun Pegasus opustil své dočasné kotviště ve Stennisově středisku dne 1. listopadu ráno a tentýž den večer dorazil do Michoud (30.025°N 89.915°W). Škoda, že jeho pozici nejde sledovat na https://www.marinetraffic.com/cz/ais/index/ships/all přímo, ale jen podle pozice vlečné lodi. Loď Sacred Heart, která měla za úkol poslední fázi přesunu Pegasa do Michoud (viz úvodní fotografie), je ale už pryč.
K článku doplním, že nejbližší úkol člunu Pegasus dopravit na jaře 2017 neletové kvalifikační nádrže z továrny v Michoud ke strukturálním testům na Marshallovo středisko je rozdělen do dvou fází. Člun podnikne samostatnou cestu s vodíkovou nádrží a po návratu s kyslíkovou nádrží (na rozdíl od letového exempláře centrálního stupně, který bude na podzim 2017 dopraven na Stennisovo středisko vcelku).

Na uvedeném odkazu lze naopak dobře sledovat pozici lodě Delta Mariner pro přepravu raket Delta a Atlas. Po kliknutí na Poslední obdržená pozice je na mapě vidět, že právě kotví v Port Canaveral (28.41475°N 80.60759°W).

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Jiří Hošek

(viz úvodní fotografie) …. myšlena úvodní fotografie v Dušanově článku. V plném rozlišení je zde:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/maf_20161101_sf02_pegasus_arrives_at_maf-006.jpg

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.