sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA zkoumá problémy s konstrukcí poklopu Orionu

Během veřejného zasedání Poradního panelu pro bezpečnost v letectví a kosmonautice (ASAP) dne 28. února jeho členové uvedli, že NASA v posledních šesti až devíti měsících zkoumala řadu problémů se vstupním průlezem kosmické lodi Orion. Bezpečnostní komise NASA tvrdí, že agentura zkoumá problémy s konstrukcí vstupního průlezu, které by mohly ovlivnit jeho schopnost otevřít se v situaci mimo běžný scénář.

Během bezpečnostního briefingu uvedl William Bray, člen ASAP, že konstrukce poklopu by mohla ovlivnit řešení „neočekávaných situací“ na startovní rampě či po přistání při návratu z mise. Další informace k problému však neuvedl. ASAP se ve své výroční zprávě vydané v lednu letmo zmiňuje o problému se „změnami tlaku“ (delta-pressure capability) poklopu. Zároveň provádí testování změn tlaku, což by mělo pomoci definovat limity systému s provozním a nouzovým postupem. Mluvčí NASA Rachel Kraft sdělila, že je potřeba provést další analýzu fungování závěsů vstupního průlezu. ASAP si vyžádal stav konstrukce vstupního průlezu Orionu týkající se požadavků na změny tlaku v běžných a nouzových scénářích, aby bylo zajištěno, že průlez může být ve všech případech bezpečně otevřen buď záchranným týmem, nebo samotnou posádkou pokud to bude nutné. V rámci testování schopností průlezu dochází zároveň k vývoji operací potřebných k zajištění možností otevření poklopu během různých tlakových scénářů.

Na celém testování se podílí i kancelář astronautů, která vnáší do návrhů své poznatky. Problém s poklopem byl jedním ze dvou, které byly na zasedání ASAP zmíněny. Druhým problémem je probíhající studie eroze materiálu tepelného štítu během návratu Orionu do atmosféry, která je větší, než se před bezpilotní misí Artemis 1 očekávalo. Artemis 1 se uskutečnila na přelomu listopadu a prosince 2022. Odborníci nyní zkoumají hustotu tepelného štítu, složení povrchového materiálu a související charakteristiky propustnosti a pórovitosti materiálů. NASA očekává dokončení vyšetřování problému s tepelným štítem v následujících měsících. Výsledky vyšetřování by následně mohly ovlivnit misi Artemis 2 a následující mise. Závěrem Bray uvedl, že v případě tepelného štítu i poklopu v současné době nevidí žádné překážky, které by mohly ovlivnit misi Artemis 2.

Přeloženo z:
spacenews.com/

Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2024/03/53558177396_336662baf5_k.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radim Pretsch
Radim Pretsch
8 měsíců před

Vstupní průlez? Deja vu?

Borin
Borin
8 měsíců před

To si dovedu vysvětlit jen tak, že při testování průlezu za různých podmínek nebyla funkce otevírání poklopu stoprocentně spolehlivá. Ale věří v úspěšné dokončení vývoje, než…

Jiří Hošek
8 měsíců před

K článku doplním, že ASAP se zaměřuje na bezpečnostní rizika, nikoli milníky nebo plány. Dva dny po vydání zdrojového článku na SpaceNews se autorovi článku ozvala mluvčí NASA Rachel Kraft a dodala, že problém s poklopem není na kritické cestě ke startu Artemis 2.
Výsledky vyšetřování chování tepelného štítu můžou mít vliv na návratovou trajektorii Artemis 2, ale už bylo rozhodnuto, že Orion poletí na misi Artemis 2 s tepelným štítem tak, jak je. Příprava Orionu je nyní na cestě k dalšímu významnému milníku, k vakuovým testům. Dne 13. února byla zveřejněna poznámka o plánu provést vakuové testy Orionu na jaře. Tato poznámka je významnou indicií o stavu příprav, protože všechny problémy s Orionem musí být před vakuovými testy vyřešeny.

Jiří Hošek
8 měsíců před
Odpověď  Tomáš Pojezný

Rádo se stalo a tady je fotografie z vnitřku Orionu připravovaného k misi Artemis 2 směrem k otevřenému poklopu:
https://pbs.twimg.com/media/GGOzoGUXUAAG-bn?format=jpg

Jiří Hošek
8 měsíců před
Odpověď  Tomáš Pojezný

Oh, tak ještě jedna zevnitř Orionu pro Artemis 2 🙂
https://pbs.twimg.com/media/GGOzm5mW0AASRQE?format=jpg

Lubo
Lubo
8 měsíců před

..podla mna cele zle, komplet navrh. Ked hovorime o kozmickej lodi urcenej na cesty do hlbsieho vesmiru ako moze byt zaklad designu „navratova kabina“.. kompletne to limituje space travel cast a potom sa len dokola riesia nesusvisiace veci.. padaky, poklopy, tepelne stity.. naco, na obeznu drahu a znej sa da dostat uz komercne a coskoro aj k mesiacu.. Orion by mal byt o radio ochrane (nemyslim presuvanie bordelu a kanistrov s vodou v lodi na slnecnu stranu) , pohonoch (nie dychavicne ionty), riesenie umelej gravitacie.. bez toho je Mars utopia..

Jiří Hošek
8 měsíců před
Odpověď  Lubo

Popisujete požadavky na planetolet pro přelet k Marsu a zpět. Orion nemá ambici být planetoletem. NASA nyní vyhodnocuje čtyři různé typy pohonu planetoletu:
1) hybridní jaderný elektrický pohon (NEP) / chemický pohon
2) jaderný tepelný pohon, který by mohl profitovat z technologie kryochladičů vyvíjených v rámci smlouvy s Blue Origin
3) hybridní solárně elektrický pohon (SEP) / chemický pohon, který bude ověřovaný na Gateway
4) plně chemický pohon reprezentovaný lodí Starshipcomment image

Zatím bylo podle těchto čtyř typů pohonu a délky mise kategorizováno několik referenčních marsovských misí:comment image

Ohledně obytné části planetoletu se v současnosti vedou diskuse o míře její integrace s přepravním systémem. Zda má být navržena jako součást dopravního systému nebo jako nezávislý systém, zda má být monolitická nebo modulární.

Lubo
Lubo
8 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Dakujem za poucnu odpoved na ten moj frustrovany vykrik.
Raz darmo, sme stale v „predkolumbovskom“ veku. Myslim, ze vela problemov vyriesi az spolahlivy silny zdroj energie, teda „kufrikovy“ fuzny reaktor.. ale rad si prejdem znova realne moznosti.
Prosim, verzia so slingshotom okolo Venuse sa oficialne neuvazuje? Bola na to tusim nejaka studia, obsahovala posielanie napred vela urychlovacich\brzdiacichchemickych stupnov na obeznu drahu Marsu.

legionar
legionar
8 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Proste nam stale chyba ZPM … 🙂

Jiří Hošek
8 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

U krátkodobých misí třídy opozice je vždy jeden přelet (od Země k Marsu nebo od Marsu k Zemi) optimalizován jako přelet s minimální energií a jeden přelet jako vysokoenergetický, který využívá gravitační asistenci Venuše. Tato trajektorie má typickou dobu přeletu 180–300 dní v každém směru, s velmi krátkou dobou pobytu na Marsu mezi 10 a 50 dny, aby se dosáhlo celkové doby mise jen dva roky.

Tohle je z loňského oficiálního dokumentu programu Moon to Mars, strana 28 dokumentu, neboli strana 36 PDF. Na konci té strany je grafická ilustrace rozdílů mezi trajektoriemi typu konjunkce a opozice.
https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20230002706/downloads/M2MADD_ESDMD-001(TP-20230002706).pdf

Jiří Hošek
8 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Přípona .pdf se mi nenahrála do odkazu. Pro otevření souboru je nutné zadat odkaz i s příponou .pdf

Lubo
Lubo
8 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Dakujem znova.. to mam peknu hracku na vikend si to prejst

Ivo
Ivo
8 měsíců před

Pochopil jsem to správně, že 6 – 9 měsíců (oni sami neví jak vlastně dlouho) zkoumají zda nemají problém s průlezem? To jako vážně?

Jiří Hošek
8 měsíců před
Odpověď  Ivo

William Bray řekl doslova: „pravděpodobně během posledních šesti až devíti měsíců“. Bray, který to zjevně nevěděl přesně, je členem Poradního panelu ASAP. Je nutné rozlišovat mezi ASAP a NASA.

Ivo
Ivo
8 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Omlouvám se, ale nikdy jsem se neorientoval ve strukturách, kde je velké procento zbytečných lidí a kteří mají problém vůbec to nějak interně komunikačně zvládnout. Jinými slovy tím chci říct, že je mi vcelku jedno kdo kde kdy komu co řekl, spíš mě šokuje jak dlouho to řeší. Jinde by už dávno udělali asi tak sedmou verzi, kde by měli jistotu, že je už vše jak má být.

Jiří Hošek
8 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

To není o nezvládnutí komunikace. Pro W. Braye byla přesná délka toho časového úseku zřejmě nepodstatnou informací.

Názor o „velkém procentu zbytečných lidí“ v bezpečnostním panelu ASAP ponechám bez komentáře.

Jinde by možná šest předchozích verzí sešrotovali, ale tady jde o zjištění schopností a limitů současného systému jeho testováním a o přizpůsobení nouzových scénářů otevření poklopu těmto schopnostem a limitům, aby bylo zajištěno, že ve všech případech bude poklop bezpečně otevřen.

Ivo
Ivo
8 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Já jen upřesním, že mé připomínky jsou k NASA, jelikož NASA je ten, kdo na tom pracuje.

Dále si dovolím připomenout jen další fakta:

Vývoj Orionu se začal financovat od roku 2006, spolykal do roku 2022 v cenách roku 2022 celkem 26.3 miliardy dolarů. Na rok 2023 byl požadavek na dalších 1.34 miliard dolarů. V těchto cenách nejsou náklady ESA na servisní modul.

Oni skutečně po 18 letech vývoje a po „profinancování“ (rozuměj spíše prošustrování) tak obrovské částky skutečně řeší několik měsíců problém poklopu?

Jiří Hošek
8 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Vaše částky převzaté z Wikipedie si dovolím doplnit o aktualizaci. Požadavek 1,34 miliardy USD na FY2023 byl loni v této výši schválen a NASA tyto peníze obdržela. Na FY2024 byl požadavek 1,23 miliardy USD, ale aktuálně to vypadá, že se ohledně Orionu obě komory Kongresu dohodly na částce shodné s fiskálním rokem 2023, tedy 1,34 miliardy USD. Sněmovna má hlasovat dnes, Senát ve čtvrtek nebo v pátek.

Se vstupním poklopem je to tak, že nouzové postupy jeho otevírání s posádkou Orionu jsou opravdu testovány až v posledních měsících. Posádka mise Artemis 1 totiž zahájila výcvik dne 21.6.2023. Budu se opakovat, ale u těch nouzových scénářů nejde o neřešitelný hardwarový problém. Jde pouze o to, že na základě analýzy fungování závěsů poklopu budou nouzové scénáře modifikovány. Posádka je do těchto postupů plně zapojena.

Jiří Hošek
8 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

A ještě fotka z testů s letovou posádkou Artemis 1comment image

vilous
vilous
8 měsíců před
Odpověď  Ivo

Vážený pane,
máme asi podobně agresivní názory na NASA. Ještě donedávna jsem tuto instituci adoroval, ale už to fakt nejde.
Na utažení matice se jde údržbář a většinou o tom ani neví. V NASA se svolá tým, komise, realizace, vyhodnocení, testy

Jiří Hošek
8 měsíců před
Odpověď  vilous

Domnívám se, že pan vilous reagoval na pana Iva.

Tady nejde o pouhé utažení matice údržbářem. Systém nouzového otevření dveří Orionu je klíčovou součástí bezpečnostních zásad, které mají zabránit opakování tragédie Apolla 1.

Uvolňovací mechanismus je pyrotechnický systém, který nuceně otevírá dveře Orionu v případě nutnosti nouzového opuštění kabiny. Nejprve se iniciuje tlaková patrona, která vystřelí do zařízení na vytahování kolíků, aby se vytáhl čep a odpojila se mechanická převodovka dveří. Na obou pantech během milisekund vystřelí dva kolíky a posunou se dvě západky do nezajištěné polohy, což umožní protizávaží otevřít dveře.

Posílám odkaz na stránku výrobce, v níž je činnost systému popsána.
https://karman-sd.com/karman-space-defense-manufactures-nasas-orion-spacecraft-hardware/

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.