křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

H3 (HTV-X1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ECAPS AB

Společnost ECAPS AB, švédský poskytovatel pohonných technologií, oznámila úspěšné testování své nové technologie Fast-Start Thruster (FAST), který umožňuje kapalným pohonným systémům LMP-103S dosáhnout provozní teploty a plné připravenosti do 48 sekund od zapálení.

iRocket

Plány společnosti Innovative Rocket Technologies (iRocket) na plně opakovaně použitelný nosič pro vynášení družic získaly podporu po prvním letovém testu střely krátkého doletu IRX-100, u které startup doufá, že v blízké budoucnosti vygeneruje příjmy na podporu svého orbitálního nosiče Shockwave.

SpaceX

Ministerstvo letectva schválilo návrh společnosti SpaceX zdvojnásobit počet startů na vesmírné základně Vandenberg a začít tam využívat druhou odpalovací rampu.

Scanway

Polský výrobce optických systémů Scanway Space získal svou první zakázku od americké společnosti, v tomto případě od Intuitive Machines, na multispektrální dalekohled pro mapování povrchu Měsíce.

Beyond Gravity

Společnost Beyond Gravity zvažuje rozšíření výroby pohonných mechanismů solárních panelů na Floridě na podporu projektu Golden Dome a dalších amerických vesmírných projektů poté, co zdvojnásobila výrobní prostor v Evropě pro hardware, který udržuje družice namířené směrem ke Slunci.

Impulse Space

Společnost Impulse Space, která se zabývá vesmírnou dopravou, oznámila, že plánuje vyvinout lunární přistávací modul. Koncept lunárního dopravního systému společnosti Impulse Space využívá tahač Helios s novým lunárním přistávacím modulem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropa pokračuje ve vývoji kompozitního horního stupně Phoebus

Odborníci z Evropské kosmické agentury společně s kolegy z firem ArianeGroup a MT Aerospace pracují na projektu pojmenovaném Phoebus. Jeho cílem je posoudit proveditelnost a výhody nahrazení kovových nádrží na horním stupni rakety Ariane 6 agentury ESA nádržemi z uhlíkových vláken vyztužených plastem. Ačkoliv lehký materiál nabízí možnost ušetřit na hmotnosti konstrukce stupně až několik tun, zatím nikdy nebyl takový přístup uplatněn v praxi, protože s sebou nese velké technologické výzvy.

Dvoumetrová testovací nádrž programu Phoebus na zařízení pro automatické kladení uhlíkového vlákna.
Dvoumetrová testovací nádrž programu Phoebus na zařízení pro automatické kladení uhlíkového vlákna.
Zdroj: https://www.esa.int/

Takzvané jádro rakety Ariane 6 (tvořené prvním a druhým stupněm)využívá jako pohonnou směs zkapalněný kyslík a vodík. To jsou dvě velmi odlišné dvouatomové molekuly, takže projekt Phoebus potřebuje navrhnout a vyrobit dva typy nádrží schopných odolávat extrémním podmínkám. Tento článek se zaměřuje na pokroky ve vývoji vodíkové nádrže. Atomy vodíku jsou nejmenšími v celém vesmíru a když se tento plyn používá jako palivo raket, musí se hodně ochladit – u Ariane 6 až na -253 °C, tedy pouhých dvacet stupňů nad absolutní nulu, nejnižší možnou teplotu.

Obecně platí, že kompozity z uhlíkových vláken nemají rády nízké teploty. ESA to přirovnává k lidské kůži v zimě – chladem může naše kůže vyschnout a zkřehnout, takže při pohybu může prasknout. Něco podobného hrozí i o uhlíkových kompozitních nádrží. A malé praskliny opravdu na nádrži rakety nechcete vidět. V těchto extrémních podmínkách překonal tým projektu Phoebus mnoho technických překážek – nejen v oblasti vývoje a koncepce nádrží, ale také v oblasti měření. Neexistují totiž žádná běžně dostupná zařízení, která by přesně měřila nepatrné úniky při kryogenních teplotách až -253 °C.

Experti již prokázali, že základní myšlenka je možná. Postavili totiž malou (šedesátilitrovou) lahvovou nádrž. Na ní bylo prověřeno, že plasty vyztužená uhlíková vlákna mohou udržet vodík v kapalném skupenství bez úniků. Nyní tým pracuje na větší verzi s aktualizovaným designem. Tato nádrž už bude mít objem 2 600 litrů a průměr dva metry. Na příští rok jsou naplánovány její zkoušky spojené s plněním vodíkem. První výrobní kroky související s vnitřní tlakovou nádobou byly provedeny letos v září ve firma MT Aerospace v německém Augsburgu. Očekává se, že výroba by měla být dokončena v prosinci.

Závěrečná fáze výroby vodíková nádrže z uhlíkového kompozitu pro projekt Phoebus.
Závěrečná fáze výroby vodíková nádrže z uhlíkového kompozitu pro projekt Phoebus.
Zdroj: https://www.esa.int/

ArianeGroup bude zodpovídat za zkoušky a inženýři již pracují na návrhu testovacího stanoviště. Samotná zkušební kampaň má začít příští rok v dubnu. I když je vodík ochlazen na -253 °C, stále se velmi snadno vznítí, takže je k tomu, aby vše hladce proběhlo, zapotřebí pečlivá manipulace, speciální zkušenosti a striktní respektování bezpečnostních předpisů. Test proběhne na zkušebním stanovišti firmy ArianeSpace v německém Trauenu. Nádrž bude krok za krokem přibližována ke svému bodu destrukce. Začne už praskat, ale dál už se nepůjde. Tým zastaví zkoušku před dosažením kompletní destrukce nádrže. Práce na novém stanovišti začaly letos v únoru, předběžný design byl potvrzen v červnu, kritické zhodnocení nádrhu se očekává do konce roku a jeho dokončení umožní zahájení stavebních prací na místě.

Bude provedeno několik testů, aby se zjistilo co nejvíce informací o chování nádrže na budoucí startovní rampě a během startu a aby se pochopilo, jak a kde by se mohly objevit první praskliny. Senzory na nádrži a uvnitř ní budou během testování poskytovat údaje o tlaku, teplotě a namáhání, které budou mezi jednotlivými testy podrobně vyhodnocovány. Projekt Phoebus je součástí programu zaměřeného na přípravu budoucích nosičů FLPP (Future Launchers Preparatory Programme), který spadá pod agenturu ESA a vyvíjí technologie využitelné v budoucích kosmických dopravních prostředcích. Tím, že tento program vymýšlí, navrhuje a investuje do technologií, které ještě neexistují, snižuje riziko spojené s vývojem nevyzkoušených a neprověřených projektů pro kosmický prostor.

Přeloženo z:

 

Zdroje obrázků:

https://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2025/10/phoebus_upper_stage_in_orbit/26928062-2-eng-GB/Phoebus_upper_stage_in_orbit.jpg

https://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2025/10/phoebus_2m-scale_hydrogen_tank_on_automatic_fibre_placement_machine/26928438-2-eng-GB/Phoebus_2m-scale_hydrogen_tank_on_automatic_fibre_placement_machine.jpg

https://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2025/10/phoebus_hydrogen_tank_in_final_stages_of_production/26928297-2-eng-GB/Phoebus_hydrogen_tank_in_final_stages_of_production.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 3

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.