sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Virgin Galactic

Společnost Virgin Galactic oznámila, že výroba nových suborbitálních kosmických letounů je i nadále na dobré cestě, aby umožnila zahájení komerčních letů v polovině příštího roku, a zároveň zvažuje obnovení prodeje letenek.

Landspace

Čínský startup Landspace v sobotu vynesl na oběžnou dráhu šest družic Tianyi. Družice vynesla raketa Zhuque-2E z rampy v testovací oblasti Dongfeng Commercial Space Innovation Test Area v raketovém středisku Jiuquan.

NGA

National Geospatial-Intelligence Agency (NGA) se připravuje na otevření svého nového kampusu „NGA West“ severně od centra St. Louis koncem září. Toto otevření je vyvrcholením téměř desetiletého úsilí o modernizaci působnosti agentury na Středozápadě.

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Výroba pomocných motorů pro Artemis III

Výroba deseti segmentů pomocných urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky pro raketu SLS na misi Artemis III, při které se lidé po desítkách let vrátí na povrch Měsíce, byla dokončena. Týmy expertů dokončily výrobní fázi segmentů 18. května. Každý ze dvou motorů na tuhé pohonné látky tvoří pět těchto segmentů, které budou před startem sesazeny na sebe. Při startu se pak tyto dva motory na tuhé pohonné látky postarají o tah 3,2 milionu kg, což je více než 75 % tahu celé SLS. Každý pomocný stupeň tvoří tři hlavní části – přední lem, samotný motor a zadní lem. Segmenty motoru budou uloženy v Utahu na základně firmy Northrop Grumman, dokud nepřijde čas jejich transportu na Kennedyho středisko na Floridě. V tamní hale VAB pak budou tyto segmenty usazeny na mobilní vypouštěcí plošinu.

Jako vždy ale platí, že tento krok je jen jedním dílkem větší skládačky. Experti z NASA a Northrop Grumman na Kennedyho středisku již sestavují a testují avioniku a další systémy pomocných stupňů pro mise Artemis II a III, probíhá příprava na start mise Artemis I a živo je i v Utahu. V areálu firmy Northrop Grumman probíhá lití pohonné směsi do segmentů motorů pro Artemis IV a pokračuje i příprava vylepšených urychlovacích motorů. Ty přijdou ke slovu při misi Artemis IX a dalších. Nejnovější zážeh zmenšeného modelu proběhl 1. června.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/205224_02.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
2 let před

75% tahu celé rakety pomocné boostery na TPH. Vodík letu moc nepomůže. Proč se ho drží u 1. stupně?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrV

Centrální stupeň konstrukčně vychází z externí nádrže raketoplánů a používá motory RS-25 z éry raketoplánů. Takto bylo rozhodnuto z důvodu zachování výrobních linek a zkrácení doby vývoje zbrusu nového hardwaru. Navíc pohon kapalným kyslíkem a vodíkem je z kapalných pohonných látek prakticky nejvýhodnější.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Z důvodu velikosti a izolace nádrže se vyhoda lsp ztrácí.
To se ví také. Takže zůstává jen důvod 1. Navíc velmi drahý …

Mr G
Mr G
2 let před
Odpověď  PetrV

SRB sa takto pouzivali aj pri raketoplane. Prakticky rovnako to ma aj raketa Ariane 5, ktora ma v podstate „identicky koncept“ ako SLS. Velky hlavny stupen, ktory dotlaci naklad az na orbitu + 2 bocne SRB.

Dolezite je ale to, ze SRB sa pouzivaju len po dobu prvych ca 2 minut, kedy je raketa este velmi tazka, plna paliva a samotny prvy stupen by sa pomocou svojich motorov ani neodlepil od zeme. SRB teda raketu „roztlacia“ z nuly na urcitu rychlost a do urcitej vysky, kde uz raketa spali tolko paliva, ze dalej dokaze zrychlovat uz len za pomoci motorov na hlavnom stupni.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Mr G

Hmmm, hmmm takže vodík je vybusný, drahý a výhodný pouze u druhého a třetího stupně, přičemž se špatně skladuje.
Snažím se to pochopit….

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  PetrV

LH2/LOX v centrálním, resp. v prvním stupni, je poměrně rozšířený koncept. STS, Eněrgija, Ariane 5, H-II, H3, Delta IV

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Kopírování stejných drahých chyb.
Kde vzniklo to pomatení drahým kapalným vodíkem s velkou nádrží?

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  PetrV

On to fakticky je druhý stupeň, jen hoří už od začátku. Konstrukčně to vychází líp než kdyby dolů posadili velký stupeň na TPH a trochu menší vodíkovou nádrž až na něj.

athlo
athlo
2 let před

Segmenty dokazi vyrobit opravdu rychle. Kez by i dalsi casti SLS byly takto rychle vyrobitelne.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  athlo

Ony postupně vznikají, jen jsou konstrukčně mnohem náročnější.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vodík je prevít a nakonec méně výkonný nežli jiná paliva.

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  PetrV

LH2/LOX jsou v prvních a horních stupních raket používaných kosmickými agenturami NASA, ESA, JAXA, CNSA a v horním stupni i ISRO. Vodík jako palivo je používán už 60 let a bude používán i nadále.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.