sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Motory pro vylepšený Antares

Raketa Antares zatím musí čekat v hangáru

Po říjnové havárii rakety Antares se firma OSC rozhodla, že opustí motory AJ-26 (přestavěné sovětské NK-33) a najde pro svou raketu Antares nový pohonný agregát. Tajenka, jaké motory nakonec firma vybere, byla rozluštěna před pár dny. Jisté náznaky sice přišly už v prosinci, ale teprve až nyní bylo vše stvrzeno podpisem. Firma Orbital Sciences Corporation podepsala smlouvu na dodávku 60 motorů RD-181. Podle ruských médií se cena kontaktu pohybuje okolo miliardy dolarů. Firma OSC to ale dementovala s tím, že celková cena je výrazně nižší, ale částku neupřesnila.

Motor RD-181
Motor RD-181
Zdroj: http://www.b14643.de/

Dodávka je rozdělena na tři etapy. V první fázi firma dostane 20 motorů, přičemž na další dvě dvacítky jsou podepsané opce. Na prvním stupni se použije vždy dvojice motorů RD-181, které spalují letecký petrolej a kapalný kyslík. Díky tomu je zajištěno, že nebude potřeba provádět výrazné úpravy na prvním stupni rakety. I dříve používané motory AJ-26 totiž spalovaly stejné palivo.

Výsledný tah nových motorů bude vyšší než u AJ-26. Konstrukčně jsou podobné motorům RD-191 pro rakety Angara a také RD-151 z jihokorejské rakety Naro-1. Obecně můžeme konstatovat, že motory RD-181 patří do velké rodiny motorů firmy Eněrgomaš podobných motoru RD-170. Do této skupiny řadíme (kromě výše jmenovaných) motory RD-175, 171, 171M, 180, 180M, 191 a 193.

Důležité je, že půjde o nové motory, které vzniknou ve výrobní hale ve městě Chimki, kde už se vyrábějí motory RD-180. V létě by mohly být hotové první exempláře a na podzim se můžeme těšit na kvalifikační zkoušky při půlminutových statických zážezích.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://www.energia.ru/
http://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
http://1.bp.blogspot.com/-8vySej7bKhQ/UsG3kQinPwI/AAAAAAABDFU/tUvNBfIg6po/s1600/Antares.jpg
http://www.b14643.de/Spacerockets_1/Diverse/Russian_Rocket_engines/RD-181.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
asdf
asdf
10 let před

Tušil jsem to, že to bude nějaký jiný ruský motor. Ono se v podstatě ani nic jiného nenabízelo. Vždyť v současnosti jediný americký motor na kerolox je Merlin od SpaceX a to byla nereálná varianta. A Rusové i přes silné prohlášení Rogozina nakonec velice rádi Orbitalu motory prodá. Jednak je to soukromá firma, takže tam geopolitika nehraje zase tak velkou roli a jednak Rusko potřebuje dnes valuty jako sůl.

Sparky
Sparky
10 let před

Tuší někdo proč 2x RD-181 místo jednoho RD-180? Jestli to dobře chápu, tak 181 je stejně půlka 180, nebo ne?

Vojta
Vojta
10 let před
Odpověď  Sparky

Nejspíš proto, že původní AJ-26 tam byly také dva. Pokud by se změnil počet, znamenalo by to mnohem více úprav na uchycení i na řídícím systému.

Mojmir Byrtus
Mojmir Byrtus
10 let před

Držím firmě OSC i Antaresu palce. OSC dokázala, že dokáže dělat věci jinak. Dokáže se k problému postavit čelem a to se velice cení…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.