sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Čína vypustila další novou raketu

Jak jsme Vás před několika dny informovali, Čína na konec září připravila dvě premiéry nových raket – po Čchang-čeng-6 přišla řada i na Čchang-čeng-11. Ta se na cestu k heliosynchronní dráze vydala dnes ve 3:41 našeho času z kosmodromu Jiquan. CZ-11 je součástí snahy o změnu pohonných látek, kterou čínské nosiče používají. Zatímco současné rakety spalují toxický hydrazin, CZ-11 sází na motory na tuhá paliva, čímž se podobá evropské lehké raketě Vega, nebo japonské Epsilon. Nový nosič má díky motorům na tuhá paliva zajistit levné vynášení malých nákladů a doplnit tak služby, které poskytují rakety s motory na kapalné pohonné hmoty.

Raketa CZ-11
Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

Rakety s motory na tuhá paliva jsou navíc oblíbené i díky tomu, že se snadno skladují (není potřeba žádné podchlazené okysličovadlo) a jsou rychle připraveny ke startu. Toho často využívá armáda, ale uplatnění je možné najít i při rozsáhlých přírodních katastrofách u kterých je nutné rychle vyslat monitorovací zařízení. Mezi nevýhody naopak patří nemožnost vícenásobných zážehů, nebo omezené množství různých letových profilů.

Raketa CZ-11
Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

O raketě CZ-11 nemáme mnoho bližších technických detailů. Její vývoj byl oznámen v roce 2013, kdy čínská akademie raketových technologií upřesnila své plány na nosič využívající tuhé pohonné hmoty. Oproti jiným nosičům tedy šlo o nezvykle rychlý proces. Z několika informací, které unikly ještě během vývoje víme, že nosič je vysoký pouze 18,7 metru  a skládá se ze tří stupňů na tuhá paliva, přičemž disponuje i dodatečným horním modulem na kapalná paliva – kvůli přesnějšímu usazení na oběžné dráze.

Raketa CZ-11
Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

CZ-11 používá největší motor na tuhá paliva, jaká kdy byl v Číně vyrobený – první stupeň má průměr 2 metry a je asi devět metrů dlouhý. Druhý stupeň má stejný průměr a na délku měří tři metry. Třetí stupeň je menší s průměrem 1,4 a délkou 1 metr. Čtvrtý stupeň má používat motor YF-50. Na něm už sedí náklad chráněný krytem o průměru 1,6 metru.

Přesnou nosnost rakety zatím neznáme, ovšem kvalifikované odhady hovoří cca. o 1 tuně na heliosynchronní dráhu. Ze zveřejněných fotek je vidět, že CZ-11 startuje z klasické pozemní rampy a nevyužívá podzemní sila jako ruské nosiče Rokot, nebo Topol. Nosič následně zamířil směrem k jihu na polární dráhu ve výšce 481 kilometrů. Půl hodiny po zážehu prvního stupně bylo potvrzeno, že start byl úspěšný.

Raketa CZ-11
Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

Raketa Čchang-čeng 11 vynesla na oběžnou dráhu tři 2U cubesaty (Tianwang-1 A, B a C) vyrobené v Šanghaji a blíže nespecifikovanou družici označovanou jako Pujian-1.

Zkušební zážeh čínského motoru na tuhá paliva
Zkušební zážeh čínského motoru na tuhá paliva
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://www.chinaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/3719422_orig.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443163342711799.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443163341496838.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443177843311598.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443177844753209.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443177027113450.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zdenek
9 let před

Zravim páni , takže na tuhá paliva ! Hned je jasné proč v posledním čase tak bouchali ty čínske továrny na vánoční petardy .

ptpc
ptpc
9 let před

Super! Ďalšia úspešná premiéra. Len tak ďalej…

Racek
Racek
9 let před

No, DF 31 je už pár let v sériové výrobě, takže šikovné využití i pro civil a předpokládejme alespoň častečné zaplacení vývojových nákladů. Přeji mnoho úspěchů.

ptpc
ptpc
9 let před

Ešte na doplnenie – výška rakety by mala byť 20,8 m, jej hmotnosť 58 t a nosnosť 350 kg na SSO vo výške 700 km.
Tieto údaje ale nie sú zaručené lebo som ich v podstate rozšifroval.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  ptpc

Zajímavé, moc díky. Zdroj, ze kterého jsem čerpal (http://www.spaceflight101.com/long-march-11-first-launch.html) uvádí z těchto hodnot pouze výšku – 18,7 metru. Díky za doplnění dalších hodnot.

vedator
vedator
9 let před

Cina rulez. Azijsky tiger na poli raketovom. Nikde som sa vsak nedocital, ze by sa Cina chystala vstupit na komercny trh, nevie niekto, ci to vobec planuju?

gg
gg
9 let před
Odpověď  vedator

Komerční trh s čím?

vedator
vedator
9 let před
Odpověď  gg

S nosicmi, ako poskytovatelia vypustania druzic, satelitov, zvierat, ludi? Ako to robi ILS, SpX, ULA..

gg
gg
9 let před
Odpověď  vedator

Tak to jdete o čtvrt století pozdě, Čína na tenhle trh vstoupila již v roce 1990… (I když ty začátky byly těžké: https://www.youtube.com/watch?v=FBJ9ue6GKek)

Amper
Amper
9 let před

Nevim zda bych zvednutou trubku povazoval za „klasickou rampu“. Navic Topol je taky schopen startovat z trubky. I parametry ma topol podobne.

Nevim jak vam ale me to prijde jako „zelena“ raketa ala Topol na kterou nasadili stupen na kapalne palivo misto sady MIRV.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.