Evropská kosmická agentura udělila italskému výrobci raket, firmě Avio, kontrakt za 40 milionů Euro na návrh demonstrátoru znovupoužitelného stupně orbitální rakety. ESA v březnu 2024 nejprve vydala výzvu na první fázi vývoje znovupoužitelného horního stupně. Tato úvodní fáze měla být zaměřena na „identifikaci potřeb v oblasti technologického zrání pro demonstraci opakovaně použitelného horního stupně“. Agentura sice neuvedla žádné informace o firmách, které se do této 1. fáze zapojily, ale vypadá to, že tato etapa trvala zhruba 12 měsíců a vyústila ve zveřejnění výzvy agentury ESA na předkládání návrhů pro Fázi 2, k čemuž došlo v květnu 2025. Podle výzvy by tato druhá fáze zahrnovala aktivity „až do kritického milníku návrhu“.
29. září ESA oznámila, že v rámci Fáze 2 udělila firmě Avio kontrakt ve výši 40 milionů Euro na vývoj projektu. Během následujících 24 měsíců má italská firma dokončit souhrn požadavků na „systémy demonstrační mise a technologická řešení. Vše zakončí předběžný design jak pro letový hardware, tak i pro pozemní systémy.“ Zdá se, že tento rozsah prací těsně nedosahuje kritického milníku návrhu, jak bylo uvedeno v původní výzvě.
„Využíváme pokroku dosaženého v oblasti pokročilých technologií pro pohonné systémy využívající kapalné pohonné látky, návrat do atmosféry, zpětnou přepravu a opětovnou použitelnost, čímž doplňujeme probíhající úsilí o snížení rizik demonstrací opakovaně použitelných spodních stupňů a podporujeme různé možné scénáře, včetně vývoje rodiny raket Vega, jakož i dalších nově definovaných plně opakovaně použitelných nosných systémů v Evropě,“ uvedl hlavní technický poradce ESA pro kosmickou dopravu Giorgio Tumino.
Ačkoli bylo o návrhu společnosti Avio zveřejněno jen málo podrobností, doprovodná grafika (úvodní obrázek tohoto článku) znázorňuje jako první stupeň rakety motor P120C na tuhé pohonné látky, který slouží jako první stupeň rakety Vega C. Pokud bude na prvním stupni skutečně použit P120C a horní stupeň je v grafice vyobrazen v měřítku, hotový demonstrátor bude pravděpodobně vysoký přibližně 36,5 metru.
Znovupoužitelný horní stupeň zobrazený na grafice se z hlediska vzhledu podobá fázi lodi Starship společnosti SpaceX, což naznačuje motorické přistávání. Ve své tiskové zprávě z 29. září společnost Avio uvedla, že pro tento projekt využije své odborné znalosti s pohonnými systémy na bázi kapalných pohonných látek, kam patří i směs kapalného kyslíku s metanem. To pravděpodobně naznačuje, že stupeň bude poháněn řadou raketových motorů MR10 vyráběných firmou Avio pro horní stupeň jejich budoucí rakety Vega E.
Kromě bohatých zkušeností s kapalnými pohonnými látkami zmiňuje tisková zpráva firmy Avio, že projekt využije také „znalosti získané prostřednictvím programu návratového stroje Space Rider.“ Společnost Avio se však na této stránce programu Space Rider nepodílí. Je hlavním dodavatelem servisního modulu, který vyvíjí na platformě horního stupně rakety Vega C. Servisní modul se však při návratu do atmosféry zničí. Práce na návratovém modulu Space Rider vede společnost Thales Alenia Space s přispěním společností Beyond Gravity, CIRA, SENER, GMV, Frentech, SABCA, ArianeGroup a CIMSA.
Přeloženo z:
https://europeanspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://europeanspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/09/Avio-Wins-ESA-Contract-to-Develop-Reusable-Rocket-Upper-Stage.webp
Buďme rádi aspoň za tohle. Opět pár let zpoždění, ale aspoň že tak. Dobře že použijí P120C pro start – je osvědčený. Při 155 t hmotnosti a tahu 440 t to dává hmotnost druhého stupně tak na 130-150 t – dohromady kolem 300. Pro další kolo pak mohou použít jako první stupeň Ariane Next a všechno zvětšit. Snad bude vývoj rychlý.
Jsme v EU, takže nebude. Většina peněz skončí v papírech a nikoliv ve vývoji.
Když v roce 2013 Richard Bowles, Director, Asean Office, Arianespace dělal rozhovor, netušil jak se jeho video umístěné na youtube stane virální.
Posuďte a vyhledejte si ho sami, nebo tady je alespoň přepis.
Zjistil před dvanácti lety, že SpaceX v podstatě prodává sen.
Uznal, že každý by měl snít, protože je to dobré.
„Myslím, že uvedení na trh za 5 milionů dolarů, nebo dokonce za 15 milionů dolarů je tak trochu splněný sen“.
„Osobně si myslím, že znovupoužitelnost je sen“.
Momentálně mám pocit, že se díváme a vy mi prezentujete jak mám reagovat na sen.
Reportér mu ale oponuje: „Ale dívají se na cenu, která je zhruba polovina té vaší dnešní“.
„Je to sen“, odpovídá Bowles.
Reportér: „No dobře. Předpokládejme, že se probudíte a oni tam budou. Co byste vy, Arianespace, udělali?“
Zkuste odhadnout, jak dlouho Richard Bowles a nejen Ariane Space, ale i celá ESA spali, než se probudili a zjistili, že to není sen.
Na ElonX.cz si mají statistiky a rekordy, takže tam můžete najít, že zaspali doposud celkem 512 úspěšných přistání 1.stupně rakety Falcon 9 a z toho bylo 416 úspěšných na autonomních mořských plošinách (ASDS) a 96 úspěšných přistáních na pevnině (LZ).
A to SpaceX dokázala při druhém pokusu v dubnu 2014 úspěšně přistát na vodní hladině.
První úspěšné přistání na LZ-1 si 1.stupeň rakety B1019.1 připsal na konci roku 2015 a to v rámci osmého pokusu o přistání 1.stupně.
Situace je o to horší, protože SpaceX nespala a při vyvíjení prototypu kosmické lodi SuperHeavy Starship už i tento 1.stupeň (booster) byl několikrát zachycen věží a dokonce opětovně přistát. Boostery jsou sice stále ve vývoji, ale už prochází optimalizací. Co se týká prototypu rakety Starship, tak i ta dokázala několikrát „projít“ úspěšně atmosférou a přistát na vodní hladině. Po dostavbě nové startovní rampy a věže se bude SpaceX „pokoušet“ zachytit věží i raketu Starship.
Co se týká vývoje cen za start rakety Falcon 9 a současné Ariane A64, tak tam teprve uvidíme, za jakou cenu se A64 postaví ke startu.
Mohu jen připomenout, že americká raketová společnost United Launch Alliance nemohla konkurovat začínajícímu poskytovateli SpaceX během soutěže na konci roku 2015, což přiznal na zasedání leteckých sil USA, viceprezident raketové společnosti Brett Tobey. SpaceX byla schopna nabídnout startovací schopnosti za pouhou jednu třetinu ceny toho, co mohla United Launch Alliance. Nyní se cena vynesení nákladu rakety Falcon 9 pohybuje okolo 75 milionů USD. Do toho vstupuje se svým prvním startem společnost Rocket Lab, kdy na konci roku by měla představit, na svém úplně novém kosmodromu, raketu Neutron, která má být celá znovupoužitelná.
Doufám, že výše uvedený vývoj a testování proběhne rychle, protože vývoj a a testování nového raketového posilovače P160C pro rakety Vega a Ariane 6 probíhá od roku 2022. Zakázek má společnost spoustu, skoro jako ULA, ale starty skoro žádné. Vím, že se budu opakovat, ale na ElonX.cz se dočtete, že letos už Falcon 9 startoval 124x, vloni 134x a předloni 96x. Celkovou cenu startů raket neúměrně prodražují i ty obrovské prostoje mezi jednotlivými starty.
Přesně obráceně vyhodnotila situaci v roce 2014 Čína, která nespala, ale snila o tom, že se jí povede to stejné, o co se tenkrát pokoušela SpaceX. Dnes je několik komerčních čínských společností (včetně státní) před prvním úspěšným přistáním 1.stupňů. Navíc neustále navyšují počty startů v roce.
Zatím je to pro ESA takový „boost“ zimní spánek, doufejme, že se z toho nestane Šípková Růženka, protože to je úplně jiný příběh.