křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

H3 (HTV-X1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ECAPS AB

Společnost ECAPS AB, švédský poskytovatel pohonných technologií, oznámila úspěšné testování své nové technologie Fast-Start Thruster (FAST), který umožňuje kapalným pohonným systémům LMP-103S dosáhnout provozní teploty a plné připravenosti do 48 sekund od zapálení.

iRocket

Plány společnosti Innovative Rocket Technologies (iRocket) na plně opakovaně použitelný nosič pro vynášení družic získaly podporu po prvním letovém testu střely krátkého doletu IRX-100, u které startup doufá, že v blízké budoucnosti vygeneruje příjmy na podporu svého orbitálního nosiče Shockwave.

SpaceX

Ministerstvo letectva schválilo návrh společnosti SpaceX zdvojnásobit počet startů na vesmírné základně Vandenberg a začít tam využívat druhou odpalovací rampu.

Scanway

Polský výrobce optických systémů Scanway Space získal svou první zakázku od americké společnosti, v tomto případě od Intuitive Machines, na multispektrální dalekohled pro mapování povrchu Měsíce.

Beyond Gravity

Společnost Beyond Gravity zvažuje rozšíření výroby pohonných mechanismů solárních panelů na Floridě na podporu projektu Golden Dome a dalších amerických vesmírných projektů poté, co zdvojnásobila výrobní prostor v Evropě pro hardware, který udržuje družice namířené směrem ke Slunci.

Impulse Space

Společnost Impulse Space, která se zabývá vesmírnou dopravou, oznámila, že plánuje vyvinout lunární přistávací modul. Koncept lunárního dopravního systému společnosti Impulse Space využívá tahač Helios s novým lunárním přistávacím modulem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SES souhlasí s použitím letěného Falconu

Snaha o znovupoužitelnost prvních stupňů soukromých raket Falcon má za sebou další drobný, ale ve svém důsledku důležitý pokrok – tentokrát nikoliv na poli technickém, ale spíše administrativním. 22. prosince dokázala SpaceX měkce přistát s prvním stupněm na pevnině, ale ke znovupoužitelnosti je potřeba udělat ještě několik kroků. Jedním z nich bylo najít zákazníka, který by souhlasil s tím, aby jeho satelit startoval na raketě, jejíž první stupeň už jednou letěl. Zdá se to jako banalita, ale ve skutečnosti to není tak snadné. Operátoři družic jsou na svá díla opatrní a chtějí jim zajistit co největší spolehlivost, že se dostanou na oběžnou dráhu.

První krok udělala až společnost SES, která se SpaceX již několik let spolupracuje. Aktuálně je nejvíce slyšet o satelitu SES-9, který by měl odstartovat už 46 minut po zítřejší půlnoci, ale tahle firma už dříve ukázala, že se nebojí vsadit na novou kartu. Vždyť satelit SES-8, který letěl v prosince 2013, byl první náklad, který Falcon dopravil na dráhu přechodovou ke geostacionární.

Prozatím není jisté, při které konkrétní misi by se měl použitý první stupeň objevit, ani ze kterého letu bude pocházet. Důležitý je ale zájem, který SES projevila. Firma také uvedla, že by ráda stejný první stupeň použila minimálně dvakrát. Aktuální SES-9 je prvním ze tří satelitů této firmy, které by letos měly Falcony vynést – připravují se ještě SES-10 a SES-11. To by mohlo leccos napovědět. Nechme se proto překvapit, jak se bude tento mimořádně zajímavý trend vyvíjet dále.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.collectspace.com/images/news-122815a-lg.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jakub
Jakub
9 let před

Já pořad přemýšlím jestli je bezpečnější použit nový motor nebo ten „odzkoušený“ co hořel cca 200 s co mohlo by se pokazilo a u nového se může pokazit všechno ale taky ne.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Jakub

Všechno je to o zkouškách. Je potřeba ověřit, jak se použité motory chovají, zda se na nich průchod atmosférou nějak nepodepsal. Jinak to cca. 200 sekundové hoření problém není. Motory běžně před letem absolvují několik zkušebních zážehů, navíc SpaceX Merliny konstruuje tak, aby takové zatížení zvládly. Podobně jako když NASA budovala motory SSME pro raketoplány, které byly také znovupoužitelné.

roman.hronza
roman.hronza
9 let před

Tak to je bomba. Ani jsem nedoufal, že k tomu dojde tak brzy. Z článku není zřejmé, zda se jedná o předběžnou dohodu nebo jen marketingové prohlášení.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  roman.hronza

Bylo to avizováno na tiskové konferenci, ale předpokládám, že nejde jen o „plácnutí do větru“, ale že tomu předcházela nějaká (byť základní) dohoda.

Martin
Martin
9 let před

Mě by zajímalo, když firma zakoupí let na již použitém stupni, jestli to bude mít levnější? A když tak o kolik %?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Martin

Tyto informace zatím nejsou dostupné.

gg
gg
9 let před
Odpověď  Martin

Odhad je momentálně asi tak o čtvrtinu až o třetinu levnější let. Což se možná nejeví jako zas až tak velký pokrok, v porovnání s tím, co SpaceX chce v konečném důsledku dosáhnout, ale zase na trhu komerčních letů by i tohle byla masivní konkurenční výhoda.

Malky
Malky
9 let před

Nevyjádřila se v minulosti už Orbcomm nebo nějaká jiná firma, že by jim nevadilo letět na použitém stupni? Nebo se pletu?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.