Mexický telekomunikační satelit Morelos 3 vynese v roce 2015 na oběžnou dráhu americká raketa Atlas V. Zpráva je to poněkud neočekávaná, protože tento nosič se pro komerční starty v posledních letech nepoužívá. Zákazníci povětšinou raději zaplatí za vynesení Evropské kosmické agentuře, Rusům, nebo nově SpaceX. Pro Atlas V, který je hlavní raketou pro vynášení vědeckých a také armádních družic se tedy jedná o cenné vítězství nad konkurencí.
Atlas V by měl startovat z Floridy v roce 2015. Start oficiálně zajistí společnost Lockheed Martin Commercial Launch Services. Je to ostatně logické – společnost Lockheed Martin byla konstruktérem raket Atlas V. Po sloučení s Boeingem už tvoří společnost United launch Alliance.
Jedním z atributů, které rozhodly ve prospěch Atlasu V byla jeho modularita – podle hmotnosti vynášeného nákladu se k prvnímu stupni připojí urychlovací bloky, případně se zvolí jiný horní stupeň. Pro vynesení družice Morelos 3 se použije Atlas V v konfiguraci 421. To znamená, že bude mít čtyřmetrový aerodynamický kryt, dva urychlovací motory na tuhá paliva a jednomotorový horní stupeň Centaur. Pokud by vás zajímalo číslování raket, podívejte se na náš starší článek.
Cenu za vynesení satelitu se ale nedozvíme – obě strany se dohodly, že konkrétní údaje zveřejňovat nebudou. Doposud poslední komerční start Atlasu V přišel 23. listopadu roku 2009, kdy z floridského kosmodromu startovala telekomunikační družice Intelsat 14. Od té doby do dnešního dne si Atlas V připsal 20 úspěšných startů pro armádu či NASA. Za všechny můžeme jmenovat třeba vozítko Curiosity, solární observatoř SDO, nebo družici JUNO letící k Jupiteru.
„Velice nás potěšilo, že jsme byli vybráni pro tuto důležitou misi, která ve spojení se špičkovou raketou Atlas poskytne mexické vládě vynesení družice Morelos 3, který pomůže pokrýt narůstající potřebu komunikace v Mexiku,“ uvedl k podepsání kontraktu Robert Cleave, prezident společnosti Lockheed Martin Commercial Launch Services.
Podpis smlouvy navíc připravil dobrou půdu pro další vyjednávání. Ukázal, že komerční náklady nemají na Atlasech zavřené dveře. Společnost Lockheed Martin už má navíc předběžnou dohodu pro vypuštění družic WorldView a GeoEye-2, které by měly statovat z Vandenbergovy základny v letech 2014 a 2016. Ve výsledku nám tedy vychází, že se na trhu komerčních nákladů objevuje další zajímavý hráč. Samozřejmě pouze za předpokladu, že Rusko neukončí dodávky motorů RD-180, které právě Atlas V využívá (viz náš starší článek).
Na závěr článku ještě pár informací ohledně družice Morelos-3, kterou bude vlastnit mexické ministerstvo dopravy a komunikace. Ta se kromě tohoto oficiálního názvu občas označuje i jako Mexsat 2. Její výroba probíhá ve výrobní hale společnosti Boeing v kalifornském městě El Segundo. Družice má ve finále vážit 5 400 kilogramů a jedná se o první z trojice telekomunikačních satelitů, které si u společnosti Boeing Mexiko objednalo v roce 2010. Druhý satelit vyrobila jakožto subkontraktor společnost Orbital Sciences Corporation a bude startovat už letos v prosinci na palubě evropské rakety Ariane 5. Třetí satelit do party poletí do kosmu v roce 2014 – o jeho vynesení se postará ruská raketa Proton.
Družice Mexsat rozšíří především mobilní telekomunikační spojení v odlehlých oblastech Mexika. Zaměří se na přenos zvuku, dat i videa, bude se přes ní přenášet internetové připojení a pomůže i armádním složkám. Satelit by měl fungovat po dobu 15 let. Jeho operační oblastí bude geostacionární dráha nad 116,8° západní délky.
Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/news/n1309/09morelos/09atlas5_400267.jpg
http://www.spacedaily.com/images/atlas5-inmarsat-desk-1024.jpg
http://www.armada.ch/wp-content/uploads/2013/03/MEXSAT–1024×599.jpg
http://www.infoespacial.com/wp-content/uploads/mexsat_1.png
Vdaka za clanok len by som chcel nahlasit ze ten link na cislovanie rakiet Atlas V mi nejak nejde hlasi mi to „Nemáte dostatečné oprávnění pro zobrazování náhledů konceptů.“
Ale uz som ho nasiel cez vyhladavanie na vasom blogu. Ak tak potom tieto komentare zmazte.
Opraveno, děkuji za upozornění.