sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Apex 1.0

V prohlášení z 9. května společnost ispace US, americká dceřiná společnost japonské společnosti ispace, uvedla, že pro svůj lunární modul Apex 1.0 použije nový motor s názvem VoidRunner. Změna znamená posun startu z roku 2026 na rok 2027.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab uvádí, že plánovaná akvizice německého dodavatele optické komunikace, společnosti Mynaric, je klíčová pro další plány při účasti v nabídkách na družicové konstelace a případný vývoj vlastních družic.

Přistávací modul Veněry už ČR nezasáhne

Družice Kosmos 482, přistávací modul sondy Veněra (sesterské s osmičkou), která měla zaniknout 10. května v dopoledních hodinách našeho času nás už nezasáhne. Její přelet nad střední Evropou proběhl 10. 5. ráno kolem 6:36 SELČ a dráha dalších přeletů vede již mimo naše území. Protože poslední viditelný přelet připadl na 9:38 SELČ nízko nad jihem, nemůžeme již pozorovat ani případný zánik.

Sierra Space

Společnost Sierra Space 8. května oznámila, že dokončila pozemní demonstraci prototypu navigační družice pro iniciativu Odolného globálního pozičního systému (R-GPS) amerických vesmírných sil.

Čína

Čína zveřejnila komplexní předpisy pro družicové služby přímého vysílání. Sedm ministerstev vydalo 30. dubna oznámení s názvem Předpisy pro správu koncových zařízení přímo připojených k družicovým službám, které stanoví právní a technický základ pro družicovou konektivitu v souladu s národními cíli.

Rheinmetall

Německý dodavatel obranných technologií Rheinmetall plánuje zahájit příští rok stavbu družic se syntetickou aperturou pro radarové systémy ve spolupráci s finským provozovatelem konstelací SAR Iceye.

Neutron

Raketa Neutron nové generace od společnosti Rocket Lab byla vybrána pro experimentální misi amerického letectva k otestování schopností rychlé globální přepravy nákladu.

ClearSpace

Společnost ClearSpace dokončila druhou fázi mise Britské kosmické agentury s názvem Active Debris Removal (ADR), v rámci které testovala a zdokonalovala technologii pro odstraňování družic z nízké oběžné dráhy Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Atmos Space Cargo hodnotí první pokus o návrat jako úspěšný

Německý startup Atmos Space Cargo oznámil, že první let svého návratového tělesa považuje za úspěch, navzdory omezeným údajům o tom, jak si vedlo během průchodu atmosférou. První návratové těleso Phoeinx od Atmos Space Cargo bylo jedním z nákladů, které 22. dubna velmi brzy ráno našeho času vynesla raketa Falcon 9 v rámci sdílené Bandwagon-3. Phoenix-1 se od horního stupně oddělil přibližně 90 minut po startu a zhruba o další hodinu a půl později zahájil návrat do atmosféry zakončený přistáním do jižního Atlantiku zhruba 2000 kilometrů od pobřeží Brazílie.

Phoenix-1 během přípravy.
Phoenix-1 během přípravy.
Zdroj: https://payloadspace.com/

Mise Phoenix-1 měla tři hlavní úkoly, které Sebastian Klaus, výkonný ředitel Atmos Space Cargo, oznámil v rámci brífinku konaného 22. dubna. Jedním z nich byl sběr dat o letu samotné družice, druhý se týkal obsluhy a získání dat z užitečného nákladu družice. Třetím úkolem bylo shromažďovat údaje o fungování nafukovacího tepelného štítu návratového pouzdra během návratu do atmosféry.

Jestli mohu něco potvrdit, tak to, že máme opravdu hodně dat z letu,“ zmínil Klaus. Všechny čtyři užitečné náklady na palubě od komerčních zákazníků i od německé letecko-kosmické agentury DLR byly úspěšně aktivovány a nasbíraly svá data. „Můžeme to označit za plný úspěch,“ doplnil Sebastian Klaus. Méně jisté však je, jak si návratové pouzdro (včetně svého nafukovacího tepelného štítu) vedlo během návratu do atmosféry. Společnost Atmos Space Cargo plánovala jeho přistání do Indického oceánu východně od Madagaskaru v blízkosti ostrova Réunion. Klaus zmínil, že jeho firma strávila půl roku přípravou plánů na přistání v této oblasti, což obnášelo i obstarání lodí, které měly pouzdro po dopadu na hladinu vyzvednout. Zajištěno bylo i letadlo, které mělo sbírat data vysílaná během sestupu.

Phoenix-1 na vypouštěcím mechanismu.
Phoenix-1 na vypouštěcím mechanismu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Ovšem pět týdnů před startem dostala firma Atmos Space Cargo od SpaceX informaci o změně letové trajektorie mise z důvodu „provozních omezení“ primárního nákladu mise, kterým byla jihokorejská zpravodajská družice. To vedlo k přistání na hladinu hodně daleko od pobřeží Brazílie, což vyloučilo jakékoliv pokusy o vyzvednutí pouzdra po dopadu. Tato změna však také způsobila strmější úhel vstupu do atmosféry, než se původně čekalo, což vyvolalo větší namáhání pro celé pouzdro. Firma ještě stihla zřídit novou pozemní stanici v Jižní Americe, aby mohla komunikovat s pouzdrem během klíčových fází letu, které povedou k návratu do atmosféry. Kromě toho si pronajala i charterový let, aby mohla sbírat data přímo během sestupu. Dopadová oblast však byla mimo dosah tohoto letounu. Právě tato vzdálenost společně s oblačností zabránily firmě získat snímky vracejícího se pouzdra.

Sebastian Klaus uvedl, že firma Atmos Space Cargo zhodnotila zmíněný třetí milník jako „částečně úspěšný“. Toto hodnocení platí ale pouze prozatím, protože tým stále analyzuje data z letu. Některá data naznačují, že se tepelný štít nafouknul podle plánu, ale Klaus zmínil, že firma potřebuje více času k rozboru dat, které má k dispozici. Nezapomněl dodat, že získat data z Phoenixu ve finální fázi bylo „velmi náročné“ kvůli jeho vzdálenosti od pozemních stanic. Údaje, které se podařilo shromáždit, pomohou firmě s vývojem druhého návratového pouzdra Phoenix, u kterého společnost plánuje start v příštím roce. „Bylo by mnohem lepší, kdybychom měli více dat z kritické poslední fáze letu,“ přiznává Sebastian Klaus a dodává: „Ale zase na druhou stranu jsme se toho hodně naučili o všech ostatních systémech a provozních aspektech. Celkově bych řekl, že je to velmi úspěšná mise.

Přeloženo z:
https://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2024/12/atmos-reentry.jpg
https://payloadspace.com/wp-content/uploads/2025/02/DSF2067-948×632.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Go7t__LXAAASYrv?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
18 dní před

Takže žádná idylka. SpaceX jim změnu dráhy oznámila pozdě – asi už nemohli náklad stáhnout z letu a letět jindy. Že ale nebyli schopni najmout si letadlo s dostatečným doletem a vybavením pro stažení dat je smůla nebo neschopnost improvizace.

Vojta
Vojta
18 dní před
Odpověď  Radek V.

Takový dolet znamená velké letadlo. Navíc by tam potřebovali namontovat zařízení pro příjem signálu. Anténa uvnitř kovového trupu dobře fungovat nebude a s připojením zvenku nebo vedle vlastních antén letadla bude mít většina pronajímatelů problém, protože je to zásah do konstrukce nebo komunikačních systémů (pokud už na to není letadlo připravené). Vyřídit něco takového za pět týdnů ve firmě s 41 zaměstnanci a nejspíš i dost napjatým rozpočtem, mi nepřijde jako legrace.

Ivo
Ivo
18 dní před
Odpověď  Radek V.

To spíš bude tím, že nemají peníze, ty šly na určitě důležitější věci, které teď trápí Německo.

Matusor
Matusor
17 dní před
Odpověď  Radek V.

Možno somarina, ale nebolo možné ako ‚penalizáciu‘ od SpaceX požadovať anténu Starlink, aby to priebežne komunikovalo?

Vojta
Vojta
17 dní před
Odpověď  Matusor

Pravděpodobně nebylo tak snadné tam něco podobného namontovat a zapojit v omezeném čase, když už sonda byla hotová, zabalená a připravená pro start. Jestli jsem to dobře pochopil, tak nějaké údaje ze sestupu dokázali získat i z toho malého letadla. Největší ztráta je však stejně v tom, že to nemohli vylovit.

Naposledy upraveno 17 dní před by Vojta
vilous
vilous
18 dní před

Nevíme vůbec nic, ale bylo to super úspěšné. Typicky evropské. No a s tím letadlem, to už není ani humor.

Goodman
Goodman
16 dní před
Odpověď  vilous

Není to typicky evropské. Typicky evropské je udělat plán, rozdat odměny, pak o tom dobu žvanit, rozdat odměny a dotace, pak aktualizovat plán, rozdat odměny a dotace, opět žvanit a pak zjistit, že uběhlo spoustu času. Původní koncept je zastaralý, tak se celý zruší a začne se plánovat a žvanit na novo. Prachy jsou pryč, pokrok nula. To je typicky evropské. Tady se už něco alespoň podařilo realizovat.

Mr G
Mr G
17 dní před

Poleti sa na inu orbitu, navrat bude po strmsej trajektorii a pristatie bude ca 9 000 km mimo povodne zamyslaneho miesta.
Ak si uvedomime, ze priprava podobnej misie trva roky a 5 tyzdnov pred prvym startom takato zasadna zmena, tak ide o velky uspech.

Zial misia doplatila na fakt, ze startovala ako sekundarny naklad zdielanej misie, kde su vyrazne obmedzenia a kompromisy cenou za „lacnejsiu letenku“.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.