sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA převzala moderní vozidla pro astronauty

Kosmická agentura přebrala soubor vozidel, která zajistí hojně sledovaný závěrečný přesun astronautů programu Artemis ke startovní rampě, kde začne jejich cesta k Měsíci. Týmy od výrobní firmy Canoo Technologies Inc. z kalifornského Torrance doručily 11. července na Kennedyho středisko trojici speciálně navržených, plně elektrických a k životnímu prostředí šetrných dopravních prostředků pro posádku. Tyto automobily s nulovou produkci emisí dokáží přepravit nejen čtyři astronauty oblečené do skafandrů OCSS (Orion crew survival system), ale i členy podpůrného týmu včetně expertů na skafandry a přitom poskytují prostor pro specifické vybavení během cesty k rampě 39B.

Nová vozítka jsou přizpůsobená na míru konkrétním požadavkům NASA, ale také vzdávají hold odkazu amerických pilotovaných misí a průzkumu vesmíru celkově. Mnoho designových prvků (od motivů v interiéru a exteriéru až po barvy vozidel, či podběhy kol) bylo pečlivě vybráno kreativním týmem, ve kterém je třeba ředitelka startu programu Artemis, či zástupci oddílu astronautů z Johnsonova střediska v Houstonu. Tito lidé poskytovali svůj odborný pohled od koncepční fáze až po výrobu. Kontraktem na výrobu vozidel byla firma Canoo pověřena v dubnu 2022.

Zleva Jeremy Graeber, zástupce ředitelky startu, Charlie Blackwell-Thompson, ředitelka startu programu Artemis a Tony Aquila, výkonný ředitel Canoo Technologies Inc.
Zleva Jeremy Graeber, zástupce ředitelky startu, Charlie Blackwell-Thompson, ředitelka startu programu Artemis a Tony Aquila, výkonný ředitel Canoo Technologies Inc.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Spolupráce mezi Canoo a zástupci NASA se zaměřila na bezpečnost a pohodlí posádky po cestě k rampě, odkud se vydají k Měsíci,“ uvedla Charlie Blackwell-Thompson, ředitelka startu a dodala: „Nepochybuji o tom, že každý, kdo spatří tato nová vozidla, bude zažívat stejné pocity hrdosti, které budu zažívat při následujícím dobrodružství v podobě pilotovaných misí Artemis.“ V minulosti se při pilotovaných misích NASA používaly automobily, které se staly ikonickými. Pro výpravy programu Apollo i misí raketoplánů sloužily jakožto primární metoda přesunu od Neil A. Armstrong Operations and Checkout Building na startovní rampu legendární Astrovany. Posádky misí Artemis pojednou stejnou cestou, ale jízda samotná prošla v průběhu let výraznou proměnou.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/canoo_ctvs_with_vab.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20230711-PH-KLS01_0066/KSC-20230711-PH-KLS01_0066~large.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tovy
Tovy
1 rok před

Každý, kdo spatří tato vozidla, spíš bude přemýšlet, kde to má asi předek a kam se to sním rozjede…
Pocit hrdosti bych spíš zažíval, až bych z toho vylezl a podíval se vzhůru.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Tovy

Vážně je to tak složité? Já to poznám hned.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
1 rok před

SLS s pětisegmentovými boostery spálí na jeden start asi 150 tun syntetické pryže a oni se zabývají bezemisními mikrobusy…
Ne, že by nebylo správné omezit plýtvání nebo produkci emisí, ale v rámci projektu je to marginální záležitost. Pokud to považují za důvod k hrdosti, poukazuje to na naprostou ztrátu měřítek naší civilizace. A je to ještě horší, když si uvědomíme, že NASA je vědeckotechnická agentura, která by měla z principu argumentovat racionálně.

Lubo
Lubo
1 rok před
Odpověď  Karel Kocourek

..jo, a najma ak tie vozidla pouziju tak raz za rok, teda ak pojde vsetko dobre.
Toto je najma o PR a politike. Snadto prinesie dobre renome pre tu firmu a zamestnancom dobre skusenosti z ucasti na projekte. no a ti astronauti a team to nejako vydrzia tu hodinu v tom aute..
„Retro“ design je paradny.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Karel Kocourek

Charlie Blackwell-Thompson mluvila o pocitech hrdosti v jiné souvislosti, než jak jste si to chybně propojil.
https://pbs.twimg.com/media/F0xwlBdXwAAcmZ5?format=jpg

ov42
ov42
1 rok před
Odpověď  Karel Kocourek

A emise pochopitelně produkují skrze komín elektrárny někde v Miami.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  ov42

Ne nutně, produkci elektřiny mohou zajišťovat třeba FV panely.

rorejs
rorejs
1 rok před
Odpověď  Karel Kocourek

Nikdo ale neříká, že vozy Canoo vybrali proto, že se ušetří pár deka CO2 na cestě od kosmodromu k raketě. Jistě že je to PR. Nikoli však PR pro NASA, ale pro Canoo. Kdyby šlo jen o to, jak spolehlivě dopravit kosmonauty k rampě, mohli prostě koupit pár sériových Ramů nebo Fordů a bylo by vystaráno. Podstata a smysl existence agentury NASA je ale trochu jiná. Je skvělé, že se rozhodli podpořit nadějnou a velice inovativní firmu, které tím možná pomohou přežít těžké začátky.

Tovy
Tovy
1 rok před

Každý, kdo spatří tato vozidla, spíš bude přemýšlet, kde to má asi předek a kam se to sním rozjede…
Pocit hrdosti bych spíš zažíval, až bych z toho vylezl a podíval se vzhůru.

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Tovy

Vážně je to tak složité? Já to poznám hned.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
1 rok před

SLS s pětisegmentovými boostery spálí na jeden start asi 150 tun syntetické pryže a oni se zabývají bezemisními mikrobusy…
Ne, že by nebylo správné omezit plýtvání nebo produkci emisí, ale v rámci projektu je to marginální záležitost. Pokud to považují za důvod k hrdosti, poukazuje to na naprostou ztrátu měřítek naší civilizace. A je to ještě horší, když si uvědomíme, že NASA je vědeckotechnická agentura, která by měla z principu argumentovat racionálně.

Lubo
Lubo
1 rok před
Odpověď  Karel Kocourek

..jo, a najma ak tie vozidla pouziju tak raz za rok, teda ak pojde vsetko dobre.
Toto je najma o PR a politike. Snadto prinesie dobre renome pre tu firmu a zamestnancom dobre skusenosti z ucasti na projekte. no a ti astronauti a team to nejako vydrzia tu hodinu v tom aute..
„Retro“ design je paradny.

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Karel Kocourek

Charlie Blackwell-Thompson mluvila o pocitech hrdosti v jiné souvislosti, než jak jste si to chybně propojil.
https://pbs.twimg.com/media/F0xwlBdXwAAcmZ5?format=jpg

ov42
ov42
1 rok před
Odpověď  Karel Kocourek

A emise pochopitelně produkují skrze komín elektrárny někde v Miami.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  ov42

Ne nutně, produkci elektřiny mohou zajišťovat třeba FV panely.

rorejs
rorejs
1 rok před
Odpověď  Karel Kocourek

Nikdo ale neříká, že vozy Canoo vybrali proto, že se ušetří pár deka CO2 na cestě od kosmodromu k raketě. Jistě že je to PR. Nikoli však PR pro NASA, ale pro Canoo. Kdyby šlo jen o to, jak spolehlivě dopravit kosmonauty k rampě, mohli prostě koupit pár sériových Ramů nebo Fordů a bylo by vystaráno. Podstata a smysl existence agentury NASA je ale trochu jiná. Je skvělé, že se rozhodli podpořit nadějnou a velice inovativní firmu, které tím možná pomohou přežít těžké začátky.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.