Společnost Rocket Factory Augsburg (zkráceně RFA) byla založena v roce 2018 s cílem umožnit obchodní modely vytvářející ve vesmíru data pro lepší monitorování, ochranu a propojení naší planety. V této souvislosti je cílem firmy RFA nabízet služby v podobě vynášení nákladů na nízkou oběžnou dráhu Země i mimo ni a to s týdenní frekvencí za bezkonkurenční ceny. Společnost chce nejen snížit náklady na start v kosmickém průmyslu, ale také rozšířit okruh zájemců. To rozhodně nejsou skromné plány. Pomoci s jejich realizací má raketa RFA ONE, která chce vsadit na tři základní předpoklady. Tím prvním jsou služby zaměřené na zákazníka s důrazem na přesné doručení nákladu s vysokou úrovní flexibility misí v orbitální fázi. Druhým předpokladem jsou silně konkurenceschopné ceny umožněné technologií uzavřeného pracovního cyklu raketového motoru a třetím je využívání průmyslových komponent a nízkonákladových struktur.
Pohon rakety RFA ONE budou obstarávat raketové motory Helix a zrovna nedávno se firma RFA pochlubila dalším úspěchem v jejich vývoji. Během testů totiž jeden exemplář motoru Helix v letové konfiguraci zvládl kumulativní dobu zážehů 74 sekund. To sice nestačí pro let na oběžnou dráhu, ale i tak jde o významný pokrok. Testovací kampaň tvořily dva statické zážehy s délkou 30 a 40 sekund, kterým předcházel krátký čtyřsekundový test. Všechny tři zážehy byly provedeny na stejném exempláři motoru a bylo při nich dosaženo požadované délky trvání. Důležitá je i skutečnost, že i vypnutí motorů proběhlo bezpečně.
„Helix během zážehů s celkovou délkou 74 sekund pracoval perfektně, což platí i pro tři zážehové a vypínací sekvence, které proběhly bez nutnosti výměny jakéhokoliv dílu v motoru. Tato první kvalifikační kampaň obnášela také krátkodobé navýšení tahu raketového motoru na 130 % nominální úrovně. Jsme opravdu nadšeni z toho, jak spolehlivá a výkonná se naše konstrukce ukázala,“ nešetřil chválou Stefan Brieschenk, provozní ředitel firmy RFA a dodal: „Máme dostatek dat k tomu, abychom se mohli zaměřit na další milník, kterým je test integrovaných systémů horního stupně. V rámci této zkoušky bude motor Helix zažehnut po dobu, která bude odpovídat jeho provozu na horním stupni při ostré misi. Právě jsme prostřednictvím dokončení první kvalifikační kampaně udělali ohromný skok vstříc prvnímu startu.“
Tento test uzavřel úspěšnou testovací kampaň statických zážehů motoru Helix v letové konfiguraci. Tyto zkoušky, které proběhly ve švédské Kiruně, představují nejdůležitější milník v rámci dosavadního vývoje. Během 74 sekund fungování motoru byl jeho chod hladký a firma prokázala jeho odolnost a schopnost opakovaných zážehů. Cenná data nasbíraná během testů se využijí pro další optimalizaci motorů, které si firma RFA stoprocentně vyrábí sama. Společnost se chce nyní zaměřit na zmíněnou zkoušku integrovaného systému a zároveň zahájí údržbu a rozšíření testovacího stanoviště. S dalším testem se nyní počítá zhruba na konci letošního roku.
Aktuální trojice zážehů s celkovou délkou 74 sekund se možná nezdá moc úctyhodný, ale ještě před rokem se firma radovala z mnohem menšího úspěchu. V červenci 2021 totiž jejich motor Helix dočkal zážehu s délkou 8 sekund. Pokrok, který nastal během jednoho roku je tedy značný. Firma k události z minulého roku na svém webu poměrně směle prohlašuje, že se díky němu stala první soukromou firmou z Evropské unie, která úspěšně vyvinula a otestovala raketový motor s uzavřeným pracovním cyklem. Dále uvádí, že se stala teprve třetí soukromou firmou na světě, která dokázala úspěšně otestovat raketový motor s uzavřeným pracovním cyklem ve velkém měřítku. Tato prohlášení však raději nechme stranou, protože bychom se dostali ke vcelku složité definici toho, co ještě lze považovat za soukromou firmu a co už nikoliv.
Firma RFA na svém webu vysvětluje, že po uzavřeném pracovním cyklu sáhla z důvodu vyšší účinnosti a celkového výkonu ve srovnání s konvenčními raketovými motory s otevřeným pracovním cyklem. Částečně spálené výfukové plyny z turbočerpadla se zavádí přímo do spalovací komory, takže nedochází k uvolnění nespáleného paliva do okolí. Firma také zmiňuje, že „recyklace výfukových spalin“ (mimochodem velmi originální výraz) výrazně zvyšuje efektivitu nosiče při snížení nákladů na start a zároveň minimalizuje emise oxidu uhličitého. RFA však dříve s uzavřeným pracovním cyklem nepočítala. Až do roku 2020 používali otevřený pracovní cyklus, ale pak přešli na cyklus uzavřený, který je bohatý na kyslík. Část potřebných dílů (třeba turbočerpadlo) pro první vývojové verze motorů Helix si firma objednala od ukrajinské společnosti Južmaš, aby zkrátila dobu vývoje. Pozdější verze těchto součástek si však už společnost vyrobila sama.
Zdroje informací:
https://www.rfa.space/
https://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
https://orbitaltoday.com/wp-content/uploads/2020/11/RFA-launcher-one.png
https://www.rfa.space/wp-content/uploads/IEQ-HOT-1A-ULTRASLOMO-1520_HDR_incr.low_.jpg
https://www.rfa.space/wp-content/uploads/Dataplot.png
http://www.b14643.de/Spacerockets_3/Rocket-Factory/Gallery/RFA_7.JPG
Díky za info, slyším o něm poprvé. Jen doplním, že má tah 100 kN, specifický impuls 325 sec a spaluje RP-1/LOX.
Raketa má plánovanou nosnost 1350 kg na LEO ve výšce 300 km.
Rádo se stalo a díky za doplnění.
mám trochu obavu, že až se konečně dostanou do operačního stádia, tedy pokud se tam vůbec dostanou, tak na LEO bude jezdit klasicky MHD v podání SpaceX za směšné ceny a na LEO pak budou dál rozvážet tahače dle potřeby konkrétní dráhy. To vše za docela směšné peníze i když asi ne až tak moc, protože nebude konkurence. A ano, chtělo by to konkurenci jako sůl, bohužel se nikde žádná nerýsuje a to je velká škoda, takže nezbývá než doufat, že EM nasadí solidní cenu i když asi bude chtít vydělávat na lety na Mars.
SpaceX určitě posune kosmonautiku vpřed, ale nevěřím tomu, že by se všechny starty posunuly právě na SH/SS.
To se určitě nestane, posunou se tam ty komerční, ty státní ne, ale bude větší a větší problém lidem vysvětlit proč mají platit za x krát dražší starty.
Podpora domácí ekonomiky je v mnoha ohledech více než dostatečným důvodem.
Víte podpora je fajn, ale ne formou zaostávání. Bohužel EU si myslí, že když schopným sebere peníze a dá je jiným, tak tím dělá něco dobrého. Bohužel toto je často pravým opakem toho, co je potřeba. No a když už někdo chce investovat, tak často raději uteče jinam, kde mu nebudou házet klacky pod nohy.
Tohle ale není zaostávání.
Já bych řekl, že bohužel je, protože pokud by letěli zítra, tak by to bylo pozdě, ale oni ještě nemají ani motor, který by vydržel délku hoření na prvním stupni.
To je marná diskuse. Vývoj probíhá u všech bez rozdílu postupně.
Opět jen demagogie. Jeden typ rakety neobslouží všechny druhy nákladů, ať už státních, či soukromých. SH/SS je jako nosič lehkých družic celkem nevhodný. Bude mít velkou nosnost a jeho účel je někde jinde. Primárně vzniká, jako systém pro Mars a Měsíc. Už z časových důvodů vychází start na malé raketě výhodněji. Navíc, čím více těch raket bude a čím více poroste konkurence tím nižší ceny budou celkově. Jsem zvědav zda za pár let uznáte, že jste se mýlil. Jak Vás znám tak ne. Stejně jako jste to neuznal nikdy v minulosti. Proto je každá diskuse s Vámi marná. Přesně jak píše Dušan.
Ne, nebudou.
Pardon, ještě jsem chtěl poděkovat za informace, které mi přesně v článku chyběly.