sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První krok k evropské lodi

Intermediate eXperimental Vehicle

Všechny kosmické velmoci mají svou výkladní skříň a tou je pilotovaná kosmonautika. Tento obor neodpouští chyby a technologie pro něj použité jsou ty nejkvalitnější. Na druhou stranu vývoj pilotovaných kosmických lodí zabere dlouhou dobu a stojí spoustu peněz. Není totiž důvod cokoliv uspěchat. Za první vážnější vlaštovku v toto oboru v podání Evropy můžeme považovat stroj označený zkratkou IXV.

Za těmito třemi písmeny najdeme anglický výraz Intermediate eXperimental Vehicle. IXV má podobu 4,4 metry dlouhého a 1,5 metru vysokého klínu s šířkou 2,2 metru. Jeho váha má být 1800 kg. ESA vyvíjí tento letoun kvůli zkoušce, která má přijít už v roce 2014. Tehdy jej pod aerodynamickým krytem vynese na oběžnou dráhu lehkotonážní evropská raketa Vega. Tento systém tedy bude velmi podobný tomu, který používají Američané pro svůj vojenský miniraketoplán X-37.

Mise IXV nebude na první pohled vůbec složitá – chviličku pobude ve výšce skoro 450 kilometrů a pak přijde klíčová část experimentu. Právě vstup do atmosféry je tím hlavním, co má IXV otestovat. Zajímavé je, že na první pohled letounu chybí křídla. Přesto však bude schopný manévrovat. Na zádi bychom našli klapky, jejichž pohybem by mělo být možné korigovat dráhu. Díky klapkám by mělo být možné přesně určit lokalitu dosednutí s přesností na 5 kilometrů. I tento systém zažije bez přehánění zkoušku ohněm. Po průchodu atmosféru přistane IXV na padáku do Pacifiku.

Plánovaný průběh prvního testovacího letu IXV.
Plánovaný průběh prvního testovacího letu IXV.
Zdroj: http://congrexprojects.com

První let bude pouze suborbitální. IXV vyletí do výšky 450 kilometrů, ale jeho rychlost bude „jen“ 7,5 km/s, což sice na usazení na oběžné dráze nestačí, ale k otestování systémů, především pak těch, které mají hlavní slovo při průchodu atmosférou, je tato rychlost tak akorát.  O ochranu před horkem při vstupu do atmosféry se postará 28 keramických dlaždic (černá část stroje kryjící břicho) a ablativní materiál (bílá část na zádech). Následující video obsahuje na začátku animaci letu a ve druhé polovině můžete nahlédnout do útrob stroje a udělat si tak představu o jeho složitosti.

Ještě než se ale IXV vydá na hranici kosmu, musí projít mnoha zkouškami. Během příštího roku na něj třeba čeká ostré přistání na vodě. Padáky už mají svojí zkoušku za sebou a nyní se zkouší, jak se těleso chová při dopadech na hladinu v různých rychlostech a pod různými úhly. Před startem se také musí vybudovat řídící středisko a komunikační stanice.

Nečeká se, že budoucí evropská pilotovaná loď bude vypadat jako IXV. Možná ano, ale hlavním úkolem pro tento stroj je ověřit technologie. Do budoucna není vyloučeno ani to, že by stroj odvozený z IXV mohl sloužit jako záchranný člun zaparkovaný u ISS.

Před časem dostali naši fanoušci na Facebooku možnost napsat si o článek, který by na našem blogu rádi viděli. Tento článek vznikl na přání pana Jiřího Fialy, kterému tímto děkujeme za jeho tip.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://en.wikipedia.org/

Zdroj obrázků:
http://congrexprojects.com/images/12m42/artist-view-of-the-ixv-mission-scenario.jpg?sfvrsn=2
http://orbitalhub.com/wp-content/uploads/2008/10/IXV-re-entry-02.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Marek
Marek
12 let před

Měl bych k článku otázku. Bude ten zmíněný testovací let s posádkou? Pochopil jsem že IXV je určen pro pilotované lety ale nebude při prvním ostrém testu který sebou nese velké riziko spíš řízen dálkově jako X-37?

Dušan Majer
Dušan Majer
12 let před
Odpověď  Marek

Dobrý den, let IXV bude samozřejmě bezpilotní. Loď je příliš malá na to, aby se do ní vešla posádka. Lodě z ní odvozené (za několik let) už budou schopné převážet posádku, ale u IXV jde jen o bezpilotní zkoušku všech systémů.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.