sociální sítě

Přímé přenosy

Vulcan (USSF-106)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

NASA

Nová směrnice NASA o urychlení vývoje jaderného reaktoru využitelného na Měsíci se setkala s pozitivní reakcí průmyslu, který plány považuje za agresivní, ale dosažitelné.

Intuitive Machines

Společnost Intuitive Machines se rozhodla přenést výrobu družic pro cislunární komunikační systém pod vlastní kontrolu, což jí dává větší kontrolu nad harmonogramem a možnost využít i další příležitosti v oblasti provozu družic.

Geespace

Čínský soukromý družicový operátor Geespace rozšiřuje konstelaci IoT o dalších 11 družic. Cílem je posílit konektivitu na klíčových rozvíjejících se trzích.

Jim Lovell

Agentura NASA zveřejnila zprávu o tom, že ve čtvrtek 7. srpna 2025 ve věku 97 roků zemřel legendární americký astronaut s českými předky Jim Lovell. Do vesmíru se během své kariéry vydal čtyřikrát a celkem v něm prožil 29 dnů a 19 hodin. James Lovell je jediným pozemšťanem, který letěl dvakrát k Měsíci, ale nepřistál na něm. Byl členem posádky Gemini 7 a 12 a dále pak misí Apollo 8 a 13.
Čest jeho památce.

Bluetooth Hubble Network

Startup Bluetooth Hubble Network, zabývající se vesmírným připojením, se stal hlavním zákazníkem pro družicovou platformu MuSat XL společnosti Muon Space, která je s hmotností 500 kilogramů dosud největším produktem tohoto výrobce malých družic.

Orbital Operations

Startup Orbital Operations získal počáteční financování pro práci na vysoce výkonném orbitálním transportním zařízení, které využívá kapalný vodík jako palivo a mohlo by na oběžné dráze zůstat roky.

CRADA

Národní laboratoř Lawrence Livermore (LLNL) a společnosti Starris: Optimax Space Systems podepsaly dohodu o společném výzkumu a vývoji (CRADA), která rozšiřuje výrobu technologie LLNL nové generace pro sledování vesmírných dat.

Lanyue

Čína dokončila integrované přistávací a výstupní testy svého lunárního modulu Lanyue, což představuje další milník v čínském programu přistání na Měsíci s posádkou.

ULA

Navzdory snížení své prognózy startů v letošním roce společnost United Launch Alliance stále očekává, že v roce 2026 a dále zvýší roční tempo startů na 20 až 25.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA vyvinula tichý větrák pro komerční stanice

Výzkumníci NASA připravili tichý kosmický ventilátor, který by měl snížit hluk v kabinách pilotovaných kosmických lodí. Agentura nyní tyto výsledy sdílí s firmami v kosmickém průmyslu, aby se tento nový vynález mohl potenciálně použít v budoucích komerčních kosmických stanicích. Vyřešení problémů s hlukem jednak pomůže astronautům, aby si mohli navzájem nerušeně povídat, ale také jim umožní jasněji slyšet případný alarm. O významu redukce hluku na zlepšení kvality spánku a prevenci poškození sluchu asi ani potřeba dlouze psát. Ačkoliv existují metody, jak si poradit s již existujícím hlukem, nejlepší je řešit problém přímo u zdroje a zamezit jeho vzniku. V kosmických lodích jsou častým zdrojem hluku větráky – ať už jde o ventilátory zajišťující cirkulaci vzduchu v kabině, či o větráky na chladičích nejrůznějších systémů.

Tichý ventilátor od NASA je nyní nabízen soukromým firmám, které připravují komerční kosmické stanice.
Tichý ventilátor od NASA je nyní nabízen soukromým firmám, které připravují komerční kosmické stanice.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Od prvních dní pilotovaných kosmických letů byli astronauti doprovázeni hlukem z ventilace palubních systémů, které se starají o zajištění optimálních životních podmínek. NASA se proto pustila do vývoje vysoce účinných a přitom tichých ventilátorů, přičemž vsadila na technologii vyvinutou na Glennově středisku v Clevelandu. Nyní již může svůj produkt sdílet s firmami, které pracují na přípravě nových kosmických lodí a kosmických stanic.

Jelikož agentura NASA pokračuje v podpoře návrhů a vývoje několika komerčních vesmírných stanic, snažíme se cíleně a soustředěně sdílet technické znalosti, technologie a údaje s průmyslovými firmami,“ uvedla Angela Hart, manažerka Programu NASA pro komerční vývoj nízké oběžné dráhy Země z Johnsonova střediska v Houstonu a dodala: „Projekt tichého kosmického ventilátoru je jedním z příkladů, jak efektivně spolupracujeme se soukromými firmami, abychom podpořili rozvoj budoucích destinací.

Prvotní prototyp ventilátoru byl na Glennově středisku navržen už v roce 2009 s využitím nástrojů, které byly vytvořeny pro letecké turbovrtulové motory. Konstrukční velikost ventilátoru, jeho průtok (tedy kolik vzduchu ventilátor přesune) a nárůst tlaku (zvýšení tlaku na ventilátoru) byly navrženy podobně, jak udávaly původní konstrukční plány ventilátoru kabiny lodi Orion (4,2 krychlových metrů za minutu, 92,46 mm vodního sloupce). Akustická měření ukázala, že nová konstrukce je přibližně o 10 decibelů tišší než ventilátor podobné velikosti, který se prodává běžně prodává na komerčním trhu.

Aby výzkum pokročil dál, byl nedávno navržen větší větrák s téměř dvojnásobným průtokem a schopností zvyšovat tlak (7 krychlových metrů za minutu, 177,8 mm vodního sloupce) ve srovnání s prvním prototypem. Aby byla tato čísla lépe představitelná, stačí říct, že původní větrák by poskytl dostatečný průtok pro velké auto, či dodávku. Ovšem jeho větší bratříček už by poskytoval dostatečný průtok pro celý dům. Tichý větrák od NASA má za cíl zachovat vysoké výkonnostní standardy a přitom výrazně snížit každodenní hladinu hluku, které jsou astronauti vystaveni. Mohl by také být potenciálně použit na Mezinárodní vesmírné stanici a budoucích komerčních destinacích.

Tato práce vedla k výrazným přínosům, mezi které patří úspory objemu a hmotnosti tlumičů hluku, které již nejsou tak velké nebo vůbec nejsou potřeba, dále snížení tlakové ztráty systému díky tlumičům hluku, které nemusí být tak omezující. Zmínit můžeme také snížení spotřeby energie díky snížené tlakové ztrátě systému a vysoce účinné konstrukci ventilátoru, nebo splnění akustických požadavků na kosmické dopravní prostředky, aby bylo pro astronauty zajištěno bezpečné a dobře obyvatelné akustické prostředí,“ uvedl Chris Allen z Johnsonova střediska, kde působí jako manažer na oddělení akustiky.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/quiet-space-fannn.png
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/quiet-space-fan-1.png

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
xpumpa
xpumpa
9 měsíců před

Zajimala by me hlucnost v dB, to ze je o 10dB min hlucnejsi nez komercni nam toho moc nepovi 🙂 Nebylo nekde ve zdroji tohle cislo ? Dik.

PetrDub
PetrDub
9 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Zběžně jsem článek prošel – údaj o hluku se tam nevyskytuje. Co mě však zaujalo je to, že během testování nasbírali 150 GB dat! A přitom je to „jen“ ventilátor, mimochodem průměr toho oběžného kola je tam vyfocený s figurkou z Lega, má to asi jeden a půl postavičky, takže celé je to fakt maličké.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.