křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Slingshot Aerospace

Společnost Slingshot Aerospace jedná s dalšími zeměmi o vytvoření nebo rozšíření kapacit pro sledování vesmíru poté, co prodala optické senzory Spojenému království, což je první obchod této kalifornské společnosti s hardwarem, který stojí za jejím monitorovacím softwarem.

FCC

Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. října hlasovala pro návrh na vytvoření modulární licenční linky, která by přepracovala proces podávání žádostí k družicím s cílem urychlit jejich posuzování a snížit byrokracii.

Iridium Communications

Společnost Iridium Communications plánuje v příštím roce uvést na trh malý čip, který bude chránit zařízení závislá na navigačních družicích před rušením a spoofingem. Tím posílí jednu z hlavních silných stránek operátora v pásmu L.

MTN

Společnost MTN, specialista na sítě se sídlem na Floridě, spustila službu, která umožňuje družicím Starlink provozovat součást soukromě zabezpečeného komunikačního systému. To firmám dává možnost propojit vzdálená místa bez použití veřejného internetu.

Kymeta

Výrobce družicových antén Kymeta oznámil, že dodá 4. pěší divizi americké armády 138 plochých terminálů Osprey u8 a náhradní díly v rámci pilotního programu na zlepšení pozemní konektivity.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Firma Avio chystá demonstrátor rakety FD1

Italský výrobce raket, společnost Avio, dokončil testovací statické zážehy kyslíkometanového raketového motoru MR10, který má pohánět jednostupňový demonstrátor, který firma vyvíjí v rámci svého programu STS (Space Transportation System). Firma se nyní může posunout k do integrační a testovací fáze jednostupňového demonstrátoru FD1. V březnu 2023 firma Avio získala kontrakt v hodnotě 181,6 milionů eur na vývoj dvoustupňové lehké rakety poháněné kyslíkometanovými motory. Ve stejné době firma získala také 103,7 milionů eur na vývoj raketového motoru MR60, což má být silnější varianta motoru MR10, jenž byl navržen pro horní stupně raket Vega-E.

Model motoru MR10 (tehdy ještě M10 MIRA) na výstavě Le Bourget.
Model motoru MR10 (tehdy ještě M10 MIRA) na výstavě Le Bourget.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Podle společnosti se má motor MR60 stát základním stavebním kamenem příští nosné rakety, která přijde po verzi Vega-E a jejíž nástup se očekává někdy po roce 2032. Italská vláda oba projekty financuje prostřednictvím svého Plánu národní obnovy a odolnosti PNRR v hodnotě 191,5 miliardy eur.

Primárním zaměřením programu STS je nechat dozrát a otestovat technologie, které firma vyvíjí pro své kyslíkometanové motory, nádrže na kryogenní látky, separační systémy bez pyrotechnických prvků a nízkonákladové avioniky. Ovšem v době získání původního kontraktu výkonný ředitel firmy Avio, Giulio Ranzo, poznamenal, že by demonstrátory mohly posloužit k otestování klíčových systémů pro budoucí znovupoužitelnou raketu.

V září 2023, společně se zveřejněním svých výsledků za prví pololetí, firma uvedla, že program STS bude obsahovat dva demonstrátory. Jednostupňový letový demonstrátor 1FD1, což bylo později zkráceno na FD1, měl podle plánu vzlétnout v roce 2025. Dvoustupňový demonstrátor FD2 pak měl následovat v roce 2026. Obrázky přidané k prezentaci ukazovaly oba stroje vybavené roštovými kormidly, což jsou prvky, které jsou typicky spojovány se znovupoužitelnými stupni raket a slouží k řízenému sestupu po vypnutí hlavního motoru.

V prezentaci výsledků za celý rok 2024, která byla zveřejněna v březnu 2025, firma poznamenala, že že ve třetím čtvrtletí roku 2025 očekává zážehový test demonstrátoru FD1. Ačkoliv tato aktualizace neobsahovala bližší specifikaci podstaty testu, dokončení zážehů motoru MR10 DMX2 z konce září je zřejmě v souladu s tím, co firma avizovala.

Společnost Avio dokončila první kampaň testovacích zážehů motoru MR10 DM2 koncem roku 2023. 6. srpna 2025 firma úspěšně provedla první statický zážeh letového modelu MR10 DM2, který nesl označení MR10 DMX2. Podle mluvčího společnosti je tento motor identický s modelem DM2, ale byl konfigurován pro použití na demonstrátoru FD1. 22. září firma dokončila třetí (a závěrečný) zážeh z testovací kampaně MR10DMX2.

V aktualizaci, která se objevila po tomto testu, Avio vysvětluje, že zkouška obsahovala prvotní zážeh motoru, následovaný dosažením maximálního tlaku ve spalovací komoře a souvisejícího tahu, který je potřebný k provedení suborbitální mise FD1. Firma dodala, že tento test znamená významný krok v celém programu STS, protože umožnil „pokračovat s integrační a testovací fází demonstrátoru FD1“. Firma také doplnila, že začátkem příštího roku očekává provedení zkoušky celého stupně.

Přeloženo z:

https://europeanspaceflight.com/

Zdroje obrázků:

https://europeanspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/10/Avio-Reaches-Key-Milestone-in-the-Development-of-its-FD1-Rocket-Demonstrator.webp

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/Moteur-fus%C3%A9e_italien_LOX_CH4_Mira_DSC_0023.JPG

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 4

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.