sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Apex 1.0

V prohlášení z 9. května společnost ispace US, americká dceřiná společnost japonské společnosti ispace, uvedla, že pro svůj lunární modul Apex 1.0 použije nový motor s názvem VoidRunner. Změna znamená posun startu z roku 2026 na rok 2027.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab uvádí, že plánovaná akvizice německého dodavatele optické komunikace, společnosti Mynaric, je klíčová pro další plány při účasti v nabídkách na družicové konstelace a případný vývoj vlastních družic.

Přistávací modul Veněry už ČR nezasáhne

Družice Kosmos 482, přistávací modul sondy Veněra (sesterské s osmičkou), která měla zaniknout 10. května v dopoledních hodinách našeho času nás už nezasáhne. Její přelet nad střední Evropou proběhl 10. 5. ráno kolem 6:36 SELČ a dráha dalších přeletů vede již mimo naše území. Protože poslední viditelný přelet připadl na 9:38 SELČ nízko nad jihem, nemůžeme již pozorovat ani případný zánik.

Sierra Space

Společnost Sierra Space 8. května oznámila, že dokončila pozemní demonstraci prototypu navigační družice pro iniciativu Odolného globálního pozičního systému (R-GPS) amerických vesmírných sil.

Čína

Čína zveřejnila komplexní předpisy pro družicové služby přímého vysílání. Sedm ministerstev vydalo 30. dubna oznámení s názvem Předpisy pro správu koncových zařízení přímo připojených k družicovým službám, které stanoví právní a technický základ pro družicovou konektivitu v souladu s národními cíli.

Rheinmetall

Německý dodavatel obranných technologií Rheinmetall plánuje zahájit příští rok stavbu družic se syntetickou aperturou pro radarové systémy ve spolupráci s finským provozovatelem konstelací SAR Iceye.

Neutron

Raketa Neutron nové generace od společnosti Rocket Lab byla vybrána pro experimentální misi amerického letectva k otestování schopností rychlé globální přepravy nákladu.

ClearSpace

Společnost ClearSpace dokončila druhou fázi mise Britské kosmické agentury s názvem Active Debris Removal (ADR), v rámci které testovala a zdokonalovala technologii pro odstraňování družic z nízké oběžné dráhy Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Raketa Neutron získala zakázku od amerického letectva

Společnost RocketLab 8. května oznámila, že její nově vyvíjená, středně silná a znovupoužitelná raketa Neutron bude využita ke startu pro Výzkumnou laboratoř amerického letectva AFRL (U.S. Air Force Research Laboratory). Má se jednat o misi Rocket Cargo, která by měla podpořit přepravu nákladu na přesně dané místo. Tím by byla vytvořena nová éra komerčních startovních kapacit pro rozvoj globální obranné logistiky země. Mise je naplánována pro návrat na Zemi s raketou Neutron nejdříve v roce 2026.

Statický zážeh motoru Archimedes pro raketu Neutron.
Statický zážeh motoru Archimedes pro raketu Neutron.
Zdroj: https://www.rocketlabusa.com/

Na základě smlouvy o startu provede raketa Neutron experiment s přežití Rocket Cargo v rámci výzvy AFRL REGAL (Rocket Experimentation for Global Agile Logistics), což je snaha ministerstva obrany o vytvoření raketového dopravního systému typu point-to-point, který by umožnil rychlé a pohotové doručení nákladu po celém světě s využitím komerčních poskytovatelů nosných raket. Experiment od AFRL bude vypuštěn raketou Neutron a vstoupí zpět do zemské atmosféry v rámci demonstrace schopnosti návratu do atmosféry pro budoucí mise REGAL.

Raketa Neutron od RocketLab patří mezi středně silné nosiče a má poskytovat vládním i komerčním zákazníkům alternativní a spolehlivé možnosti ke startům s možností dopravy až 13 000 kg na nízkou oběžnou dráhu. Neutron je vyvíjený tak, aby mohl vynášet družicové sítě, ale i mise národní bezpečnosti, či vědecké a průzkumné náklady. Kromě toho, že Neutron poslouží zákazníkům s vyšší cenovou dostupností na trhu středně silných nosičů, je klíčem ke strategii společnosti Rocket Lab jako komplexní vesmírné společnosti, která se připravuje na rozmístění vlastních konstelací a budoucího poskytování kosmických služeb.

Peter Beck, zakladatel a výkonný ředitel firmy RocketLab uvedl: „Neutron je silnou a novou možností pro starty, která nastaví nové standardy z hlediska výkonu, dostupnosti a spolehlivosti pro vládní i komerční uživatele kosmického prostoru v oboru středně silných nosičů. Tato příležitost od amerického letectva nejenže pomůže pokročit v oboru kosmické logistiky, ale také demonstruje vysokou úroveň důvěry ministerstva obrany v možnosti rakety Neutron. Očekávání premiérového letu Neutronu v letošním roce jsou vysoká a my jsme nadšeni, že můžeme Neutron představit jako platformu pro výzkum a vývoj logistiky mezi různými místy Země pro ministerstvo obrany.

Neutron má silnou pozici, aby mohl využít požadavků na vynášení středně těžkých nákladů pro budoucí vládní a komerční mise. V poslední době pokračuje fáze významných pokroků na startovací rampě rakety na ostrově Wallops ve Virginii, přičemž dokončení stavby se očekává v příštích několika týdnech. Na různých výrobních a zkušebních zařízeních společnosti RocketLab ve Spojených státech pokračuje rychlým tempem výroba, rozšiřování infrastruktury a testování motorů Archimedes i dalších komponent v reálné velikosti. První start rakety Neutron je i nadále plánován na druhou polovinu roku 2025.

Přeloženo z:
https://www.rocketlabusa.com/

Zdroje obrázků:
https://www.rocketlabusa.com/assets/Uploads/neutron-deploy.jpg
https://www.rocketlabusa.com/assets/Uploads/_resampled/ScaleHeightWyI4NTAiXQ/sq.png

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 5

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
2 dní před

Vývoj Neutronu neprobíhá tak hladce, jak autor píše. Došlo k velkému zpoždění jak v samotném vývoji rakety, tak hlavně v přípravě rampy a kapacit na Wallops Island – nedostatečné vybavení ostrova (přístav, doprava, vodní zdroje) a omezení daná ochranou životního prostředí pro želvy (karety) významně komplikují dostavbu rampy a provoz na ostrově. Start v roce 2025 není reálný a i v roce 2026 může dojít k velkým problémům.
https://www.bleeckerstreetresearch.com/research/rklb

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.