V roce 2014 přidělila agentura NASA kontrakt v rámci programu Commercial Crew Transportation Capability také firmě Boeing, která měla vozit astronauty na ISS a zpět ve své kosmické lodi Starliner. Součástí kontraktu, který Boeing dostal, bylo také až šest pilotovaných misí na orbitální komplex. Po pečlivém zhodnocení, se NASA a Boeing rozhodly, že kontrakt upraví. V rámci těchto úprav byla konečná objednávka upravena na čtyři mise, přičemž zbývající dvě jsou k dispozici jako volitelné možnosti. Příští let této kosmické lodi, který nese označení Starliner 1, bude využit k dopravě nákladu, který NASA na orbitálním komplexu potřebuje.
Mise tak poslouží k praktickému prověření vylepšení, která byla zavedena po pilotované testovací misi CFT v loňském roce. NASA a Boeing cílí start bezpilotní mise Starliner-1 nejdříve na duben 2026, přičemž záležet bude (mimo jiné) na dokončení pečlivých zkoušek, certifikací a aktivit spojených s připraveností kosmické lodi. Po certifikaci Starlineru a úspěšné misi Starliner-1 má tato loď letět k ISS až třikrát kvůli střídání posádek na stanici.
„NASA a Boeing pokračují v zevrubných testech pohonného systému Starlineru, což je součástí příprav na dva potenciální lety v příštím roce,“ uvedl Steve Stich, manažer programu CCP (Commercial Crew Program) agentury NASA a dodal: „Tato úprava umožní NASA i Boeingu zaměřit se na bezpečnou certifikaci systémů v roce 2026 a provedení první rotace posádek ve Starlineru, až bude loď připravena. Můžeme také sladit naše probíhající plánování letů pro budoucí mise Starlineru na základě provozních potřeb stanice do roku 2030.“ NASA dodala, že certifikace Starlineru zůstává pro agenturu důležitým cílem pro udržitelnou přítomnost lidí na nízké oběžné dráze Země. Redundance v podobě dvou odlišných kosmických lodí je totiž nezbytná pro podporu cílů agentury a plnění jejích mezinárodních závazků.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/MSGLQi2vuwfCMJmUaWLXj4.jpg