sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SpaceX chystá první čistě civilní misi CrewDragonu

SpaceX již dříve oznámila, že bude lodě Crew Dragon využívat nejen pro lety s profesionálními astronauty, ale také pro mise s běžnými lidmi – kosmickými turisty. Do souboru již oznámených projektů nyní přibyl další – má jít o první čistě civilní misi (bez účasti profesionálních astronautů). Mise dostala název Inspiration4 a využije kabinu lodi Crew Dragon Resilience. Start rakety Falcon 9 je naplánován nejdříve na čtvrté čtvrtletí roku 2021. Vedoucí postavou této mise bude Jared Isaacman, podnikatel v technologické sféře a také pilot-rekordman. Celá mise Inspiration4 bude pojata jako podnět k výběru financí na dětskou nemocnici St. Jude’s Children’s Research Hospital.

Jared Isaacman - vůdčí osobnost mise Inspiration4
Jared Isaacman – vůdčí osobnost mise Inspiration4
Zdroj: https://www.spacex.com/

Crew Dragon vynese na oběžnou dráhu čtyři osoby – první z nich bude již zmíněný Isaacman. Zbylá tři sedadla obsadí zástupci veřejnosti, kteří jsou pro ostatní příkladem pilířů – zosobňují naději, velkorysost a prosperitu. Isaacman, velitel letu, bude představovat čtvrtý pilíř – vůdcovství. Právě on zaplatí za všechna křesla v lodi a v souvislosti s kosmickým letem věnoval zmíněné dětské nemocnici 100 milionů amerických dolarů. Cílem je, aby zbytek posádky a účastníci mise vybrali stejnou sumu – celkově by tedy měla St. Jude’s Children’s Research Hospital získat 200 milionů dolarů na rozšíření výzkumu onkologických onemocnění u dětí.

Jména dalších účastníků mise Inspiration4 zatím neznáme, ale aspoň se ví z jakých kruhů se budou rekrutovat. Pilíř naděje bude zastupovat pracovník nemocnice St. Jude’s Children’s Research Hospital, který působí, jak se říká, v první linii. Pilíř prosperity má reprezentovat podnikatel, který využívá službu Shift4Shop, což je internetová platforma využívající službu Shift4 Payments, kterou založil Isaacman. Představitelem čtvrtého pilíře (velkorysosti) má být zástupce veřejnosti, který přispěje na účet St. Jude’s Children’s Research Hospital.

Jared Isaacman během zkoušek v maketě lodi Crew Dragon.
Jared Isaacman během zkoušek v maketě lodi Crew Dragon.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Jména členů posádky mají být odtajněna na přelomu února a března – zatím se objevila pouze informace, že zástupce nemocnice již byl vybrán a mělo by se jednat o ženu. Daňové náklady spojené s přidělením sedadel na palubě Crew Dragonu uhradí Isaacman a firma Shift4 Payments. Isaacman také nabídne další ceny – ve hře je třeba let vojenskou stíhačkou. Isaacman je totiž spoluzakladatelem společnosti Draken International, což je největší soukromá firma, která trénuje piloty pro americké letectvo. Jak již bylo zmíněno, sám Isaacman je aktivním pilotem a v roce 2009 se dočkal překonání světového rekordu v rychlosti obletu Země – stihl to za 61 hodin, 51 minut a 15 sekund. Kromě toho se účastnil i leteckých show, jelikož byl součástí organizace Black Diamond Jet Team.

Stejně jako mise Inspiration4 byly také zmíněný oblet světa i účast na leteckých show spojeny s charitou včetně nadace Make-a-Wish. „Inspiration4 je realizací celoživotního snu a také krokem do budoucnosti, ve které se každý může vydat na cestu a prozkoumat hvězdy,“ říká o svém nápadu Jared Isaacman a dodává: „Cením si obrovské zodpovědnosti, která přichází s realizací této mise. Chci využít tento historický okamžik k tomu, abych inspiroval lidstvo a zároveň bych rád pomohl při hledání řešení dětské rakoviny pro lidi zde na Zemi. Dnešní oznámení je prvním krokem velice vzrušující cesty. V rámci přípravy na start budeme sdílet nové způsoby, jak podporovat a sledovat naši přípravu. Stejné to bude i u provádění celé mise se zaměřením na inspiraci a pomoc ostatním.

Výhled na Zemi z okna lodi Crew Dragon.
Výhled na Zemi z okna lodi Crew Dragon.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Před startem má posádka projít výcvikem, který proběhne pod vedením SpaceX – jeho součástí bude trénink přípravy na mimořádné situace, zkoušky skafandrů, nebo simulace mise – ať už částečné nebo kompletní. Trénink bude zaměřen také na orbitální mechaniku, práci v mikrogravitaci a různé další věci. V zásadě se dá říct, že komplexní výcvik bude v mnoha ohledech velmi podobný tomu, který zažívají skuteční astronauti. Start samotný proběhne z floridské rampy 39A na Kennedyho středisku nejdříve v říjnu 2021.

Raketa Falcon 9 dopraví loď Crew Dragon na nízkou oběžnou dráhu Země, ale zatím nebyly přesně určeny její parametry. Víme však, že na misi Inspiration4 poletí loď pojmenovaná Resilience, která je v tuto chvíli připojena k Mezinárodní kosmické stanici, kam přiletěla v rámci mise Crew-1. Během mise Inspiration4 bude na palubě několik experimentů, které se vykonají v prostředí mikrogravitace, ale konkrétní výběr teprve bude oznámen. Očekává se, že kabina lodi Crew Dragon Resilience bude kolem Země kroužit dva až čtyři dny než se vrátí zpět na naši planetu. Přistání by mělo proběhnout v okolí Floridy a využijí se stejné lokality, které slouží i během přistání misí s profesionálními astronauty.

Isaacman vidí značnou souvislost mezi bojem s rakovinou a plánem SpaceX, která chce posílat běžné lidi na oběžnou dráhu Země, k Měsíci a Marsu. Kromě toho je pravdou, že finance, které SpaceX získá od prvních soukromých kosmických misí, pomohou financovat program Starship, díky kterému bude možné ještě více snížit ceny letů za oběžnou dráhu Země. Kromě nyní oznámené mise Inspiration4 má SpaceX již domluvené komerční lety lodí Crew Dragon s firmami Axiom Space a Space Adventures. Kromě toho se navíc na letošní rok chystají starty misí Crew-2 a Crew-3, které na ISS dopraví astronauty v rámci zakázky pro agenturu NASA.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EtK-iUKXYAgFexC?format=jpg&name=large
https://www.spacex.com/static/images/backgrounds-new/FF01_20201209-BI0I1927.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/02/Jared_Isaacman_at_SpaceX_2-1920×1280.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EtK6ML-U4AAjrNW?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
35 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
3 let před

Je velká škoda, že se do článku nedostala dost zajímavá informace o tom létání resp. na čem nejraději létá. Škoda… 🙁

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Ivo

Pokud znáte nějakou zajímavost spojenou s tématem článku, není nic jednoduššího, než ji napsat do komentářů. U nás to chodí tak, že diskuse často rozšiřuje článek a lidé si ji rádi přečtou, aby se dozvěděli něco navíc. Redakce tak s čtenáři funguje v symbióze. Tak směle do toho. 😉

Ivo
Ivo
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Zdroj E15:

Česká stopa
O rok později založil tým Black Diamond Jet, který soutěžil v akrobatickém letání a využíval letouny L-39 z dílny českého výrobce Aero Vodochody. Později založil firmu Draken International, která provozuje největší soukromě vlastněnou letku bývalých vojenských letounů na světě a v její flotile je i 21 českých letounů L-159. Cvičí v nich budoucí americké vojenské piloty. „Kdybych si měl vybrat můj jediný nejoblíbenější letoun, byl by to právě stroj L-159,“ řekl v roce 2019 v rozhovoru pro Aero-space.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Ivo

Díky moc za informace.

mave
mave
3 let před
Odpověď  Ivo

Taky mne nejvíce překvapilo, že nebyla žádná zmínka o Aeru. I když samozřejmě, většině lidem u nás zajímajících se o letectví a kosmonautiku je společnost Draken známá a to především koupi L-159 od AČR. a

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  mave

Článek vznikl jakožto překlad anglického textu, kde tato zmínka nikde nebyla.

mave
mave
3 let před
Odpověď  Ivo

A samozřejmě zmíněný Black Diamond jet team na L-39.

Kamil
Kamil
3 let před

Takže tohle je mise, která nebyla ve výčtu potenciálních startů, který zde byl začátkem roku? Tam byly přeci jen lety firem Axiom a Space Anventure.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Kamil

Ano, zatímco nám Axiom sklouznul na rok 2022, tak se tato mise objevila nečekaně.

Kamil
Kamil
3 let před

Pokud poletí s Resilience, tak to znamená, že Crew-3 musí letět s novým Dragonem, protože Crew-2 má letět s Endeavourem. Na čem poletí Axiom-1?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Kamil

Zatím je v tom zmatek. Dohledal jsem jen to, že Crew-3, Ax-1 i Inspiration 4 mají použít Resilience. Tomu ale nevěřím, protože je tam termínová kolize. Tak se necháme překvapit. Časem se určitě objeví přesnější informace.

Kamil
Kamil
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

A staví se třetí Dragon? Nebo, kolik Dragonů se vyrábí?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Kamil

To se neví.

Michal Andrej
Michal Andrej
3 let před

„Daňové náklady spojené s přidělením sedadel na palubě Crew Dragonu“
Tomu nerozumiem. Ako je zdaňované prideľovanie sedadiel v Crew Dragone?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Michal Andrej

Na to bohužel neznám odpověď.

dekacko
dekacko
3 let před
Odpověď  Michal Andrej

Půjde o běžné regulace, když vám někdo bezúplatně převede příliš mnoho, podléhá to zdanění.

https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/Tax/us-tax-us-estate-and-gift-tax-rules-for-resident-and-nonresident-aliens.pdf

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  dekacko

Aha, to zní logicky, díky!

Michal Andrej
Michal Andrej
3 let před
Odpověď  dekacko

Jasné, gift tax. Vďaka.

Vaclav
Vaclav
3 let před

Jde o to, zda let bez profesionálních astronautů povolí americké úřady. Za knipl letadla také nemůže sednout každý, zejména když má vozit pasažéry. Pochybuji, S-X má licenci na výcvik astronautů. Jestliže někdo sedne do kosmické lodi a vydá se na LEO navíc s pasažéry musí být nutně skutečný astronaut a výcvik by měl podstoupit v NASA.

Michal Andrej
Michal Andrej
3 let před
Odpověď  Vaclav

Tieto veci sa určite čoskoro vyriešia, čisto komerčné lety do vesmíru aktuálne začínajú.

Problém je to nielen SpaceX, ale aj Blue Origin a ďalších, čo lietajú na suborbitálnu dráhu.
Vesmír ani LEO nepatrí NASA, takže NASA nemôže regulovať prevádzku vo vesmíre. Astronautov síce NASA má a trénuje ich, ale na vedeckú prácu, nie na vozenie komerčných pasažierov, ktorí si kúpia lístok.

Určite to nakoniec bude ako pri plavbách na mori – štát dáva licenciu kapitánovi lode (napr. rekreačného plavidla) plaviaceho sa pod vlajkou štátu, ale samotný tréning toho kapitána zabezpečujú súkromné firmy. Ja mám takú kapitánsku licenciu, môžem voziť rekreantov a nie som profesionál. Ani veliteľ súkromnej kozmickej lode by teda nemusel byť.

Kamil
Kamil
3 let před
Odpověď  Vaclav

Je otázka, jestli kdokoliv na palubě skutečně Dragon pilotuje. Pokud ne, tak by tam profesionální kosmonaut být nemusel. A velitel bude Isaacman, který je profesionální pilot a základní pilotní výcvik na Dragon asi podstoupí. Když se nebude spojovat s ISS, tak tam žádné složité situace nebudou a zbytek zvládne řídící středisko.

Vaclav
Vaclav
3 let před
Odpověď  Kamil

Od samého počátku pilotovaných letů, všechny kosmické lodi prokázaly nejprve schopnost letět na LEO v automatickém režimu, krom amerického raketoplánu, z toho odvozovat, že skutečný kosmonaut není na palubě potřeba je nesmysl, i když případ Těreškovové by mohl dokládat, že v kosmické lodi může letět kdokoli.

Kamil
Kamil
3 let před
Odpověď  Vaclav

Jak dnes víte, že Isaacman nebudete skutečný kosmonaut? Pokud dostane licenci na pilotování Dragonu i když třeba s omezeními, tak bude zcela schopen provést let stejně jako profesionální kosmonauti. Nevím, co by na tom pilotování mělo být tak složitého, aby se to profesionální pilot nenaučil za půl roku.

Vojta
Vojta
3 let před
Odpověď  Kamil

Podle mého podstoupí stejný výcvik na Dragona jako astronauti NASA (akorát nácvik dokování asi potřebovat nebude).
Zásadní rozdíl je v tom, že astronauti NASA (ESA, JAXA, Roskosmosu) jsou trénovaní v mnohem více oborech než je zvládnutí jedné lodě. Musí umět ovládat systémy ISS (a tam je jich spousta), zvládnout EVA, provádět různé věděcké experimenty a musejí být psychicky připraveni na dlouhodobou izolaci.
Rozdíl asi jako mezi víkendovým rogalistou a testovacím pilotem velkého výrobce letadel. Ale to neznamená, že ten rogalista bude mít pro výcvik na svůj stroj nějaké úlevy.

Vaclav
Vaclav
3 let před
Odpověď  Vojta

Řidičský či pilotní výcvik nemůže dělat každý jak si zamane. Musí na to mít státní licenci. Jestliže Musk má státní licenci na výcvik astronautů, je vše v pořádku.

Vojta
Vojta
3 let před
Odpověď  Vaclav

Pokud vím, tak výcvik astronautů NASA na Dragona zajišťuje SpaceX (a na Starliner Boeing). Předpokládám, že si NASA pohlídala, aby to bylo v pořádku věcně i papírově. Elon nejspíš nebude mít problém protlačit, aby to platilo obecně. Ostatně už se zmiňovali firemní astronauti jak pro SpaceX tak pro Boeing. Jestli Vám jde o nějaké obecné astronautické dovednosti či podmínky jako orientace v mikrogravitaci nebo fyzická připravenost, tak předpokládám, že si to SpaceX domluví s někým, kdo na to bude mít papíry. Vzhledem k tomu, že s NASA a jejími astronauty úzce spolupracují, tak nevidím problém v nalezení schůdné úřední cesty.

Vaclav
Vaclav
3 let před

Jenomže do Space-X a k Boeingu přijde vycvičený astronaut NASA, který prošel přísným výběrem a absolvoval výcvik NASA a nikoli někdo “ z ulice“. U obou firem se pouze seznamuje s konkrétní kosmickou lodí.

Vojta
Vojta
3 let před
Odpověď  Vaclav

Evidentně hledáte problémy tam, kde nejsou. SpaceX a pilot mají sami kvůli sobě důvod, aby výcvik nepodcenili a ohledně možností, jak to vyřešit formálně, mají také spoustu zkušeností. NASA do toho nemá moc co mluvit stejně jako do budoucích posádek New Sheparda (snad nějaké budou) a pilotní licence vydává FAA. Předpokládám, že ve stanovách nemají, že každý pasažér stroje letícího více než 100 km nad povrchem musí být astronautem NASA. NASA si samozřejmě sama prověří lidi, co mají letět s její kosmickou lodí, ale Dragon její není.

ov42
ov42
3 let před

Naprostá degradace kosmonautiky jako toho, co na ní mám rád. Pokrok a vědecký výzkum, dělaný těmi nejlepšími z nejlepších, ne radovánky těch nejbohatších z nejbohatších.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  ov42

Ta vědecká kosmonautika tu bude pořád, ale je přirozené, že se bude rozšiřovat i do dalších oblastí – stejně jako to potkalo auta, letadla či internet. Berte to tak, že tyhle peníze pomohou SpaceX realizovat jejich smělé projekty.

ov42
ov42
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ta vyjímečnost bylo něco, co mě na tom bavilo. Hltal jsem jednotlivé mise, čekal na jmenování posádek, a doufal, že poletí můj oblíbenec (ti co se zúčastnili vojenských letů raketoplánů měli u mě morální škraloup a neměl je moc rád) a hlavně oblíbenkyně(strašně mě štvalo, když byl let raketoplánu, kde byl jmenován samej ještěr). Do roku 2010 jsem snad dokázal dát z hlavy posádky všech vesmírných letů. Kosmonautika na úrovni dopravních letadel mi prostě bavit nejspíš nebude.

pebotov
pebotov
3 let před
Odpověď  ov42

Rozumím Vám. Já řeším podobný problém v suborbitální kosmonautice. Jsem velký obdivovatel raketoplánů X-15 a jeho pilotů a teď jsem na rozpacích, jak brát pouhé pasažéry těch nových strojů typu SpaceShipTwo nebo New Shepard.
Prostě tohle jednou muselo přijít. Firma SpaceX tady spustila revoluci v pilotovaných letech a díky ní je teď vesmír mnohem dostupnější, než kdy dříve. A je to tak dobře. Bude spousta nových astronautů a nových zajímavých misí. A nakonec na tom vydělá i ta věda, o kterou jde nejvíc.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  ov42

Tak se prostě nebudete zaměřovat na komerční lety, ale zachováte si zaměření na mise kosmických agentur. Je to jednoduché. 😉

Hawk
Hawk
3 let před
Odpověď  ov42

No nejlepsimi, to nedovedu posoudit, tipnul si ,ze jako v zivote hraji svoji roli osobni vazby i ve vyberu kosmonautu.
A nevim jestli je idelani stav, kdy pilotovana kosmonautika a projekty zavisi na tom jak zrovna dopadne volebni obdobi.

Kazdopadne cilem je vesmir postupne zpristupnit co nejvetsimu poctu lidi, a to kasta vyvolenych kosmickymi agenturami schopna zajistit nebyla.
Diky SpaceX cesty do vesmiru zlevni alespon tak, ze si to mohou dovolit ti nejbohatsi a diky jejich penezu budou penize na vyvoj dokonalejsich a levnejsi pilotovanych systemu, ktere zpristupni vesmir mene movitym vrstvam obyvatel.
Konecne letadlem drive tez letala jen skupina vyvolenych, pak ti nejbohatsi vrstvy a postupne se stala dostupna pro sirokou skupinu lidi.

Malky
Malky
3 let před
Odpověď  ov42

Naštěstí lidé jako vy nedokáží zastavit pokrok 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.