Poslední týden byl na základně Boca Chica hektický. Zaměstnanci usilovně připravují Superheavy, Starship i startovní rampu na zítřejší, tedy pondělní, pokus o start. Všechny administrativní záležitosti, včetně startovní licence od FAA a všech možných uzavírek jsou vyřešeny a krom techniky startu nic nebrání. Superheavy Starship je největší, nejsilnější a troufnu si říci, že i nejvíce futuristickou raketou všech dob. Na výšku měří neuvěřitelných sto devatenáct metrů s průměrem devět metrů. Raketu Superheavy pohání třiatřicet raketových motorů Raptor 2, přičemž každý poskytuje tah přibližně dvě stě čtyřicet tun. Celkový tah Superheavy díky tomu dosahuje téměř osmi tisíc tun. Je už tak nyní jasné, že při startu Superheavy Starship předvede neskutečné divadlo, které si rozhodně nesmíte nechat ujít.
Pojďme si ale raději probrat, jak bude probíhat dění před startem a samotný let, a to hezky krok po kroku. Nejdříve bude uzavřena silnice, která vede k rampě. Následovat bude vyklizení rampy. Všichni zaměstnanci tak opustí areál rampy a vydají se do bezpečné oblasti. Dvě hodiny před startem proběhne hlasování o připravenosti rakety na tankování. Pokud řídící středisko nezaznamená žádný problém, začne zhruba hodinu a půl před startem tankování pohonných látek do Superheavy. Téměř o dvacet minut později bude následovat začátek tankování metanu a kyslíku do Starship. V čase T- 16 minut 40 sekund před startem začne chlazení motorů Raptor na Superheavy. Deset sekund před startem dojde k aktivaci systému FireX, který brání explozi plynů pod Superheavy. Osm sekund před startem začne zážehová sekvence motorů na Superheavy. V čase T-0 se uvolňují svorky, které drží Superheavy na místě a nejsilnější raketa světa se vydá k obloze.
Startem začíná celá řada kritických milníků celého letu. Tím prvním je tzv. Max-Q, nebo-li fáze největšího dynamického namáhání. Druhým kritickým momentem je separace Starship od Superheavy a zážeh motorů. Během toho, co bude Starship zrychlovat, provede Superheavy podobnou sérii manévrů, jako Falcon 9, tedy otočí se proti směru letu, zapálí motory, změní směr letu a bude směřovat zpět k pobřeží. Z časové osy, kterou SpaceX zveřejnila, jsme se také dozvěděli, že Superheavy nebude provádět vstupní zážeh do atmosféry. Následovat tak bude až přechod na podzvukovou rychlost a závěrečný přistávací zážeh. Díky němu dosedne raketa měkce na hladinu oceánu. Následně budou otevřeny ventily, aby se nádrže naplnily vodou a Superheavy klesla na dno oceánu. To není žádná novinka, jelikož již dlouho víme, že se nepočítá se záchranou Superheavy ani Starship. Po simulovaném přistání rakety Superheavy následuje vypnutí motorů na kosmické lodi Starship. Ta po zhruba hodině a čtvrt letu vstoupí do atmosféry a možná o dalších patnáct minut nebržděně dopadne na hladinu oceánu. Systém Superheavy Starship je extrémně složitý a kvůli naprosté odlišnosti od jiných nosičů ve spoustě zásadních věcí, není vůbec jisté, kam až se podaří při prvním letu dostat. Každopádně při něm ale SpaceX získá spoustu dat a zkušeností, které pak bude moci využít nejen pro vylepšování dalších prototypů, ale i pro další starty. Pro lepší přehlednost zde máte časovou osu celého dne – od uzavření silnice až po konec letu.
T- 07:00:00 – Bude uzavřena silnice vedoucí k rampě a pláži
T- 04:00:00 – Všichni zaměstnanci opustí rampu
T- 02:00:00 – Ředitel startu zahájí hlasování a ověří, že je vše připraveno na zahájení tankování
T- 01:39:00 – Začne tankování pohonných látek do Superheavy
T- 01:22:00 – Začne tankování pohonných látek do Starship
T- 00:45:00 – SpaceX spouští své vysílání
T- 00:16:40 – Začne chlazení Raptorů na Superheavy
T- 00:00:10 – Aktivace systému FireX
T- 00:00:08 – Začíná zážehová sekvence
T- 00:00:00 – Svorky, které drží Superheavy se uvolní a Superheavy Starship odstartuje (Vzrušení zaručeno)
T+ 00:00:55 – V tento moment nastává fáze Max-Q, nebo-li fáze největšího dynamického namáhání
T+ 00:02:49 – MECO – vypnutí motorů na Superheavy
T+ 00:02:52 – Separace Starship
T+ 00:02:57 – Zážeh motorů Starship
T+ 00:03:11 – Superheavy Boostback Burn – Superheavy se otočí protisměru letu, zažehne motory a nasměruje dráhu letu zpět k pobřeží.
T+ 00:04:06 – Superheavy vypne motory
T+ 00:07:32 – Superheavy se dostane na podzvukovou rychlost
T+ 00:07:40 – Superheavy zahájí přistávací zážeh
T+ 00:08:03 – Přistávací zážeh Superheavy skončil. Ta měkce dosedá na hladinu moře
T+ 00:09:20 – Vypnutí motorů na Starship, která dosáhla požadované dráhy
T+ 01:17:21 – Starship vstupuje do atmosféry
T+ 01:28:43 – Starship se pohybuje podzvukovou rychlostí
T+ 01:30:00 – Starship S24 nebržděně dopadá na hladinu oceánu
Závěrečný přehled:
- Startovní okno: 17. dubna od 14:00 až 16:30 SELČ
- Místo startu: Rampa OLP-1, Boca Chica, Texas
- Raketa: Superheavy Starship
- Primární náklad: žádný
- Hmotnost nákladu: žádná
- Cílová dráha: Transatmosférická s perigeem v hustších vrstvách atmosféry (Starship nedokončí ani jeden oblet Země)
- První stupeň: Superheavy se pokusí o simulované přistání nad hladinou oceánu
Jelikož se u tohoto startu předpokládají odklady, spustíme náš přenos klasicky 15 minut před startem, tedy okolo 13:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
EDIT 10:50
Došlo k odkladu startu o jednu hodinu na 15:00. Náš přenos tedy začne ve 14:45.
EDIT 13:45
SpaceX posunula start na 15:20 SELČ. Náš přenos by tedy začal v 15:05.
U takto důležitého startu Vám navíc zajistíme klasický psaný online přenos, u kterého není potřeba manuálně obnovovat stránku. V rámci tohoto přenosu pokryjeme závěrečné hodiny před startem, start samotný i nejbližší hodiny po něm.
Zdroje informací:
https://everydayastronaut.com/
https://www.spacex.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/2023/01/NSF-2023-01-23-22-43-02-812-scaled.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FtMT-VHWIAEXPiQ?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FtDQ8N9aIAAmTDr?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FttM4_uaUAAyzyV?format=jpg&name=large
Bylo by super splnit co nejvíc milníků, ale držím všechny palce, aby nedošlo k poškození rampy. Moc se těším, ať už to dopadne jakkoli!
Žasnu nad majestátností téhle rakety a s mírnou nadsázkou si říkám, jestli se tohle monstrum vůbec dokáže odlepit od rampy. Musk má jistě oproti von Náckovi, který podobnou obludu stavěl, obrovskou výhodu v podobě výkonné výpočetní techniky. Jaká je vůbec pravděpodobnost, že to Muskovi cestou nahoru nebouchne?
Stejně nechápu že se to neletí na oběžnou dráhu.
Nechápu proč se StarShip nepokusí o měkké přistání na pevninu, když sama StarShip už přistávala – prostě další test a data.
Pro účely testu je dosažení oběžné dráhy naprosto zbytečné.
Myslel jsem že dojde alespon skoro k jednomu obletu země, aby se otestovali tepelné destičky při vyšší rychlosti….
Ale Musk asi dobře ví jaký je postup….
Držím palce a těším se na videopřenos!
Rychlost bude nižší jen zanedbatelně, takže to nevadí.
Pamatuju si zcela živě, když se docela nedávno začaly svařovat první skruže… Kdy plno skeptiků tvrdilo, že nerez svařit nelze, že to nikdy nemůže letět, že motor na metan je blbost, atd, atd… A dneska to tady před námi stojí připravený ke startu. Já těm klukům americkejm držím palce… Kloubouk dolů.
Ono tohle je dost subjektivni (jak uz tak vzpominky byvaji). Ja si napriklad zadne takove diskuze, ani zadna takova kategoricka tvrzeni, nevybavuji. Ale pamatuji si, ze je to takovy evergreen tvrdit, ze vsichni ostatni rikali, ze to nejde. Mozna prestante chodit na ta fora, kde se takovi jedinci vyskytuji. Tady na K. to byva kultivovane.
Ohledne toho „nedavno“, to je taky subjektivni. Jsou to 4 roky, co se zacaly svarovat prvni skruze (jak rychle rostou :-)). Nedavno nebo ne, rychleji to asi ani nejde. On taky vyvoj zdaleka neni u konce. Ale snad uz je v polovine… 🙂
SpaceX subreddit toho byl plný: „Neblázněte je to zcela jasně vodojem, rakety se ve stanu vyrábět nedají.“
Ale vzhledem k tomu že Starhoppera vyráběla firma co dělá právě ty vodojemy to pochopitelné bylo.
Jo aha, no reddit 😉 Tim je asi receno vse.
I u nás bylo pár takových komentářů. 😉
Souhlasím, já s taky na žádná takové kategorická tvrzení (nelze svařit nerez, atd.) nevzpomínám a to jsem četl myslím dobře. Pochybnosti samozřejmě byly – to je přirozené, viz. původní kompozitní nádrže které moc nevyšly. Některé zůstávají i teď (celkově bezpečnost pilotované verze, hlavně přistávání). Halu už taky mají a nedělají vše venku. SpaceX udělala obrovský kus práce a přecijen teď SH/Starship už nevypadá jako „vodojem“ Starhopper. Hlavní je, že je to na dobré cestě a první fáze – umět dostat nahoru obrovskou loď s velkým nákladem je blízko.
Co se myslím opravdu povedlo a nazačátku o tom nebyla vůbec řeč, je ona věž, která slouží pro integraci/start a zároveň zachytávání při přistávání. Elegantní řešení které zabije několik much jednou ranou.
Souhlasím
Integrační věž je skvělé vymyšlená.
Kdy budou zažehnuty motory StarShip, při startu nebo těsně před odhození nosiče?
Motory Starship nemohou být zažehnuty při startu. To by zničilo Superheavy. Motory se zapalují až po separaci. Mimochodem je to napsáno i v tomto článku, konkrétně v časové ose.
Omlouvám se, přehlédl jsem to. Děkuji za odpověď. Dobře a jaké motorové systémy běží ve StarShip než dojde k odhození nosiče a zažehnutí motorů?
Do odhození nepracuje na Starship žádný motor. Jen na Super Heavy.
Berte to prostě tak, že Starship je druhý stupeň rakety. První je Superheavy.
Chápu tedy, že v rámci mezinárodní oficiální klasifikace nepůjde tentokrát ještě o uznatelný kosmický let s přiděleným číslem COSPAR?
Vidím to tak.
Je prosím možné odstranit ten žlutý banner vedoucí na neaktuální článek jak bylo přislíbeno? Snažím se na váš přenost navést prarodiče a tohle je určitě zmate.
Kolega, který to zajišťuje, je bohužel v práci a přes mobil to jde těžko. Abychom to aspoň trochu usnadnili, připnuli jsme článek s komentovaným přenosem pod banner, aby byl lépe na očích.
Ano, to přece jen pomáhá.
To jsou nervy. Jak na divadle. 😀
Tak nic. – Tak slez!
Nechtěl jsem vypisovat pesimistickou anketu, ale teď tedy:
Kolik myslíte, že bude odkladů startu? Tohle byl první. Já tipuji ještě dva.
Přiznám se, že jsem asi jediný fanoušek kosmonautiky na světě, který dnešní odklad uvítal. 🙂
Když jsem totiž zapnul svou „chytrou“ TV, tak jsem byl na obrazovce mým drahým poskytovatelem uvítán zprávou o „úžasném updatu služeb“. Jaká bylo ale moje překvapení, když jsem po spuštění Youtube aplikace a startu přímého přenosu po několika sekundách na obrazovce viděl pouze rozmazané šmouhy. Ani přepnutí na oficiální vysílání SpaceX, ani na NASASpaceflightnow nic nepomohlo, stále jenom barevné šmouhy (ale zvuk šel). Následovalo horečné hledání řešení, kolotoč restartů, downdatů a následně updatů softwaru, až to vypadalo, že rozchodit vysílání si co do složitosti nezadá se startem reálné kosmické lodi. A když nakonec konečně začalo zařízení „sekat dobrotu“, tak jsem se dozvěděl, že start byl odložen, s tím, že kdyby proběhl, tak bych ho neviděl. Takže jsem vlastně rád. 🙂
No a?
Proč takový náznak povýšenosti?
Ďalší pokus o štart je plánovaný na 19.4.2023 (streda), alebo 20,4.2023 (štvrtok)? Lebo na FB a tu na webe sú rôzne údaje.
I tady byl původně odpočet na čtvrtek, ale změnilo se to.
Ano, start se posouvá nejdříve na čtvrtek.
Jasně, odpočet tady teď běží pro Falcon. Předtím tam byl pro SH.
Bylo by super splnit co nejvíc milníků, ale držím všechny palce, aby nedošlo k poškození rampy. Moc se těším, ať už to dopadne jakkoli!
Žasnu nad majestátností téhle rakety a s mírnou nadsázkou si říkám, jestli se tohle monstrum vůbec dokáže odlepit od rampy. Musk má jistě oproti von Náckovi, který podobnou obludu stavěl, obrovskou výhodu v podobě výkonné výpočetní techniky. Jaká je vůbec pravděpodobnost, že to Muskovi cestou nahoru nebouchne?
Stejně nechápu že se to neletí na oběžnou dráhu.
Nechápu proč se StarShip nepokusí o měkké přistání na pevninu, když sama StarShip už přistávala – prostě další test a data.
Pro účely testu je dosažení oběžné dráhy naprosto zbytečné.
Myslel jsem že dojde alespon skoro k jednomu obletu země, aby se otestovali tepelné destičky při vyšší rychlosti….
Ale Musk asi dobře ví jaký je postup….
Držím palce a těším se na videopřenos!
Rychlost bude nižší jen zanedbatelně, takže to nevadí.
Pamatuju si zcela živě, když se docela nedávno začaly svařovat první skruže… Kdy plno skeptiků tvrdilo, že nerez svařit nelze, že to nikdy nemůže letět, že motor na metan je blbost, atd, atd… A dneska to tady před námi stojí připravený ke startu. Já těm klukům americkejm držím palce… Kloubouk dolů.
Ono tohle je dost subjektivni (jak uz tak vzpominky byvaji). Ja si napriklad zadne takove diskuze, ani zadna takova kategoricka tvrzeni, nevybavuji. Ale pamatuji si, ze je to takovy evergreen tvrdit, ze vsichni ostatni rikali, ze to nejde. Mozna prestante chodit na ta fora, kde se takovi jedinci vyskytuji. Tady na K. to byva kultivovane.
Ohledne toho „nedavno“, to je taky subjektivni. Jsou to 4 roky, co se zacaly svarovat prvni skruze (jak rychle rostou :-)). Nedavno nebo ne, rychleji to asi ani nejde. On taky vyvoj zdaleka neni u konce. Ale snad uz je v polovine… 🙂
SpaceX subreddit toho byl plný: „Neblázněte je to zcela jasně vodojem, rakety se ve stanu vyrábět nedají.“
Ale vzhledem k tomu že Starhoppera vyráběla firma co dělá právě ty vodojemy to pochopitelné bylo.
Jo aha, no reddit 😉 Tim je asi receno vse.
I u nás bylo pár takových komentářů. 😉
Souhlasím, já s taky na žádná takové kategorická tvrzení (nelze svařit nerez, atd.) nevzpomínám a to jsem četl myslím dobře. Pochybnosti samozřejmě byly – to je přirozené, viz. původní kompozitní nádrže které moc nevyšly. Některé zůstávají i teď (celkově bezpečnost pilotované verze, hlavně přistávání). Halu už taky mají a nedělají vše venku. SpaceX udělala obrovský kus práce a přecijen teď SH/Starship už nevypadá jako „vodojem“ Starhopper. Hlavní je, že je to na dobré cestě a první fáze – umět dostat nahoru obrovskou loď s velkým nákladem je blízko.
Co se myslím opravdu povedlo a nazačátku o tom nebyla vůbec řeč, je ona věž, která slouží pro integraci/start a zároveň zachytávání při přistávání. Elegantní řešení které zabije několik much jednou ranou.
Souhlasím
Integrační věž je skvělé vymyšlená.
Kdy budou zažehnuty motory StarShip, při startu nebo těsně před odhození nosiče?
Motory Starship nemohou být zažehnuty při startu. To by zničilo Superheavy. Motory se zapalují až po separaci. Mimochodem je to napsáno i v tomto článku, konkrétně v časové ose.
Omlouvám se, přehlédl jsem to. Děkuji za odpověď. Dobře a jaké motorové systémy běží ve StarShip než dojde k odhození nosiče a zažehnutí motorů?
Do odhození nepracuje na Starship žádný motor. Jen na Super Heavy.
Berte to prostě tak, že Starship je druhý stupeň rakety. První je Superheavy.
Chápu tedy, že v rámci mezinárodní oficiální klasifikace nepůjde tentokrát ještě o uznatelný kosmický let s přiděleným číslem COSPAR?
Vidím to tak.
Je prosím možné odstranit ten žlutý banner vedoucí na neaktuální článek jak bylo přislíbeno? Snažím se na váš přenost navést prarodiče a tohle je určitě zmate.
Kolega, který to zajišťuje, je bohužel v práci a přes mobil to jde těžko. Abychom to aspoň trochu usnadnili, připnuli jsme článek s komentovaným přenosem pod banner, aby byl lépe na očích.
Ano, to přece jen pomáhá.
To jsou nervy. Jak na divadle. 😀
Tak nic. – Tak slez!
Nechtěl jsem vypisovat pesimistickou anketu, ale teď tedy:
Kolik myslíte, že bude odkladů startu? Tohle byl první. Já tipuji ještě dva.
Přiznám se, že jsem asi jediný fanoušek kosmonautiky na světě, který dnešní odklad uvítal. 🙂
Když jsem totiž zapnul svou „chytrou“ TV, tak jsem byl na obrazovce mým drahým poskytovatelem uvítán zprávou o „úžasném updatu služeb“. Jaká bylo ale moje překvapení, když jsem po spuštění Youtube aplikace a startu přímého přenosu po několika sekundách na obrazovce viděl pouze rozmazané šmouhy. Ani přepnutí na oficiální vysílání SpaceX, ani na NASASpaceflightnow nic nepomohlo, stále jenom barevné šmouhy (ale zvuk šel). Následovalo horečné hledání řešení, kolotoč restartů, downdatů a následně updatů softwaru, až to vypadalo, že rozchodit vysílání si co do složitosti nezadá se startem reálné kosmické lodi. A když nakonec konečně začalo zařízení „sekat dobrotu“, tak jsem se dozvěděl, že start byl odložen, s tím, že kdyby proběhl, tak bych ho neviděl. Takže jsem vlastně rád. 🙂
No a?
Proč takový náznak povýšenosti?
Ďalší pokus o štart je plánovaný na 19.4.2023 (streda), alebo 20,4.2023 (štvrtok)? Lebo na FB a tu na webe sú rôzne údaje.
I tady byl původně odpočet na čtvrtek, ale změnilo se to.
Ano, start se posouvá nejdříve na čtvrtek.
Jasně, odpočet tady teď běží pro Falcon. Předtím tam byl pro SH.