sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přípravy rakety Sojuz 5 pokračují

Společnost Energomaš v plném rozsahu dokončila testy druhého raketového motoru RD-171MV. V blízké době se tento motor vydá do Samary, konkrétně do Raketového a kosmického střediska Progress, kde bude sestaven první stupeň nosné rakety Sojuz-5. Na motor RD-171MV budou čekat další zkoušky, kterými projde celý první stupeň. „Připravovaný nosič Sojuz-5 bude schopen vynést na nízkou oběžnou dráhu Země až 17 tun užitečného nákladu, s použitím horního stupně dopraví až 5 tun na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární a až 2,5 tuny na geostacionární dráhu. Bude to univerzální raketa pro různé úkoly. Náš podnik přísně dodržuje všechny termíny výroby motorů, takže v roce 2023 zahájí Sojuz-5 letové zkoušky. Nyní se v naší montážní hale skládají další exempláře motorů RD-171MV,“ uvedl generální ředitel NPO Energomaš Igor Arbuzov.

RD-171MV
RD-171MV
Zdroj: https://www.roscosmos.ru/

RD-171MV je nejvýkonnějším raketovým motorem na kapalné pohonné látky na světě – motor vážící 10 tun vyvine tah přes 800 tun. NPO Energomaš jej založil na modifikacích motoru RD-170/171, který byl vyvinut 80. letech v rámci programu Eněrgija-Buran. Kromě dvou startů na raketě Eněrgija byl úspěšně používán na středně silné raketě Zenit, kterou poháněl až do ukončení jejího provozu (v projektu Sea Launch přišel poslední start v květnu 2014, v rámci pozemních startů v prosinci 2017).

Jedná se o nový raketový motor. Od svých předchůdců se RD-171MV liší novým řídicím systémem, či vylepšenou tepelnou ochranu. Turbína, která je nejvíce namáhaným prvkem konstrukce motoru, se méně zahřívá, což prodlužuje její životnost. Motor si zachovává stejný tah, ale má vyšší specifický impuls. Tím, že byl motor navržen v digitálním prostředí, se zjednodušuje další modernizace jeho dílů,“ uvedl Pjotr Ljovočkin, hlavní konstruktér společnosti NPO Energomaš.

Přeloženo z:
https://www.roscosmos.ru/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/E-rgdJSXoAACoAz?format=jpg&name=large
https://www.roscosmos.ru/media/gallery/big/26349/5588379046.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David Suchomel
David Suchomel
3 let před

Takže je to 4 komorový motor? A s uzavřeným cyklem, jest tak?

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před
Odpověď  David Suchomel
Marw
Marw
3 let před
Odpověď  David Suchomel

Áno, je to pomerne zaujímavá konštrukcia. Motor má 4 spaľovacie komory, dve samostatné predspaľovacie komory (priznám sa netuším ako sa správne volá preburner po slovensky) a jedno spoločné turbočerpadlo.

Dali2
Dali2
3 let před
Odpověď  David Suchomel

No neviem, ja tam vidim oxidizer-rich, takze nie full-flow.

Dan
Dan
3 let před
Odpověď  Dali2

Já tam vidím Oxidizer-rich staged combustion. Doufám, že reagujete na to že to je čtyřkomorák s uzavřeným cyklem. Ano, je. Čtyřkomorový na společné hřídeli, s uzavřeným palivovým cyklem s přebytkem okysličovadla.

ldx
ldx
3 let před

Je to takový „mírný pokrok v mezích zákona“. V podstatě od dob raketoplánu Buran tady máme nový, vylepšený motor, od toho, který tam byl původně použitý. Takže více než 30 let. A předpokládaný první start v roce 2023 taky nijak neoslní…

Dan
Dan
3 let před
Odpověď  ldx

Jako bych četl o STS -> SLS. Jen název orbiteru je jiný. 🙂

ldx
ldx
3 let před
Odpověď  Dan

Tak SLS poletí snad na jaře příštího roku (konečně). A technologie je jiná, nemá to motor na kapalná paliva. Ani nosič se výkonově nemůže rovnat, to by museli mít něco na úrovni té Eněrgie nebo Angary.

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  ldx

Zima 2021/2022

Dan
Dan
3 let před
Odpověď  ldx

Chápu 🙂 jen jsem rád, že se to i tam trochu hýbe.

Jan Jancura
Jan Jancura
3 let před

A proč by měl pokud je funkční. U chemických raketových motorů nic převratného nevymyslíte, vývoj každého nového je riskantní a drahý a hlavně je drahá jeho výrobní technologie.

PetrV
PetrV
3 let před
Odpověď  Jan Jancura

Raptor to posunul s metanem trochu jinam.
Navíc jsou zajímavé modifikace raptoru na jedné raketě.
Spíš let sojutu 5 až za 2 roky. A jenisej je pokračování.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Irtysh_(rocket)

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.