sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Crew Dragon poletí na polární dráhu!

V uplynulých letech se firmě SpaceX podařilo dopravit na oběžnou dráhu 13 pilotovaných kosmických lodí Crew Dragon, v rámci kterých se na oběžnou dráhu a zpět dostalo více než 50 členů posádek. Vznikla tak celá řada nových příležitostí pro lidi z celého světa žít, pracovat a prozkoumávat v kosmickém prostředí. Celkem 46 misí lodí Dragon dopravilo na oběžnou dráhu důležité zásoby, vědecké experimenty i astronauty na ISS, ale také otevřelo dveře k letům na oběžnou dráhu Země pro komerční astronauty. Nyní však přichází mise, jakou ještě lodě Dragon nezažily a jakou bychom dosud nenašli ani v celé historii kosmonautiky. Půjde o první pilotovaný let na polární oběžnou dráhu.

Upravená loď Crew Dragon s rozhledovou kopulí
Upravená loď Crew Dragon s rozhledovou kopulí
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Možná ještě letos by měla raketa Falcon 9 vynést kosmickou loď Crew Dragon na šestou misi s komerčními astronauty. Mise Fram2, první pilotovaná výprava na polární dráhu, byla pojmenována na počest lodi Fram, která pomohla průzkumníkům dosáhnout arktických i antarktických oblastí. Organizátorem mise je podnikatel a dobrodruh Chun Wang z Malty. Právě on přišel s nápadem využít tuto misi ke zdůraznění objevitelského ducha posádky, ale i přiblížení pocitu úžasu a zvědavosti širší veřejnosti, nebo ukázat, jak může technologie pomoci posunout hranice průzkumu Země a výzkumu prováděného v rámci mise. S Wangem poletí na misi Fram2 trojice dobrodruhů – velitelkou bude Norka Jannicke Mikkelsen, pilotem pak Australan Eric Phillips. Specialistkou mise bude Němka Rabea Rogge. Pro všechny půjde o první kosmický let.

Během mise trvající 3 – 5 dní bude posádka třeba pozorovat polární oblasti Země z výšky 425 – 450 kilometrů, k čemuž využije i průhlednou kupoli lodě. Posádka bude zkoumat zelené a fialové světlené jevy spojované s jevem známým jako STEVE (Strong Thermal Emission Velocity Enhancement = Silné zvýšení rychlosti tepelné emise), který byl sledován ve výšce přibližně 400 až 500 km nad zemskou atmosférou. Posádka bude také ve spolupráci se SpaceX provádět různé výzkumy, jejichž cílem je lépe pochopit účinky kosmického letu na lidský organismus. Sem patří třeba pořízení prvních rentgenových snímků člověka ve vesmíru, nástroje pro výcvik a studium vlivu kosmického letu na zdraví a chování. To vše pomůže při vývoji nástrojů potřebných k přípravě lidstva na budoucí dlouhodobé lety do vesmíru.

Přeloženo z:
https://www.spacex.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GUzlwL7bsAAwviR?format=jpg&name=4096×4096
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/dragonwindow.jpeg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MIKA
MIKA
1 měsíc před

Zajímavá mise.
Ale docela by mně zajímalo, jak chtějí dosáhnout polární dráhu z KSC. Pamatuji si, na jednu tajnou misi raketoplánů, která letěla na dráhu s velkým sklonem k rovníku (ale ne polární) a dost se řešilo, že by v případě havárie mohly dopadnout trosky na obydlené oblasti. Původně měly totiž startovat mise na polární dráhu z Vandenbergovy základny. Start směrem na sever se dá asi na sto procent vyloučit, a ani na jih to nebude úplně ono – v dráze je Miami a pak ještě hůře Kuba. A domnívám se, že stáčet dráhu v průběhu letu, jako se to dělá z lehčími družicemi, s takhle těžkým nákladem je nad síly Falconu9. A že by nachystali SLC-4, o tom se snad ani neuvažuje.

Ivo
Ivo
1 měsíc před
Odpovědět  Dušan Majer

Nemyslím si, že by chtěli přijít o první stupeň resp., že by si ho zákazník zaplatil a pokud ano, tak pak jedině nějaký na konci životnosti.

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpovědět  Dušan Majer

Jaký je vůbec program výroby nových stupňů F9? Čekal bych, že ho budou udržovat v pomalém, ale plynulém provozu, aby se vyhnuli problémům se zakonzervováním a opětovném nastartováním výroby po delší době. Za určitých okolností může být výhodné jednou za čas nějaký ten stupeň odepsat tím, že se využije na náročnější misi.

Jakuik
Jakuik
1 měsíc před
Odpovědět  MIKA

Proč by to měl být těžký náklad ?
Dragony na ISS lítají s minisukní a první stupeň se vrací na pevninu, takže výkonu by měli mít vcelku dost ne ? I když to je polární a ne 50 stupňů.

Mr G
Mr G
1 měsíc před
Odpovědět  Jakuik

Len misia CRS-28 mala „minisuknu“, vsetky ostatne Dragony, Dragony 2 a Crew Dragony startovali na druhom stupni, ktory mal klasickou dlhu trysku.
Myslim, ze motor s „minisuknou“ ani nie je certifikovany pre pilotovane lety ??

Jakuik
Jakuik
1 měsíc před
Odpovědět  Jakuik

Já to nemyslel tak, že by měli letět s minisukní, ale že pokud s ní letěli a ještě se vrátili na pevninu, tak museli mít značný převis výkonu. Takže samozřejmě poletí s normální tryskou a první stupeň odchytí v moři, tak jak to dělali se starlinky na polární dráze vypouštěnými z Floridy.

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Pilotované mise jsou schválenz jen z mysu. Na Vandenbergu není infrastruktura pro pilotovaný let. Myslím že poletí na sever podél pobřeží. První stupeň přistává už po 300 km. Ona ta polární dráha nemusí být úplně polární. Stačí víc než 67°, řekněme 75°. Stávající rekord je 65,1° Vostoku Těreškové. Podle Wiki teď SpaceX prohazuje lodě pro Crew 9 a Axiom 4, tak uvidíme, jak to dopadne a jak do termínu startu zasáhne Starliner.

Kamil
Kamil
1 měsíc před
Odpovědět  Radek V.

Na sever rozhodně nepoletí. SX už má nacvičený start jižním směrem s úhybným manévrem kus od pobřeží. Létá tak s misemi Transporter.

Albert
Albert
1 měsíc před

Z KSČ se dá letět na jih. Jestli se nemilim.

Jakuik
Jakuik
1 měsíc před
Odpovědět  Albert

Ano, přesně tak, na polární dráhu se z KSC lítá na jih, řekl bych, že na sever by to asi ani moc nešlo, vzhledem k tomu co by museli uzavřít pro leteckou a námořní dopravu. Zřejmě by museli zavřít hlavní letecký koridor Evropa Amerika.

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpovědět  Jakuik

I na jih to vede přes relativně blízkou Kubu nebo Jamajku (podle sklonu), což je taky obydlená oblast s frekventovanou dopravou. Falcony mají výjimku, protože mají instalovaný automatický autodestrukční systém, který hlídá odklon od trasy i v případě přerušení komunikace s řídícím střediskem. Do budoucna by to měly mít i další nosiče (Vulcan, New Glenn a Starship).

vilous
vilous
1 měsíc před
Odpovědět  Albert

Milý překlep. Z KSČ se opravdu dalo vyletět, ani to nemuselo být na jih.

Lubo
Lubo
1 měsíc před

..posadka sami dobrodruhovia?. Tak to mali radsej letiet s Boeingom. Tam by zazili veci.. s Dragonom to bude nuda..

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Tak to vypadá na start směrem na Jih, starty na sever jsou omezeny na 57° sklon (STS-28), kdy jen STS-36 letěl na dráhu se sklonem 62° a musel provést obrat pro tento sklon. Takže na jih přes Kubu. Kuba už naštěstí není totéž co za Fidela.

Kamil
Kamil
1 měsíc před

Ke kupolí: lze jí dát na jiný Dragon nebo je určena jen pro Resiliance? To bude výhled.

https://kosmonautix.cz/2024/08/13/crew-dragon-poleti-na-polarni-drahu/