sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Odhalení rakety Neutron

Společnost Rocket Lab vstoupila na trh s raketovými nosiči poměrně nedávno, ale přinesla do odvětví tolik potřebný svěží vítr. Jejich raketa Electron na trhu našla uplatnění, a o zákazníky rozhodně není nouze. Společnost ovšem nezůstává na místě a snaží se dále posouvat, jednak je v plánu opětovné použití prvních stupňů raket Electron, a od března tohoto roku, také víme, že se chystá úplně nový nosič. Má být výkonnější, opakovaně použitelný a dokonce i schopný vynášet lidskou posádku. Tím vším má být Neutron a právě dnes bychom se o něm měli dozvědět mnohem více podrobností, protože ředitel společnosti Peter Beck chystá veřejně dostupný živý přenos s dalšími podrobnostmi. Očekávání jsou velká. Proto jsme se rozhodli, že Vám z této události zprostředkujeme živě psaný přenos, který začíná právě teď.

Vůbec poprvé by měly zaznít informace o designu, plánovaných materiálech, pohonu, opětovné použitelnosti a celkové architektuře rakety Neutron. Vysílání události začíná ve 14 hodin a můžete ho sledovat anglicky přímo na youtube, a navíc pro vás bude na této stránce připraven česky psaný textový přenos, o který se budou starat Dušan Majer a Karel Zvoník. Stránku nemusíte obnovovat, nové příspěvky se vám budou ukazovat automaticky.

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FFd3M3D

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
2 let před

Hezký kluci,děkuji!Dobrý nápad!Jen těch informací bylo málo,spoustu dalších otázek se vyrojilo,ale to je tak vždycky,když se prezentuje něco nového.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  tonda

Já bych řekl, že informací jsme se dozvěděli mnoho. Až doposud jsme o Neutronu moc nevěděli. Teď je celá řada otázek zodpovězena.

Homer
Homer
2 let před

Vyzerá to pekne. Ak som dobre rozumel, v roku 2025 by sme to mohli vidieť naživo?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Homer

Spekuluje se o 24/25.

Jan Jancura
Jan Jancura
2 let před

Díky za článek. Zajímavá koncepce, zdá se mi optimální, doufám že se jim ji podaří zrealizovat. Mají pro to zkušenosti z Electronu. Zdá se mi však její nosnost pro pilotovanou loď dost malá, ale uvidíme.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Jan Jancura

Nosnost 15 tun (v režimu jednorázového použití stupně) by na nízkou oběžnou dráhu stačilo. Prakticky všechny pilotované kosmické lodě dneška jsou lehčí.

Jan Jancura
Jan Jancura
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

To určitě ano, já spíš myslel na případ s opakovatelně použitelným 1. stupněm. Zajímalo by mne, zda v tom případě chtějí vyvíjet i tu pilotovanou loď. V tom případě by ty pilotovaná a nákladní verze měly vycházet ze stejného základu (jako Dragon) a pak by ta opakovatelnost byla asi nutná.

vik_tor
vik_tor
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vzdyt pilotovanu Sojuz vazi 7500 kg. 8000 kg pro pilotovanou lod na LEO je OK

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  vik_tor

Ono není vhodné chodit u pilotovaných misí s nosností až na krev, je vhodné mít nějakou rezervu. Ale je fakt, že kdyby se Sojuz zmenšil, aby nebyl pro tři lidi, tak by tam rezerva vzniknout mohla.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  Jan Jancura

U pilotované verze bych se nebál ani tak o hmotnost lodě (zmenšený Dragon pro dva to unést musí), ale spíš o, to, jak ji namontují, když je celý druhý stupeň i s nákladem pod aerodynamickým krytem. Teoreticky mohou jít stylem Starship, že se záchranou během startu se počítat nebude, ale i tak je potřeba nějak řešit nastupování na rampě. OK, i průlezy v krytu jsme viděli, ale to mi v tomto případě připadá zvláštní. A dá se taky vyrobit Frankensteinovo monstrum podobné Atlasu se Starlinerem, které umožní i tu záchranu při poruše nosné rakety. Nakonec je tu varianta Starship, u které by kryt úplně vyhodili a loď spojili s druhým stupněm možná odhazovatelným jako servisní modul. Pokud se do toho opravdu pustí, bude o zábavu postaráno.

Jan Jancura
Jan Jancura
2 let před
Odpověď  Vojta

S tou záchranou u pilotované verze to bude zajímavé, jak to vyřeší. Nechci zde hádat.

baykanur
baykanur
2 let před

Tato prezentace mi připomněla, co bych chtěl, aby Evropa udělala, konkrétně: odpalovací zařízení prvního stupně založené na Themis (ocelová nádrž) a Prometheus (metanový motor); a poslední stupeň pro vysoké oběžné dráhy odvozený od Vega E (velmi ekonomický kompozitní stupeň, snižuje celkové náklady z 5 milionů EUR na méně než 1 milion) a na Mira (malý metanový motor schopný vícenásobného zážehu a fungovat jako služba modul pro znovupoužitelné vesmírné letadlo Space Rider).

Vzhledem k tomu, že první stupeň je určen pro tahovou raketu 10 t a poslední stupeň pro tahovou raketu 3 t, je zapotřebí přepracování tohoto stupně. Kromě toho by mohl být žádoucí mezistupeň, který by zpočátku mohl být poháněn pouze jedním Prometheem (nebo mnoha Mira) a v budoucnu (po naučení se s prvním stupněm) by bylo možné jej obnovit pomocí jednoho nebo dvou Mira jako re. – vstupní tryska.

Tato raketa by mohla vynést na oběžnou dráhu až 3 orbitální laboratoře Space Rider nebo jeden větší Space Rider (o celkové hmotnosti 10 t) a doufejme, že by byla schopna vynést na oběžnou dráhu malou posádku.

Mira a Themis už mají za sebou roky experimentování… poslední stupeň Vega (poháněný Mirou) a Prometheus nedávno zažily inauguraci svých příslušných testovacích stolic pro první horké testy.

ldx
ldx
2 let před
Odpověď  baykanur

Evropu k tomu nic nenutí, svých pár startů mají jisté – takže zatím nemají žádný velký důvod pouštět se do takové změny…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.