Výroba deseti segmentů pomocných urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky pro raketu SLS na misi Artemis III, při které se lidé po desítkách let vrátí na povrch Měsíce, byla dokončena. Týmy expertů dokončily výrobní fázi segmentů 18. května. Každý ze dvou motorů na tuhé pohonné látky tvoří pět těchto segmentů, které budou před startem sesazeny na sebe. Při startu se pak tyto dva motory na tuhé pohonné látky postarají o tah 3,2 milionu kg, což je více než 75 % tahu celé SLS. Každý pomocný stupeň tvoří tři hlavní části – přední lem, samotný motor a zadní lem. Segmenty motoru budou uloženy v Utahu na základně firmy Northrop Grumman, dokud nepřijde čas jejich transportu na Kennedyho středisko na Floridě. V tamní hale VAB pak budou tyto segmenty usazeny na mobilní vypouštěcí plošinu.
Jako vždy ale platí, že tento krok je jen jedním dílkem větší skládačky. Experti z NASA a Northrop Grumman na Kennedyho středisku již sestavují a testují avioniku a další systémy pomocných stupňů pro mise Artemis II a III, probíhá příprava na start mise Artemis I a živo je i v Utahu. V areálu firmy Northrop Grumman probíhá lití pohonné směsi do segmentů motorů pro Artemis IV a pokračuje i příprava vylepšených urychlovacích motorů. Ty přijdou ke slovu při misi Artemis IX a dalších. Nejnovější zážeh zmenšeného modelu proběhl 1. června.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/205224_02.jpg
75% tahu celé rakety pomocné boostery na TPH. Vodík letu moc nepomůže. Proč se ho drží u 1. stupně?
Centrální stupeň konstrukčně vychází z externí nádrže raketoplánů a používá motory RS-25 z éry raketoplánů. Takto bylo rozhodnuto z důvodu zachování výrobních linek a zkrácení doby vývoje zbrusu nového hardwaru. Navíc pohon kapalným kyslíkem a vodíkem je z kapalných pohonných látek prakticky nejvýhodnější.
Z důvodu velikosti a izolace nádrže se vyhoda lsp ztrácí.
To se ví také. Takže zůstává jen důvod 1. Navíc velmi drahý …
SRB sa takto pouzivali aj pri raketoplane. Prakticky rovnako to ma aj raketa Ariane 5, ktora ma v podstate „identicky koncept“ ako SLS. Velky hlavny stupen, ktory dotlaci naklad az na orbitu + 2 bocne SRB.
Dolezite je ale to, ze SRB sa pouzivaju len po dobu prvych ca 2 minut, kedy je raketa este velmi tazka, plna paliva a samotny prvy stupen by sa pomocou svojich motorov ani neodlepil od zeme. SRB teda raketu „roztlacia“ z nuly na urcitu rychlost a do urcitej vysky, kde uz raketa spali tolko paliva, ze dalej dokaze zrychlovat uz len za pomoci motorov na hlavnom stupni.
Hmmm, hmmm takže vodík je vybusný, drahý a výhodný pouze u druhého a třetího stupně, přičemž se špatně skladuje.
Snažím se to pochopit….
LH2/LOX v centrálním, resp. v prvním stupni, je poměrně rozšířený koncept. STS, Eněrgija, Ariane 5, H-II, H3, Delta IV
Kopírování stejných drahých chyb.
Kde vzniklo to pomatení drahým kapalným vodíkem s velkou nádrží?
On to fakticky je druhý stupeň, jen hoří už od začátku. Konstrukčně to vychází líp než kdyby dolů posadili velký stupeň na TPH a trochu menší vodíkovou nádrž až na něj.
Segmenty dokazi vyrobit opravdu rychle. Kez by i dalsi casti SLS byly takto rychle vyrobitelne.
Ony postupně vznikají, jen jsou konstrukčně mnohem náročnější.
Vodík je prevít a nakonec méně výkonný nežli jiná paliva.
LH2/LOX jsou v prvních a horních stupních raket používaných kosmickými agenturami NASA, ESA, JAXA, CNSA a v horním stupni i ISRO. Vodík jako palivo je používán už 60 let a bude používán i nadále.