Je před námi další divácky atraktivní mise soukromé společnosti SpaceX. Při posledním letu předvedl Falcon 9 poprvé po sérii nehod parádní přistání na plošině Of Course I Still Love You. Současná mise ale bude zase jednou z těch obtížnějších, jedná se totiž o start na dráhu přechodovou ke geostacionární, která vyžaduje mnohem vyšší rychlost a tedy i větší množství paliva. Hmotnost vynášeného satelitu JCSAT-14 není známá, ale měla by se pohybovat v podobných mezích jako satelit SES-9. A pokud si vzpomenete, že přistání během mise SES-9 skončilo kvůli nedostatku paliva dírou v přistávací plošině, je hned jasné, že toto přistání nebude vůbec jednoduché.
Profil přistání bude podobný jako při misi SES-9. Plošina bude asi 660 kilometrů od místa startu. První stupeň opět vynechá první ze tří zážehů, aby ušetřil co nejvíce paliva. Proto vstoupí do atmosféry s vyšší rychlostí a bude tedy mnohem více namáhán. Je také pravděpodobné, že se SpaceX opět pokusí o přistání na třech motorech, místo standardního jednomotorového manévru. Vypadá to ale, že SpaceX věří tomuto letu mnohem více než misi SES-9, před kterou vydala prohlášení, že se neočekává úspěšné přistání. Každopádně, pokud by bylo přistání úspěšné, znamenalo by to další velký pokrok pro SpaceX, protože velké množství jejich budoucích letů bude mířit právě na dráhu přechodovou ke geostacionární.
V dnešních ranních hodinách byl proveden již tradiční předstartovní statický zážeh, během kterého byla celá raketa natankována a motory zapáleny na několik vteřin. Po tomto testu byla raketa opět převezena do hangáru, kde k ní bude připojen náklad zapouzdřený v aerodynamickém krytu. Pak bude celá sestava opět vyvezena, s plánovaným startem 5. května v 7:22 ráno našeho času. Startovní okno bude dlouhé celé dvě hodiny, takže je možné opakovat pokus, pokud dojde při odpočtu k problému. Předpověď počasí nám zatím dává 70% šanci příznivých povětrnostních podmínek. Start bychom rádi opět vysílali s českým komentářem. Ohledně našeho přenosu ještě určitě vyjde speciální článek.
EDIT: 4. dubna odpoledne našeho času bylo oznámeno, že se start kvůli nepříznivému počasí odkládá o 24 hodin na 6. května (čas zůstává nezměněn).
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/ChU4ChzU8AAUaOn.jpg
http://cdn.arstechnica.net/…/24464810415_c2c5eb62e0_k-640×427.jpg
to zase budou čachrovat s maximálním podchlazením paliva?
Nevím jestli bych to nazval přímo čachrováním, ale budou. A budou ho používat už u všech startů. Ale podle průběhu posledního startu a současného statického zážehu už to vypadá že SpaceX vychytala všechny problémy, takže bych to vůbec neviděl jako problém, spíš jako velké plus pro výkon.
Přesně tak. V podstatě nejjednodušší způsob jak zvýšit nosnost rakety a byla by škoda to nevyužívat.
Maximalne podchladenie je standard pre novy F9 FT, uz sa tomu nehovori cachrovanie 🙂
Doufejme, že palivo bude stačit. To by už byl třetí kousek do počtu 🙂
Tusi nekdo jaky je duvod/rozdil mezi jedno a trimotorovem pristani ? I jeden motor ma vyssi vykon nez hmotnost stupne
Při použití tří motorů má raketa mnohem vyšší zrychlení, takže celý zážeh je mnohem kratší a tím se zredukují gravitační ztráty, což ve výsledku ušetří palivo. Nevýhodou je, že přistání musí být ještě mnohem přesnější než s jedním motorem a je méně času na korekce.
Zajímalo by mě, jak moc „na hraně“ to přistání vlastně technicky je.
Všechny dosavadní neúspěchy byly zaviněny v podstatě primitivními mechanickými závadami – nedostatek hydraulické kapaliny, „ulomená noha“, došlo palivo.
Rychlost senzorů a výpočetní výkon by v dnešní době neměl být problém a motory to evidentně taky stíhají. Vypadá to sice jako sci-fi, ale v reálu je to celé možná jednodušší než uřídit minidrona v průvanu 🙂
to zalezi na tom jak moc toho minidrona ridis ty a jak moc pocitac na palube 😀 Pocitac chyby dela malokdy takze pokud je raketa schopna pristani tak proste pristane.
Na druhou stranu – je tam dost vnejsich okolnosti a nacasovani je problem protoze treba ocean je pomerne zmetek a moc nespolupracuje 😀
I proto si myslim ze pristani na pevnine je o rad mensi problem nez na mori
Ve chvili, kdy to zacnou ridit hluboky neuronovy site, tak uz je ocean jen takove zpestreni programu. Zatim vetsinu psrametru nastavuji lide.
Nevím nevím, podle mě by tomuhle neuronové sítě moc nepomohli. SpaceX má určitě model rakety identifikovaný dost dobře a na něj mají nafitované co nejlepší regulátory. Určitě bych řekl že mnohem více narážejí na fyziké limity rakety, nedokonalost senzorů a přesné určení polohy než na nedokonalý software.
Navíc neuronové sítě nejsou na takovéhle aplikace moc vhodné, mnohem více se hodí třeba jako klasifikátory. V případě rakety je potřeba rychlý a relativně jednoduchý systém.
Když uvidím nadpis článku SpaceX,rozšiřují se mně zorničky a zvyšuje tep.A myslím,že nás je takových hodně.Pánbůh zaplať za tuto firmu,která je tak inovatívní a připravuje nám co se týče kosmonautiky neskutečné zážitky a za zlomek financí,které má např.NASA.Přistání lidí na Měsíci jsem si kvůli mládí neužil a už jsem v nic podobného nedoufal.Teď věřím,že se dočkám letů na Mars se značkou SpaceX.Držím palce a těším se.
Jo souhlasím, já ji tady hltám informace z 80% jen o SpaceX! Jsem rád, že se mu portál kosmonautix.cz docela věnuje. Díky moc!
Tajne dufam,ze niektora z vesmirnych agentur bude pouzivat FH, BFR aj na misie na Mesiac a budeme mat dva ciele, kam ludstvo bude mierit a rozsirovat svoje pole posobnosti 🙂
Omlouvám se mám dvě otázky, jsem trošku zmatenej.
Jedna. Falcom který bude teďkon startovat, bude v budoucnu jako boční stupeň pro Falcom heavy?
Dva. Nevíte jestli se prodává model Falconu? Třeba v měřítku 1;150 🙂
Děkuji
Ten boční stupeň pro Falcon Heavy se bude určitě od standardního Falconu 9 lišit, hlavně bude mít aerodynamickou špičku a systém pro boční uchycení. Spíš si myslím, že pokud se znovupoužitelnost rozjede, bude SpaceX provozovat první stupně pro F9 a FH separátně. Ale nic není vyloučené.
K tomu modelu, nevím jestli se někde prodává, ale osobně jsem si vytiskl a slepil papírový model z těchto stránek – http://www.axmpaperspacescalemodels.com/ a nevypadá vůbec špatně (i když jsem tedy při lepení udělal dost chyb)
Aerodynamický kryt na špici problém nebude. Boční úchyty budou naopak problém velký. Pokud s nimi však počítali už při úpravě na poslední verzi, tak by se teoreticky daly bloky prvního stupně použít na oba typy strojů, ale vůbec to nebude snadná úloha. Necháme se překvapit, já bych hádal pravděpodobnost existence univerzálního prvního stupně tak na 35%.
alebo kto má 3D tlačiareň môže tlačiť
http://www.thingiverse.com/thing:1218358
https://shop.spacex.com/accessories-131/falcon-9-and-fairing-flying-model-rocket-kit.html
Ještě je pěkné toto:
https://shop.spacex.com/accessories-131/occupy-mars-heat-sensitive-terraforming-mug.html
Mam a funguje 🙂
Jestli si ten model budes ve spacex objednavat, tak mi dej vedet pridam se sabnem se odopravu 😀
Ahoj, pošli mě prosím tě na sebe telefonní číslo. Na e-mail [email protected] zavolám ti : 🙂
když přistane 1.stupěň bude se dít s ním všechno co se děje s tým který nedávno přistál?
Pravděpodobně ano.
Zdravím tenhle let vynese skCube ?
Nie iná dráha a oni tuším že tie cubesaty poletia osobitne v nejakom väčšom vypúšťacom puzdre.
SkCube bude startovat z Vandenbergu, společně s ostatními satelity. Předtím bude ale startovat ještě v tomto článku zmiňovaný JCSAT-14, pak Thaicom 8, pak Eutelsat 117W B + ABS 2A a teprv potom přijde na řadu skCube. Podle optimistického odhadu by to mohlo být ke konci června.
Myslim, ze je celkom uzasne, ze su tu vymenovane 3 misie, ktore budu letiet pred skCube a my sa bavime o datume startu o 2 mesiace! Ved to nie je ani 60 dni.
Opravdu úžasné by bylo, kdyby se ty 4 startu do konce června úspěšně stihly.
Těším se na váš přenos s českým komentářem! 🙂
Sleduji každý váš přenos už téměř rok a musím říct, že jsem vám velmi vděčný za vaši práci, kterou pro nás děláte! Díky! 🙂
Toho si opravdu moc vážíme, budeme v tom rádi pokračovat i nadále.
v článku máte plánovaný start 5. května a v tabulce startů a vedle ve sloupku 6. května. Předpokládám že platí ten 6. květen.
Start byl kvůli počasí odložen o 24 hodin.
vánoce se posunuli o jeden den.ach jo 🙂